VOD (3)
Obsahy(3)
V minulém snímku X se parta mladých lidí vydala natočit film pro dospělé na venkově v Texasu, jenomže to nedopadlo podle jejich představ, a to kvůli staršímu páru Howardovi (Stephen Ure) a Pearl (Mia Goth). Nyní se tento prequel odehrává na stejném místě, a to o několik let dříve během první světové války v roce 1918. Chata, kde se odehrál „masakr X“, byla kdysi během války využívána jako penzion a jedná se o zpětný příběh o tom, jak se Pearl stala osobou, kterou poté byla. (HanzoBureshi)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Idylický začátek jako Čaroděj ze země Oz. Tepající nespokojenost se postupně mění v zuřivost. Pearl je dítě, ale i když jí byla vštěpována tvrdá výchova, nechce se vzdát svých snů. Spíše psychologické drama s prvky hororu a grotesky. Opět nepříjemné jako první díl. Scéna přiznání Pearl v kuchyni přináší důvody a jak si to dítě přebralo v hlavě. Dětská hysterie v hlavní roli. ()
Westovo X, které se odehrává v roce 1979, sice nedokáže u diváka vyvolat pocit strachu či budovat hmatatelné napětí, leč vše kompenzuje uhraničivým vizuálem, silně zakotveným v estetice sedmdesátých let, a snahou o kritickou reflexi tohoto období. V případě snímku Pearl už bohužel platí, že levá ruka neví, co dělá pravá. Tento prequel je zasazen do roku 1918, tedy éry němého filmu, avšak stylovými prostředky připomíná technicolorové filmy z období zlatého věku Hollywoodu. Dává to někomu smysl? Jakožto zdejší hororový expert jsem režiséra bezprostředně po projekci kontaktoval a formou e-mailu ho požádal o uspokojivé vysvětlení (případnou odpověď vložím do diskuze). Pokud bych hodlal zachytit ducha dané doby, tak nejspíše zvolím archaizující černobílý formát, a s ohledem na původ hlavní protagonistky zároveň využiji prvků německého expresionismu. Možná se Westovi pouze nedostávalo odvahy, a tak raději vsadil na o poznání konvenčnější postupy, jenže právě tady leží jedna z ostrých dělících čar mezi skutečným auteurem a obyčejným realizátorem scénáře. Závěrem nemohu nezmínit fenomenální herecký výkon Mii Goth, která by si nepochybně zasloužila oscarovou nominaci, v důsledku čehož snímku Pearl celkově uděluji dvě silnější hvězdy. ()
Je asi zbytočné rozoberať, že tento prequel k Westovmu X jekinematografický majstrštyk. Obrazovo až pomilovania hodný. A áno, patrí do drsného žánru. Naschvál píšem vo všeobecnosti, pretože toto nieje ani slasher, ani psychohoror, skôr akési kĺbko pre mačiatka urobené z toho všetkého spomenutého. Ti West začína byť veľkým filmárom. Na záver tejto trilógie ( MaXXXine ), teda čakám s obrovskými očakávaniami. ()
Jeden příběh, stejný režisér a dva odlišné filmy. X vaří z vody všech těch Xploitation snímků, ale žádná velká sláva to není, krvavé a praskavé je dostatečně, ale to je tak vše. Tady se West vyžívá hlavně v herectví Gothové a je na co koukat. Praštěná Pearl, která ještě ani nedospěla a už je vdaná za vojáka, dospívá v narušené rodině s otcem kvadruplegikem a narušenou matkou, která svou dceru viní ze všech svých proher, v době pandemie španělské chřipky a končící První světové kdesi na americkém Zapadákově. Tohle nemohlo a taky nedopadlo dobře. Mia Goth se stejně jako kdysi Juliette Lewis (však si vzpomeňte na Takové normální zabijáky) pro role psychotiček zřejmě narodila. Z jejího pomalého, ale nezvratného pádu do naprostého rozkladu osobnosti i přes paradoxně pastelkovou formu vyprávění mrazilo čím dál víc. Nejlepší pak byla taneční soutěž a její výsledek a titulkový škleb "přešťastné" Pearl. Vyškrtnul bych jen krokodýla. Spokojenost. ()
Předchozí, vlastně následující (Amíci mi v tom dělají bordel už od Star Wars) X stál věru za... nemnoho, takže jsem si od tohoto prequelu mnoho nesliboval, aby se nakonec ukázalo, že šlo o vcelku příjemné překvapení. Ne, že bych byl přímo nadšený, ale určitě mohu konstatovat, že se tentokrát jednalo o páně Westův výrazně lepší počin. Ani o tomto snímku bych nemohl s čistým svědomím mluvit jako o hororu; vnímal jsem ho spíše jako takovou sondu do psychologie tak trochu netradiční americké venkovanky, která v sobě nedokáže dusit vlastní ambice a nějaké další záležitosti. Ne, že by se tedy výrazně snažila. Proti předchozímu / následujícímu filmu došlo k posunu k lepšímu, což se u mě projevilo hlavně tím, že jsem nebyl nucen použít tlačítko ffw. Zajímalo by mě, jestli může za toto zlepšení fakt, že se na scénáři podílela Mia Goth; z mého pohledu to tak vypadalo. Ale kdo ví, že jo? Klidně bych přihodil jednu pěticípou navíc, to by si ale tvůrci nesměli být tak jistí sami sebou a museli by si k natáčení přibrat alespoň nějakého toho poradce pro zacházení se sekerou. Sledovat Pearl, která žila celý život na farmě, jak drží sekeru jako panna ...., pro mě bylo až bolestné. Tentýž člověk by zřejmě dokázal štábu vysvětlit, že ostří sekery zanechává na lidské anatomii stopy, které jsou přece jen odlišné od řezu chirurgickou pilkou. Jo, jo, ďábel se skrývá v detailu. / Poučení: Pokud začneš při cestě za svým snem prosazovat svou za pomoci zemědělského hardwaru, zajdeš asi příliš daleko. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (13)
- Promítač ukazuje Pearl (Mia Goth) v kině film pro dospělé A Free Ride (1915). (HanzoBureshi)
- Původně měl být film natáčen černobíle, ale společnost A24 rozhodla, aby byl snímek natočen v extrémně živých barvách. (HanzoBureshi)
- Natáčení začalo na Novém Zélandu a natáčelo se souběžně s prvním filmem X (2022). (HanzoBureshi)
Reklama