poster

Vesnice

  • USA

    The Village

  • Slovensko

    Osada

Mysteriózní / Drama / Thriller

USA, 2004, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dwi
    ***

    Shyamalan se příliš nesnaží zbavit svého šokujícího filmařského mustru, třebaže posun od jeho předchozí tvorby tu vycítit můžeme. I ve Vesnici udržuje mysteriózní linku napětí, která je zde však jen zástěrkou pro něco hlubšího. Řemeslné kvality režisérovi upírat nejde. Suveréně si pohrává s divákovým nevědomím, rozehrává dramatický a jímavý příběh. S přibývající stopáží a počtem vykalkulovaných zvratů ovšem sráží rozehraný děj do kolen, čímž závěrečné oduševnělé poselství o prohnilosti civilizace vyznívá značně rozpačitě.(2.10.2004)

  • Adrian
    ****

    Po Šiestom zmysle, Vyvolenom a Znameniach je Osada doteraz Shyamalanovym najvýraznejším vykročením novým smerom (i keď určité náznaky bolo možno badať už predtým), pretože jeho najznámejší trademark - "šokujúca záverečná pointa" tu po prvýkrát nie je konečným výsledkom priebehu predchádzajúceho deja, ale "iba" prostriedkom (čo môže valnú väčšinu divákov sklamať a vyvolať aj pochybnosti o reálnosti jej uskutočnenia...). Prostriedkom metaforickým, slúžiaci režisérovi príbehom vyjadriť tú "druhú, hlbšiu a skutočnú" pointu resp. myšlienku filmu - skúmanie ľudských vlastností, citov a morálnej čistoty vedúcej miestami až ku kritike spoločnosti. Vo výsledku je film jedným veľkým zrkadlom - "oknom do duše" nastaveným, nám ľudom. Tento motív prechádza takmer celým filmom (napr. výtvarné riešenie všadeprítomného lesa sa postupne mení v závislosti na vnútornom stave hlavných postáv a hlavne režisérovo cameo svojím nasnímaním celú symboliku zrkadlenia iba posilňuje a prehlbuje). Pozornosť sa tentokrát sústreďuje na analýzu najsilnejšieho z ľudských citov - LÁSKU, ktorá je zároveň aj motorom všetkých udalostí. A práve Láska dodáva nielen záverečnej scéne silný katarzný moment, ale zároveň robí Osadu doteraz najdojímavejším Shyamalanovým filmom. P.S: Ak si chcete tento film čo najlepšie užiť, ignorujte trailer snažiaci sa Vás presvedčiť, že ide o ďalšiu typickú Shyamalanovku.(17.9.2004)

  • RHK
    *****

    Strhující slečna Howardová v roli slepé Ivy. Napětí, kamera, smyčce, barvy, filozofie, zamyšlení nad různými podobami zla. Místy reminiscence filmů Znamení (atmosféra strachu z neznámých tvorů kolem dokola obydlí), Čekej do tmy (slepá dívka bojuje se silnějším útočníkem), série Harryho Pottera (zlo v podobě Toho, o kterém se nemluví). Červená jako barva zla, barva nebezpečí, barva krve. Zlu v nás se však nevyhneme, ani když se zabarikádujeme v lesích. Zlo je v nás a v nás ho musíme vymýtit. Opět nádherný film mého oblíbeného režiséra Shyamalana. Trailer: http://www.csfd.cz/film/134055-vesnice-village-the/videa/#(12.2.2009)

  • Marius
    *

    Drogy jsou špatný ....ano? I když někdy uměj pomoct umělcum .....ano ? Tenhle film je typickým příkladem proč jsou drogy špatný .....ano? Neviem čo Shaymalan fetoval keď robil tento film, ale musel byť parádne mimo. Teda nie až tak ako keď Kubal kreslil Pufa a Mufa (neviem prečo sa toto veľdielo v CSFD nevyskytuje) ale určite sa snažil zahnať tvorčiu krízu v nejakej loveckej chatke, kde boli minimálne dva vypchaté diviaky pod červeným plátnom. Čo je na filme špatné ..... ano? Predovšetkým to že ho predávali ako niečo čo nie je. Preto lebo značka "from director M.N. Shyamalan" ktorú osobne od Vyvoleného nemusím, obsahuje v sebe apriórne šokujúcu pointu. No a šokovať za každú cenu sa nevypláca. Z hercov vyčnieva akurát Bryce D. Howard a Adrien Brody (však aj mali najzaujímavejšie úlohy), Phoenix ma tentokrát sklamal na celej čiare ( i keď to bude skôr chyba scenára ako herca). Tempo, ako vždy u Shyamalana je pekelne pomalé a nedynamické. Kamera, ktorá bola jedným z mála čo mám u MNS rád úplne desná. Myslím, že je načase priznať , že Shyamalan je "len" talentovaný a nie geniálny.(26.9.2004)

  • Sarkastic
    ***

    Pro mě osobně dost netradiční film. Filmy pana Shyamalana neznám, nemohu tedy srovnávat. Z věcí, které mi více vadily, bych zmínil snad jen 2, a to, že jsem postižení Bryce Dallas Howardové příliš nevěřil a také to, že dost pochybuji, že po několika bodných ranách nožem by snad ještě mohl Joaquin Phoenix žít. On the other hand, hudba a atmosféra tyto chyby vyrovnaly. Hodnotím 3* a rozhodně doporučuji zhlédnout a vytvořit si vlastní názor.(23.2.2008)

  • - Spoiler: Noviny, které si čte režisérova postava na konci filmu, jsou datovány jako pátek 30. července, tedy den premiéry filmu. (Morien)

  • - Joaquin Phoenix během přípravy na život ve stylu 19. století vytvořil pro Bryce Dallas Howard dřevěnou vycházkovou hůl. Na rukojeť vyryl jméno hereččiny postavy - Ivy. (Morien)

  • - Ve filmu je zmíněno, že přibližně po půl dni cesty od vesnice se nachází stezka, která vede k plotu. Půl dne cesty chůzí odpovídá přibližně 50–60 km, které postava Ivy Walker (Bryce Dallas Howard) zdolává s pauzami kvůli dešti a spánku přibližně za den a půl. Zcela logicky se vesnice tedy musí nacházet přibližně uprostřed takového pozemku, aby izolace byla ze všech stran stejná. Celá rezervace by tedy měla mít minimálně 7580 km², což odpovídá 1/10 rozloze ČR. Kdyby tedy Edward Walker (William Hurt) měl v plánu takto izolované místo vybudovat, stálo by ho s cenami pozemku nejméně 200 miliard korun (8 miliard = biliard $), nepočítaje minimálně 20 strážních věží, které jsou podle strážného rozmístěné po 16 km a dalších nákladech. Se všemi fakty režisér M. Night Shyamalan evidentně počítal, protože dle novinového článku lze zjistit, že otec Edward Walker byl bilionář. (PavelHoralek)