Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Pět z milionu Zbyňka Brynycha obsahuje pět povídek.

Mistr a dvacátý učedník  Učedník Vašek pracuje s mistrem Karpíškem na věži mikulášského chrámu. Karpíšek je ze staré školy a jeho výchovné metody se Vaškovi nezamlouvají. Je rozhodnut od Karpíška odejít, tak jako před ním devatenáct jiných učedníků...

Každý týden je neděle  Důchodce Hanousek je čilý stařík, stále něco podniká a stále má co dělat. Jednoho dne půjčí synovi peníze na nové auto a syn ho pozve na nedělní výlet. Hanousek se těší a odřekne proto obtížně získané zaměstnání průvodce Prahou. Ale...

To zavinil Bonifác  Mladí manželé Jirouškovi oslavují v den svatého Bonifáce své seznámení. Tento den si vždy zopakují všechno, co před lety prožili...

Otrhaná písnička  Muzikanti Vilda a Martin týden co týden vyhrávají na svatbách. Jednoho dne jim místo výslužky zahraje mladý novomanžel klavírní skladbu...

Pavučina  Poslední dny před nástupem do prvního zaměstnání tráví mladičká Kateřina v rekreační osadě. Nemá už zájem o dětské hry svých přítelkyň. Toulá se po okolí a potká jen o málo staršího kamaráda Karla... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (50)

