poster

Vesnice

  • USA

    The Village

  • Slovensko

    Osada

Mysteriózní / Drama / Thriller

USA, 2004, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gimli
    *****

    Vesnice se v mnoha ohledech liší od předchozí Shyamalanovy tvorby. Řekl bych, že ta nejzásadnější změna je v postavách, které žijí v uzavřené komunitě, kde platí jasná pravidla. Konkrétní odlišnost je v motivaci. Tentokrát je to láska, která určuje jejich chování. V předchozích filmech se ta pravidla, podle nichž žít, snažili hrdinové najít, kdežto tady se je alespoň podvědomě snaží rozebrat nebo přinejmenším změnit. Shyamalan v podstatě do jisté míry natočil opak toho, co točil dříve, což v jeho osobitém podání dává vznik velice zajímavému a hodně, opravdu hodně jinému filmu. Pokud si potrpíte na pointy, tak ty jsou tady v podstatě dvě. Každopádně druhá z nich je důvodem, proč Vesnici považuju za nejsmutnější (v tom dobrém slova smyslu) Shyamalanův film. Vyzdvihovat Howardovu hudbu je nošení sov do Atén, ale neodpustím si to, protože dokonale vystihuje feeling filmu. Pokud se vám zdá, že feeling soundtracku je jiný než feeling traileru, nedivte se. Trailer lže a to je tak jediné, co můžu mít tvůrcům za zlé.(5.8.2004)

  • Morien
    ****

    -"To, co neuděláme, neuděláme proto, aby ostatní nevěděli, že to udělat chceme." ♥ I když Shyamalan asi regulérně je blázen, tak pro Znamení a Vesnici mám speciální místo v srdíčku, a pro Vesnici ještě o trochu víc než pro Znamení. Jak praví tagy k tomuto filmu, které na mě mrkají z postranního panelu: "láska, smrt, monstra, strach, slepota". Co by mohl člověk chtít víc. Plus je tento film domovem jedné z mých nejoblíbenějších filmových scén všech dob: "Jsou různé druhy lásky."(2.2.2015)

  • Adrian
    ****

    Po Šiestom zmysle, Vyvolenom a Znameniach je Osada doteraz Shyamalanovym najvýraznejším vykročením novým smerom (i keď určité náznaky bolo možno badať už predtým), pretože jeho najznámejší trademark - "šokujúca záverečná pointa" tu po prvýkrát nie je konečným výsledkom priebehu predchádzajúceho deja, ale "iba" prostriedkom (čo môže valnú väčšinu divákov sklamať a vyvolať aj pochybnosti o reálnosti jej uskutočnenia...). Prostriedkom metaforickým, slúžiaci režisérovi príbehom vyjadriť tú "druhú, hlbšiu a skutočnú" pointu resp. myšlienku filmu - skúmanie ľudských vlastností, citov a morálnej čistoty vedúcej miestami až ku kritike spoločnosti. Vo výsledku je film jedným veľkým zrkadlom - "oknom do duše" nastaveným, nám ľudom. Tento motív prechádza takmer celým filmom (napr. výtvarné riešenie všadeprítomného lesa sa postupne mení v závislosti na vnútornom stave hlavných postáv a hlavne režisérovo cameo svojím nasnímaním celú symboliku zrkadlenia iba posilňuje a prehlbuje). Pozornosť sa tentokrát sústreďuje na analýzu najsilnejšieho z ľudských citov - LÁSKU, ktorá je zároveň aj motorom všetkých udalostí. A práve Láska dodáva nielen záverečnej scéne silný katarzný moment, ale zároveň robí Osadu doteraz najdojímavejším Shyamalanovým filmom. P.S: Ak si chcete tento film čo najlepšie užiť, ignorujte trailer snažiaci sa Vás presvedčiť, že ide o ďalšiu typickú Shyamalanovku.(17.9.2004)

  • tron
    ****

    Svojho času kontroverzné sklamanie, ktoré rozdelilo divákov na dva tábory. S odstupom rokov a repríz však mrazivý, znepokojivý a detailne premyslený mikrosvet s vlastnými pravidlami a príbehom, ktorý núti zamyslieť sa nad svetom a našou pozíciou v ňom. Ďalší výborný Shyamalanov film a to som ešte nespomenul majstrovské scény s nožom a napadnutím v lese. ZNAMENIA sa mi páčili viac, ale ani OSADA nie ej zlý film. Naopak, jedná sa o veľký odvážny experiment s pozoruhodnou atmosférou, skvelou výpravou a zaujímavými hereckými výkonmi. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/398/ Kino Považan 2004(25.10.2004)

  • Marigold
    ****

    Jaksi naočkován všeobecnou skepsí, která zchvátila i tábor režisérových věrných, jsem se Vesnici prvoplánově vyhýbal, kudy jsem chodil. A dnes vím, že to byla chyba, neboť je to první Shyalamanův film, který má opravdu něco do sebe, tedy něco více než jen výtečné technické provedení a pointy, které po prvním odhalení omrzí. Pointa Vesnice je tušitelná od první chvíle, stejně jako je patrná snaha indického čaroděje postavit svůj film spíše jako psychologickou studii než lekací thriller. Zajímavá hra s náznaky, barvami, charaktery, náznakovost, úsečnost, místy personalizovaný vypravěč, to vše dodává Vesnici nádech poutavosti a vytváří atmosféru, která není strašidelná, spíše napjatá a tajemná. Uzavřená společnost "spravedlivých" skutečně působí podivně, jednotlivé charaktery jsou posunuté, narušené, nezvyklé. Jejich interakci pak Shyalaman trefuje tu skvěle (výtečná milostná scéna Lucius / Ivy), tu hůře (zbytečně škrobené dialogy "starších"). Občas zaskřípe scénář, to když se chápe příliš velkých slov tam, kde by stačilo mlčet. Shyalamanův boj o nový výraz, který by se oprostil od tradičních klišé je úporný a i díky závěru úspěšný. Nelze ale říci, že stoprocentně přesvědčivý, spíš rozkolísaný a nevyrovnaný. Ale musím znovu opakovat, mezi Shyalamonovým lahůdkářstvím pro masy a Vesnicí je nadějný rozdíl. Snad se ho pan režisér nezalekne.(31.10.2005)

  • - Do role Noaha byl původně obsazen Ashton Kutcher. Ten se však musel své role vzdát kvůli nabitému programu. (becki_tu)

  • - Na natáčení byla postavena vesnice čítající přibližně dvacet budov. Nenatáčely se zde jen exteriéry, ale i veškeré interiéry, což štábu ztěžovalo práci, neboť se často jednalo o těsné prostory. Proto se některé stěny daly odsunout. (Kroup4)

  • - Produkce byla téměř zrušena, když začalo sněžit a ochladilo se o 14 stupňů, ale během jedné noci zase zapršelo a sníh roztál. Brzy poté se kopala jáma v lese, která hraje v příběhu důležitou roli, a kvůli tomu dešti je tak rozbahněná a více realistická. (Morien)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace