poster

Vesnice

  • USA

    The Village

  • Slovensko

    Osada

Mysteriózní / Drama / Thriller

USA, 2004, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Aluska88
    ****

    Mé dojmy z tohoto filmu jsou značně rozporuplné. Výrazným jádrem všeho je duchařská atmosféra, prostředí Vesnice a dobří herci. Kouzelná Bryce Dallas, nepředvídatelný Brody a dobrotivý Phoenix. Na jednu stranu žasnu z postupného se vyvíjení situace, charakterů některých postav, odhalení jedné skutečnosti a poté následné závěrečné šokující odhalení pointy. Jenže právě celá tato "iluze" a vyjasnění skutečností mi moc nezapadá ke jménu Shyamalan. K tomu člověku, jehož jméno se pojí s mysteriózními, tajuplnými a děsivými příběhy. To by byl i případ tohoto filmu, nebýt jeho, až příliš "civilizovaného" konce. Řekla jsem si, že to vlastně všechno byla jakoby fraška. To, co ze začátku vypadalo jakoby obaleno rouško mystiky a tajemství se později vytratilo a já si říkala, že to už není "ta" Shyamalanova Vesnice, o níž jsem se domnívala, že mysteriózně začne, bude probíhat, ale také skončí.(25.1.2009)

  • Lima
    ****

    Film, jehož největší slabinou je paradoxně věc, kterou sám nemůže ovlivnit a tou je přespříliš velké očekávání fanoušků pana režiséra a scenáristy v jedné osobě. Ocenil jsem Shyamalanův zajímavý nápad zápletky, ocenil jsem hlavní myšlenku, která se zjeví po odhalení ústřední pointy. Bohužel ona pointa je dost problematická. Ne snad proto, že by nebyla zajímavá, ale vzbuzuje spoustu otázek ohledně nepravděpodobnosti a přílišné "přitaženosti za vlasy". Nicméně, i tak jsem byl spokojen. VESNICE je krásně ATMOSFÉRICKÁ záležitost, se skvělou hudbou a to, že horor moc nepřipomíná a že jsem se skoro vůbec nebál, mi vadilo ze všeho nejmíň a výčitky tímto směrem neberu(16.2.2005)

  • Radyo
    ***

    Škoda, přeškoda nevyužité šance, která se Shyamalanovi naskýtala. Téma bylo totiž poměrně zajímavé, ale on je nedokázal uchopit tak, jako se mu to povedlo v předešlých případech a výsledkem je jeho dosud nejkontroverznější a asi také nejslabší dílo, byť se stále jedná o nadprůměr. Nejvíce tak zaujme jen Bryce Dallas Howardová, i když ani ona mě nedokázala přes jisté charisma přesvědčit o opravdovosti své postavy. Jedna či dvě lekačky pak celkový dojem rozhodně nemohou zachránit.(1.2.2005)

  • Faidra
    ****

    Open your eyes, open your mind... přesně tak, a osobně dodávám provařené open your heart. Jen s očima široce nezavřenýma uvidíte podzimní krásu kraje, kde se zastavil čas, jen s myslí odklopenou si budete vědomi nástrah, které na lidi klade strach i jeho pravý opak, jímž není odvaha, ale náplň otevřeného srdce - láska. Shyamalan s láskou nečaruje se znuděností vesnické vědmy, na půl ucha naslouchající Andule, která nechce Pepíka, ale chce Honzu, který chce Máňu, ani s "all you needs is love" tvořitele romantických filmů, ale zachází s ní komplexněji než jakýkoli jiný současný filmař, kterého znám. A jako málokdo jiný umí dát tvář nočním běsům našeho dětství, ukázat zvířecí sílu nevinnosti a všespalující moc citu. Že to není horor? No, neřekla bych. Skutečná tvář lidských emocí je nejstrašlivější věc, jakou znám. Že to není horor v konvenčním smyslu? Opravdu byste vy všichni, kteří tvrdíte, že jste nepocítili ani záchvěv strachu, necítili srdce až někde v krku, kdybyste vyšli z kina do listopadové tmy a procházeli kolem krvavých bobulí a nevyzpytatelných trnů dřínu a neměli v náhle živé paměti bubáky, o kterých jste si mysleli, že byli poraženi a zapomenuti už před dávnými lety? Chlápek z Indie dokazuje, že poraženo a zapomenuto není nic, dokud je lidstvo lidstvem s pamětí na vlastní dětství, kdy kreslilo do map hic sun leones. V lesích lidské duše a v houštinách lidských citů se skrývají daleko děsivější věci než lvi a ten pán s iniciálami MNS to ví a nebojí se to použít. Šokující pointy? Zapomeňte na ně. Teprve s jejich znalostí se Shyamalanovy filmy stávají z výborných mimořádnými. Možná v případě Vesnice nastolují až příliš otázek a problémů, díky kterým zatím nedávám maximální hodnocení, ale není to náhodou jeden z rysů skutečně dobrého filmu? Tak zatím čtyři a půl, pane Shyamalane. Než zase vkročím do lesů a zjistím... "it's real, it's real..."(12.8.2008)