topi 

všechny recenze uživatele

Každá z pěti povídek má svého herce, který se zapíše do paměti. V povídce Mistr a dvacátý učedník je to Jaroslav Marvan, v druhé povídce Každý týden je neděle je to František Kreuzmann (jedna z mála rolí, kde hraje kladnou postavu), ve třetí povídce To zavinil Bonifác jsou to Bróďa a Valentina Thielová, předposlední povídka Otrhaná písnička má Fandu Mrázka a Emana Fialu a v uzavírající Pavučině je to nádherná Karla Chadimová jako šestnáctiletá žába a Franta Vláčil jako tramp a výběrčí mýtného za přechod přes řeku. Nesourodé povídky drží pospolu a jsou výpovědí doby konce padesátých lét, jak se u nás žilo. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Tuto působivou pragensii tvoří pět drobných, do jednoho celku slitých, portrétně laděných skic. Každá z povídek, ubíhajících po dějově zvrstvené linii týdne (od pondělního rána, v němž se učeň Vašek odhodlává ke vzpouře proti pedantskému mistrovi, do nedělního večera, kdy vyvrcholí nesměle se probouzející láska mezi Kateřinou a Karlem), se zaměřuje na jednoho či dva obyvatele Prahy, prostřednictvím drobné, zdánlivě všednodenní epizodky vykresluje jeho charakter a naznačuje tak rozmanitou charakterovou škálu celé metropole; ostatně za dalšími, epizodními postavami obklopujícími ty hlavní hrdiny se zdá rozvíjet podobně zajímavý příběh (jak například ubíhá fiakristovi ten památný den svatého Bonifáce, a co ti komparsisté…?). Tendence ku zobrazování kladných postav je více než patrná a příležitostná společenská kritika ji jen umocňuje, takže celkový pohled je značně idealistický; to lze pochopitelně vytknout. Nicméně přesto musím ocenit zdařilou povahovou i jazykovou kresbu postav, různorodé emocionální rozpětí jednotlivých povídek, nádherné spojení obrazu a hudby a pochopitelně skvostné herecké výkony, za všechny pět: František Kreuzmann (který si dokázal ve všech prostředích, v nichž se objevil, uchovat neuvěřitelně čistou stylizaci a sebemenším gestem dojmout), Jaroslav Marvan (dokonale ztělesňující zatrpklost stáří a opovržení mládím), Jan Tříska (prezentující až neskutečně široký rejstřík různých emocí urodivších se v jedné mladé duši), Fanda Mrázek (ve sveřepě bodrém projevu odkrývající jen v skromných (a o to působivějších) náznacích temné šrámy paměti) a František Vláčil (rozvinuvší v několika málo gestech a jediné větě vznešenou romantiku, sebeironii, ale i smutné outsiderovství jednoho trampského osudu). ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Za shlédnutí stojí po šedesáti letech jen první a poslední povídka. Jinak je to v době Starců na chmelu a Probuzení bohužel spíš relikt v kánonu neorealismu, čti soc.realismu. Oproti Žižkovské romanci a Smyku slabé. I hudebně. Potěšila Thielová, Chadimová, Tříska a Vláčil. Vot éto český film na Barrandově pozdních padesátých. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Procházka po velkoměstu s vyprávěním pěti příběhů ze života různého žánrového a náladového charakteru, které nejsou poznamenané žádnou konkrétní dobou. Na svou dobu velice moderní film a když si odmyslím pár maličkosti (např. to, že už mezi mladými dávno není v módě jazz), jde o velice nadčasové příběhy - pět z miliónu příběhů, jaké se dějí kdekoliv u lidí všech generací a nejrůznějších charakterů dodnes rok co rok. / Po velice poutavých úvodních titulkách nasleduje v husté ranní atmosféře příběh z nejdramatičtějších. První povídka Mistr a dvacátý učedník **** zaujme téměř hororovou kamerou přibližující tvář přemenlivých mimických výrazů mistra Jaroslava Marvana a záběry z výšky vyvolávající divákům u obrazovky přímo závrať. Záchrana člověka bez ohledu na jeho charakter a předešlý osud je velice záslužným činem. Osobně mi výborně zachycenou autentickou atmosférou kazilo podivné herectví Jana Třísky a to snad v každé replice. / Odlehčený, napůl smutný příběh přináší druhý povídka Každý týden je neděle **** s Františkem Kreuzmannem v jedné z posledních jeho rolích. Scenárista si vtipně pohrál s repliky z pasáže při natáčení filmu, když se ve filmu zmiňuje přímo reální název Pět z milionu a o Kreuzmannově postavě Hanouska se říká, že se podobá herci Kreuzmannovi ;-) Hanousek je prototypem postavy nesmírně aktivního důchodce, který pracuje v kině, zúčastňuje se komparzu v natáčení, opravuje ve volném čase hodinky, uchází se o zaměstnání průvodce Prahou,.. jenže kariéru mu přeruší nápad jeho syna. Nasledující situace ze života zná snad každý z nás, když se nám někteří lidé dovedou ozvat jen ve chvíli, kdy po nás něco chtějí, něco od nás potřebují a hned poté na nás okamžitě zapomenou. Postava Hanouska má můj obdiv za laskavé chování k synovi po tom všem, včetně schopnosti dát přednost zapomenuté rodině před kariérou a okamžitého smíření s přehrou v rodině na konci povídky. / To zavinil Bonifác ***** je svěží mikro-komedie ze života mladých manželů, se zapojením populárního Orchestra Karla Krautgartnera do hry s tehdejší pěveckou soutěží Hledáme nové talenty. Vedle romantiky seznámení mladých lidí a projížďkou noční Prahou kočárem je tu znát na pozadí vývoje tehdejší populární hudby nástup uvolněného období "zlatých šedesátek". Hezké role zde dostali dva umělci z nastupující herecké generace, Valentina Thielová a Vlastimil Brodský. / V kontrastě s moderní hudební romancí se odehrává i další lehce muzikálová povídka Otrhraná písnička *****, ve které v hlavní lidové pěvecko-komické dvojici excelují staří bardi Eman Fiala a Fanda Mrázek a která končí úvahou o zmarněném životě a nenavrátném odletu dávného mládí. Za pozornost stojí i mladičký Vlastimil Hašek v jedné z dvou debutových rolích. / Závěrečná povídka Pavučina ***** představuje milostný příběh z puberťáckého věk, nese v sobě pěknou dávkou vtipu a velkým plusem jsou zejména příjemné písničky v trampském stylu, jejichž melodie si pravděpodobně budete pozpěvovat nebo hvízdat u obrazovky i vy! :-) / Zajímavé komentáře: Marthos, vypravěč. (deníček - Z československého filmu 50.let: Pestrá paleta žánrů) () (méně) (více)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Všechny povídky spojuje Brynychova silná stránka, čili jako vždy působivý vizuál. První by se mi hodně líbila, ale nesedí mi úplně herecky, dokonce i Marvan příliš tlačí na pilu, takže je vlastně rovnocenným partnerem tradičně přehrávajícího Třísky. Druhá povídka je skvělá, Josef Bláha zde má ještě i zbytky komplexní vlasové pokrývky a je naprosto úžasný parazitující syn. Bonifác je zbytečná vata, nudná záležitost, z níž má význam snad jen jeden krásný záběr na tramvajové koleje, jinak bych ho určitě vyhodila, neboť nezapadá mezi ostatní povídky ani námětem (všechny ostatní jsou s podtitulem hořkosladkosti lásky), natož pak kvalitou. Písnička se steskem po časech minulých s adjektivem mládí se nese v satirickém tónu, když zdůrazňuje rozpor mezi veselým projevem šumařů lákajících srdce známých na vějičku zpěvu pro radost a jejich faktickým zájmem o jakoukoliv výslužku. Pavučina je krásnou poetickou hříčkou, ať verbálně zesíleným koukáním do pavučiny, nebo vbíháním do dalších pilířů mostu. Zde se Brynychovi nádherně podařilo přenést Kateřinu z dětství pomocí hry na schovávanou do dospívání objektem jejího hledání. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (12)

  • Scéna, kdy Jan Tříska visí ve vzduchu nad Malostranským náměstím, je autentická. Točila se na kopuli chrámu sv. Mikuláše. (M.B)
  • Lednice v povídce „To zavinil Bonifác“ je Elektrosvit 397 z roku 1955. Existovala i varianta s pohonem na plyn. Vyráběla je firma Elektrosvit v Nových Zámcích. (sator)

Reklama

Reklama