poster

Vesnice

  • USA

    The Village

  • Slovensko

    Osada

Mysteriózní / Drama / Thriller

USA, 2004, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ***

    Nijak si nehoním triko, když tvrdím, že na pointu jsem přišla pět minut poté, co jsem si přečetla synopsi. To svědčí jednak o mé bezbřehé inteligenci a jednak o tom, že by se Shymalan měl na pointy vykašlat. Už dávno totiž nejsou nepředvídatelné, šokující a neočekávané. Největším problémem Vesnice je, že se Shymalan nedokázal rozhodnout při volbě žánru: vrhnul se sice na natáčení milostné romance, zároveň ji ale doplnil svým obvyklým „vypointovaným“ rukopisem, přičemž oba dva žánry si navzájem zdatně podrážejí nohy. Hororová část postrádá napětí a atmosféru a milostná zápletka je zoufale naivní a odkázaná na stupidní telenovelovité repliky. Příšery jsou co do technického ztvárnění mizerné a hlavně jejich vinou vás vůbec nepřekvapí první pointa. Atmosféra je sice oproti předchozím Shymalanovým filmům dost slabá, nicméně je zase dost nosná na to, aby ono „šokující“ zjištění na konci působilo jako hodně špatný vtip. Navíc oproti Šestému smyslu se po druhém zhlédnutí vyjeví spousta nelogičností, které s novým úhlem pohledu nesouhlasí (proč 19. století? Co vrstevníci stařešinů? Ví to nebo ne? A pokud ne, jak se do vesnice dostali, aby o „pointě“ neměli ponětí? Proč je podstata monstra pronásledujícho Ivy taková, jaká je? Proč dva starší spolu vedou rozhovory, jako by neměli potuchu o pravém charakteru věci?) Spousta replik je bez smyslu a významu a působí dost hloupě. Uvzlykané memorování nad hrozným životem ve městech také věci nepřidá. Činy postav mají dost chabé vysvětlení: že se někdo vydá smrtelnému nebezpečí kvůli záchraně někoho druhého, na to už jsme si zvykli. Že ale Ivyin otec obhajuje vyslání slepé dívky do lesa tím, že je z nich nejsilnější, je dost chabá berlička, která má zakrýt skutečný úmysl, totiž že důležitá je právě Ivyina slepota. Holt kdyby to Shymalan řekl naplno, neladilo by to s jeho úmyslem stvořit nevinný a bezelstný film. Jacquin Phoenix je většinu času nucen pronášet hloupé repliky, Noah jako vždy skvělého Brodyho má minimum prostoru, a tak nejvíce zaujme Howard, jejíž Ivy je přirozená a svěží a uvěříte jí i její podivné promluvy o lásce. Navíc tak věrohodně zahraná slepota se jen tak nevidí (paradoxní ovšem je, že vinou ledabylého snímání si toho, že je Ivy slepá, všimnete asi až po čtvrt hodině). Technicky se Vesnice taky povedla: atmosférická hudba nádherně vytváří poetiku vody, mokrého listí, podzimu, lesa. Snímání a barva jsou úchvatné a je to právě atmosféra přírody a lesa, co drží film nad vodou. Právě tohle je totiž to jediné, co nezklamalo moje vysoká očekávání.(31.8.2005)

  • Dadel
    ****

    Mě tedy Shyamalan nezklamal, Vesnice je asi stejně dobrá jako Znamení. Výborná po technické stránce, kamera (skutečně nechápu ty řeči některých o Dogmatech apod.), hudba, Bryce Dallas. Trochu problematická může být ona "pointa" - já ji sice znal předem, netvrdím, že jde o geniální nápad, ale nijak rušivá mi taky nepřišla, není se zbytkem filmu v rozporu. Ale to je jedno, protože o poitnu tu zas tolik nejde a když si ji odmyslíme, zbyde nám slušný napínavý film.(8.10.2004)

  • Lima
    ****

    Film, jehož největší slabinou je paradoxně věc, kterou sám nemůže ovlivnit a tou je přespříliš velké očekávání fanoušků pana režiséra a scenáristy v jedné osobě. Ocenil jsem Shyamalanův zajímavý nápad zápletky, ocenil jsem hlavní myšlenku, která se zjeví po odhalení ústřední pointy. Bohužel ona pointa je dost problematická. Ne snad proto, že by nebyla zajímavá, ale vzbuzuje spoustu otázek ohledně nepravděpodobnosti a přílišné "přitaženosti za vlasy". Nicméně, i tak jsem byl spokojen. VESNICE je krásně ATMOSFÉRICKÁ záležitost, se skvělou hudbou a to, že horor moc nepřipomíná a že jsem se skoro vůbec nebál, mi vadilo ze všeho nejmíň a výčitky tímto směrem neberu(16.2.2005)

  • tron
    ****

    Svojho času kontroverzné sklamanie, ktoré rozdelilo divákov na dva tábory. S odstupom rokov a repríz však mrazivý, znepokojivý a detailne premyslený mikrosvet s vlastnými pravidlami a príbehom, ktorý núti zamyslieť sa nad svetom a našou pozíciou v ňom. Ďalší výborný Shyamalanov film a to som ešte nespomenul majstrovské scény s nožom a napadnutím v lese. ZNAMENIA sa mi páčili viac, ale ani OSADA nie ej zlý film. Naopak, jedná sa o veľký odvážny experiment s pozoruhodnou atmosférou, skvelou výpravou a zaujímavými hereckými výkonmi. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/398/ Kino Považan 2004(25.10.2004)

  • POMO
    ***

    Thrillerová kostra, okolo ktorej Shyamalan rozvíja báchorku o dôležitosti lásky, tentoraz nechutne zlyháva. Príšera vyzerá ako klaun z Manéže Bolka Polívku a navyše je nám ukázaná už v prvej polovici filmu. What the fuck?! Ale nebuďme na pána režiséra, ktorý sa so scénkou so svojím cameom vyhral viacej než s celým filmom, zlí. On to myslel dobre a fanúšikovia Jane Austen, ktorí uprednostňujú cit pred rozumom, si jeho príbeh s veľkým srdcom určite užijú.(8.8.2004)

  • - Spoiler: Filmu byla původně údajně udělena přístupnost "R" kvůli jedinému zvukovému efektu - zvuk nože, který bodne Luciuse. Ten byl později odstraněn a scéna bez něj funguje ještě lépe. (Morien)

  • - Na oblečení postav byly použity pouze dobové materiály, jako jsou len, vlna a bavlna. (Kroup4)

  • - I zde se, jak je velmi obvyklé ve filmech režiséra Shyamalana, schovává rodinka ve sklepě před vetřelci, kteří provádí invazi do jejich domu. (Morien)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace