Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (649)

sheen 

všechny recenze uživatele

Kdysi dávno jsem na VHS viděl klasickou verzi a když jsem měl možnost shlédnutí prodloužené verze sice s anglickýma titulkama, což mě vůbec nevadilo, ba naopak, tak jsem ani na vteřinu nezaváhal. Je to povinnost každého sci-fi fandy. Cameron je prostě režisér, kterého my fandové sci-fi žánru zbožňujeme, ten člověk má nekonečnou představivost. Je to výborná sci-fárna každým coulem, i dnes mě přisly triky pořád nadčasové, krása pohledět na Harrise v této klaustrofobické sci-fi. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Již předchozí Cameronovy filmy nesly jeho rukopis a zrcadlily jeho talent a řemeslnou bravuru. Ale až "Propast" představuje první plnohodnotně cameronův počin. Jednak zde nebyl limitovaný rozpočtovými kompromisy (jako v "Terminátorovi") ani návazností cizí franšízy (jako ve "Vetřelcích"). Hlavně ale už zde vidíme klasické atributy celé jeho nadcházející osobní tvorby v čele s prostými, až banálními příběhy o jasných stranách dobra a zla, ambicemi posouvat realizační možnosti média i osobní fascinací podmořským světem. Vedle toho "Propast" opět nadchne propracovanými a dobovým normám vzdálenými ženskými figurami, ale stejně tak i jejich mužskými protějšky. Cameron je mistr vytváření iluzí, protože dokáže před diváky rozprostřít a zpřítomnit do nejmenšího detailu promyšlený svět. Byť v něm vypráví veskrze tradiční příběh o znovuustanovení ústředního páru, díky neschematické dynamice obou ústředních postav a poutavým peripetiím se mu daří držet diváky zainteresované až do samotného kýčovitého finále. V jistém ohledu představuje neprávem upozaďovaná "Propast" absolutní vrchol Cameronovy filmografie. Jelikož počítačová grafika tehdy byla ještě v plenkách, nemohl se spolehnout jen na "berličku" animace jako v případě svých nejnovějších počinů. V nich jeho fantazie už nemá mezí, zatímco tady vynaložil vše na to, aby ve zdánlivě omezujících mantinelech natáčení na film, s herci a na lokacích vytvořil co možná nejméně kompromisní ekvivalent svých vesmírných vizí. Díky tomu a ambicióznímu natáčení disponuje "Propast" fascinujícím realistickým rozměrem, který žádná digitální technologie nezprostředkuje. Hlubinná temnota obestupuje postavy na plátně a slívá se s temnotou sálu, čímž vtahuje diváky a nechává na ně dolehnout fascinaci i všudypřítomné ohrožení světa za hranicemi naší každodenní zkušenosti. Podobně jako "Ponorka" také "Propast" díky své bravurní symbióze všech výrazových prostředků filmu dokáže i ve velkém sále, navíc osazeném jen hrstkou diváků, navodit neskutečně klaustrofobní atmosféru. Při tom můžeme říct, že celý film vlastně existuje kvůli tomu, aby maximálně fungovala jeho vrcholná sekvence. Ta představuje jeden z nejdramatičtějších a fyzicky nejintenzivnějších momentů v historii média právě díky tomu, že se v ní sbíhají a zužitkovávají všechny elementy, vyprávěcí linie tohoto vyprávění, filmu i vize. Cameron není žádný Bergman či Tarkovský a jeho sestup do propasti nevyjevuje velké pravdy o lidském bytí či zneklidňující zákoutí našich myslí. Všechna jeho vyprávění jsou ryze prostinká a vlastně až naivní. V jejich jádru stojí vztahy a pouta mezi lidmi. Cameron ale využívá veškeré své řemeslné mistrovství k tomu, aby nás znovu dostal do kolen a přesvědčil o platnosti onoho pojmu láska. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„When you look into an abyss, the abyss also looks into you..“ (Nietzsche). Propracovaná sci-fi z Cameronova oblíbeného podmořského světa, v Director´s cut obohacena o poselství lidstvu mířícímu k sebezničení. Napětí z neznámého v hlubinách navozuje Silvestriho výborná hudba, byť místy vykrádající bezostyšně sebe sama (Predátor). Závěrečný Harrisův sestup - výstup nedbající pravidel dekomprese vás donutí (nejen v rámci šetření O2 pro hlavního hrdinu) nedýchat. „Have some new friends down here..“ ()

Fr 

všechny recenze uživatele

RETRO Operace SALVOR. Věc národní bezpečnosti…. Dřív než se J.Cameron rozhodl potopit TITANIC, provedl zkoušku na americké ponorce. Podmořský svět, napínavý boj o přežití s poselstvím a varováním. Mám dojem, že je to trochu zapomenutý film, který je - hlavně v režisérské verzi, ÚŽASNÝ! I když by se právě ona mohla zdát zdlouhavá, za ten pohled do ,,emzácké“ duše rozhodně stojí! MĚLI BY S NÁMI NĚCO UDĚLAT! ()

choze 

všechny recenze uživatele

Ultimátní podmořský film. Zatímco béčkové pijavice DEEP STAR SIX a LEVIATHAN si hráli pod vodou na VETŘELCE, Cameron si pod ní hraje na BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU. Ty se mi nikdy nelíbily a neoslovila mě ani PROPAST. Přes všechny ty pěkné hračky, záběry a silné scény (padající jeřáb) to bohužel není ani zdaleka taková jízda jako TERMINÁTOR nebo VETŘELCI, obzvlášť speciální edice, která má ke třem hodinám, se vleče a finále s mimozemšťany se mi jeví krajně úsměvné (viz. MISE NA MARS). Filmy s hodnými mimozemšťany zkrátka nebrat. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (49)

  • V momentě, kdy Virgil "Bud" Brigman (Ed Harris) stříhá dráty u rozbušky atomové hlavice, je při použití dvou vodičů z technického hlediska naprosto jedno, který z nich přestřihne. Rozhodování by mělo smysl pouze při větším množství vodičů, tzn. tří a více. (Lasskoun)
  • Ed Harris (Bud Brigman) ve skutečnosti nedýchal tekutinu, kterou jeho postavě na konci filmu nalili do skafandru. Jeho hlava byla skutečně ponořena do barevné, nedýchatelné tekutiny, takže musel během každého záběru zadržovat dech a helma se musela rychle vyprázdnit, kdykoli mu došel dech. Musel také nosit speciální kontaktní čočky, aby přes tekutinu viděl. I tak ho chlor pálil v očích a silně mu rozmazával vidění. (Varan)
  • Dýchatelná kapalina známá také jako okysličené perfluorokarbony byla vynalezena v Německu koncem 30. let. Existují případy, kdy v této kapalině dýchal i člověk. V 70. letech byly testy s touto látkou zakázány a flourkarbon byl definitivně zakázán. (CliffLee)

Reklama

Reklama