Reklama

Reklama

Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (468)

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Príjemne odsýpajúce, i keď trocha pridlhé dve a pol hodiny, z ktorých ma asi najviac zaujali hereckí predstavitelia ako Fiennes, Dafoe a spol. Obsahovo nám neponúka režisér nič nové, akurát naozaj sympaticky natočené drama. Ale od toľkých Oscarov by bolo možno hodné očakávať aj čosi viac. Slabšie štyri. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

V předčasně zesnulém Anthony Minghellovi ztratila světová kinematografie jednoho z mála svých vyvolených básníků osudové lásky. Již tehdy zralý tvůrce-čtyřicátník patřil k té skupině umělců, pro něž válečné téma jako forma mezní situace lidské existence zůstává podřízeno síle citu-lásky individua, jedince i uvnitř velkých skupin obyvatelstva. Skutečnost, že jeho hrdiny jsou mladí lidé prožívající plně své životy, je dalším charakteristickým prvkem jeho nezaměnitelné tvorby. Dvojí rovina kompozice mu umožňuje zasvěceně pronikavé vhledy do nejtajnějších skrýší lidského nitra. Válka, zhoubná ve svém bezprostředním působení, je v mikroměřítku ještě strašnější. Nejednoduché se stává ještě složitějším, nesnadné nezvladatelným. Nepravděpodobnost nedějového děje je ve skutečnosti vlastně až šedě realistická. V oficiálních líčeních válek na tyto situace není místo; teprve po letech, když vychladnou vášně, smysly se zklidní a vzbouřený rozum se podvolí moudrosti nadhledu a všelidského rozměru, vysvitne plný dosah způsobených nevratných škod a ztrát. I těch, na něž si nelze sáhnout a jež není možné změřit. Kamera, která do lidského nitra promítá neopakovatelné přírodní krásy tuniských i italských exteriérů, a precizně slazené výkony skvělých herců, mezi nimiž vynikají kromě Juliette Binochové i starší z obou Finniesů Ralph a zejména pro mne zcela neznámá Kristin Scott-Thomasová, je vyvažována scénářem, který stačí do milostného rukopisu zachytit i klasické epizody válečného života (bombové scény zpod mostu a pomníku na anonymním náměstí neznámého italského městečka). Celek, který z toho všeho vzniká, je nezodpovědně drzý: dovoluje si s cynismem přímo patetickým tvrdit, že láska je víc než soulož-sex, že je cit nadčasový a mocný, cit jímající, cit všepohlcující. Že je nezničitelná. Osobně patřím k těm nevyléčitelným romantikům, kteří této nehoráznosti dávají nekriticky za pravdu. Myslí si dokonce, že život by bez ní byl nepoměrně chudší a šedší. ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

S odstupem času jsem se na tuto kýčem přehlcenou romanci podíval znovu a nevím jestli to bylo věkem nebo příjemnou společností se kterou jsem film sledoval ale film mi sedl daleko více než před lety. Konečně jsem mohl naplno vnímat vášnivý vztah dvou lidí, kterým nepřála doba ani osud, těžký život zdravotní sestry, které období války bere každého, koho miluje či teskné vyprávění tajemného anglického pacienta. To, že je film pečlivě zrežírován, výborně zahrán a skvěle vypadá už je jen pouhou třešničkou na dortu. Pár let to trvalo ale film si mě získal. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

No, myslím že bych v tomhle filmu našel alespoň hodinku nudy bez které bych se v tomto filmu obešel. Opravdu nechápu proč film disponuje tak dlouhou stopáží, když se valnou většinu nic za zmínku stojícího neděje. Emočně to jelo obrovskou objížďkou mimo mě. Jediné, co si v tomhle filmu zaslouží skutečné uznání, tak to jsou herecké výkony snad všech hlavních postav. Jinak je to příšerná nuda, bez kapky náboje. Dva lidi se zamilují. Vážně si myslíte, že je to něco co tu ještě nebylo? Vážně si myslíte, že už to téma je hodno oskara? Stokrát zopakované téma v nepříliš originální a zajímavé podobě. Ten film tohle ocenění pouze ztrapňuje a snižuje jeho hodnotu. Možná mělo padnout ocenění za kostýmy, možná za herecké výkony, možná i něco za hudbu, ale film jako celek je příšerná NUDNÁ sračka. Z filmu si neodnáším naprosto žádné pozitivní dojmy. Jak pomalu uplynul, tak rychle na něj zapomenu. Už..* ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Romantika z tohto snímku sála na všetky svetové strany v rovnomerne rozložených a príjemne vstrebujúcich sa častiach. Krásne scenérie, pútavý dramatický príbeh nielen o láske, ale aj s láskou zahraný. Štyri roky natáčania sa vyplatili, hercom to chvalabohu nezačalo liezť na nervy, ale oscarová odmena bola sladká. Zaslúžená, ale nie plnohodnotná. 80%. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (40)

  • V knižní předloze Hana (Juliette Binoche) ze všeho nejvíce smutní po svém otci, který rovnež odešel z Kanady bojovat do Evropy a zemřel sám na těžké popáleniny, proto také cítí takovou náklonnost a potřebu zůstat s anglickým pacientem (Ralph Fiennes). (Candice)
  • Celosvětová premiéra proběhla 6. listopadu 1996 v Los Angeles. (Varan)
  • Díky tomuto snímku získal zvukař Mark Berger svého 4. Oscara. Pozoruhodné je, že se současně jednalo také o jeho 4. nominace. (Ruuzha)

Související novinky

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

19.08.2021

Román Anglický pacient spisovatele Michaela Ondaatjeho se dočká nové, tentokrát televizní adaptace. Tu chystá stanice BBC, která zaúkolovala scenáristku Emily Ballou (Taboo, The Turning), aby seriál… (více)

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

12.09.2020

MFF Praha - Febiofest již 18.9. 2020 odstartuje 27. ročník. Mění své působiště a jeho novým domovem se stává Cinema City ve Slovanském domě. Promítat se bude také v Ponrepu, Edison FilmHub a nově v… (více)

Bratři Weinsteinovi nespí

Bratři Weinsteinovi nespí

04.11.2005

Když na přelomu března a dubna tohoto roku po 25 letech bratři Weinsteinovi ohlásili svůj odchod z vedení společnosti Miramax, neboť se nepohodli s majoritním vlastníkem, studiem Disney, bylo jejich… (více)

Reklama

Reklama