  • kiddo
    ***

    Nijak si nehoním triko, když tvrdím, že na pointu jsem přišla pět minut poté, co jsem si přečetla synopsi. To svědčí jednak o mé bezbřehé inteligenci a jednak o tom, že by se Shymalan měl na pointy vykašlat. Už dávno totiž nejsou nepředvídatelné, šokující a neočekávané. Největším problémem Vesnice je, že se Shymalan nedokázal rozhodnout při volbě žánru: vrhnul se sice na natáčení milostné romance, zároveň ji ale doplnil svým obvyklým „vypointovaným“ rukopisem, přičemž oba dva žánry si navzájem zdatně podrážejí nohy. Hororová část postrádá napětí a atmosféru a milostná zápletka je zoufale naivní a odkázaná na stupidní telenovelovité repliky. Příšery jsou co do technického ztvárnění mizerné a hlavně jejich vinou vás vůbec nepřekvapí první pointa. Atmosféra je sice oproti předchozím Shymalanovým filmům dost slabá, nicméně je zase dost nosná na to, aby ono „šokující“ zjištění na konci působilo jako hodně špatný vtip. Navíc oproti Šestému smyslu se po druhém zhlédnutí vyjeví spousta nelogičností, které s novým úhlem pohledu nesouhlasí (proč 19. století? Co vrstevníci stařešinů? Ví to nebo ne? A pokud ne, jak se do vesnice dostali, aby o „pointě“ neměli ponětí? Proč je podstata monstra pronásledujícho Ivy taková, jaká je? Proč dva starší spolu vedou rozhovory, jako by neměli potuchu o pravém charakteru věci?) Spousta replik je bez smyslu a významu a působí dost hloupě. Uvzlykané memorování nad hrozným životem ve městech také věci nepřidá. Činy postav mají dost chabé vysvětlení: že se někdo vydá smrtelnému nebezpečí kvůli záchraně někoho druhého, na to už jsme si zvykli. Že ale Ivyin otec obhajuje vyslání slepé dívky do lesa tím, že je z nich nejsilnější, je dost chabá berlička, která má zakrýt skutečný úmysl, totiž že důležitá je právě Ivyina slepota. Holt kdyby to Shymalan řekl naplno, neladilo by to s jeho úmyslem stvořit nevinný a bezelstný film. Jacquin Phoenix je většinu času nucen pronášet hloupé repliky, Noah jako vždy skvělého Brodyho má minimum prostoru, a tak nejvíce zaujme Howard, jejíž Ivy je přirozená a svěží a uvěříte jí i její podivné promluvy o lásce. Navíc tak věrohodně zahraná slepota se jen tak nevidí (paradoxní ovšem je, že vinou ledabylého snímání si toho, že je Ivy slepá, všimnete asi až po čtvrt hodině). Technicky se Vesnice taky povedla: atmosférická hudba nádherně vytváří poetiku vody, mokrého listí, podzimu, lesa. Snímání a barva jsou úchvatné a je to právě atmosféra přírody a lesa, co drží film nad vodou. Právě tohle je totiž to jediné, co nezklamalo moje vysoká očekávání.(31.8.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace