poster

Rebel bez příčiny

  • USA

    Rebel Without a Cause

  • slovenský

    Rebel bez príčiny

Drama / Romantický

USA, 1955, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ilicka
    *****

    Byla jsem dosti skeptická k tomu, že by film z 50. let mohl skrz hlavní postavu oslovovat diváka i po pětapadesáti letech od svého vzniku. Rebel bez příčiny tak činí. Vymezení a vzpoura proti usedlému střednímu věku, dysfunkčním vztahům v rodině a ve škole - zbabělým otcům a dominantním matkám, proti frajírkům, kteří útočí jen v bandě, proti nehybnému společenskému řádu, snaha vydobýt si porozumění a vynutit komunikaci. Nadčasový film. James Dean poprvé ve své roli nepochopeného rebela, a už zatraceně dobře.(25.3.2010)

  • Adam Bernau
    ***

    Společenská sonda? Varování rodičům? Kasovní trhák pro mládež? Nejspíše tak ukázka toho, co hollywoodští producenti té doby byli ochotni připustit jako "rebela". Od začátku i v dalším průběhu prvoplánově didaktický romantický příběh s trapně přeexponovaným líčením "problematiky", to vše ve skanzenu přechodné epochy 50. let v USA. Přesto jsem nakonec tomuto průměrnému filmu uvěřil. Zvláštní, jak hluboký pohled se tu podařil skrz tak plytké brýle. Snad díky přesvědčivé hře archetypů a bolavých zánětů. Navíc jako příběh jednoho dne to nebylo špatné, hlavní hrdina byl pojat skvěle a Dean je opravdu úžasný. Na rebela jsem ovšem celou dobu čekal marně, kdežto údajně chybějící příčina je podána na lopatě hned v úvodu. Obávám se, že bez předběžného naladění na to, že jde o "kultovní film", bych se poctivě nudil.(30.5.2011)

  • Caszidy
    ****

    Ano, zub času se na tomhle snímku přeci jen podepsal, ale ve své myšlence je aktuální stále a zřejmě už i vždycky bude. Nálepku kultovního mu samozřejmě propůjčuje osoba hlavního představitele (a jeho tragického osudu). Je ale dobré vidět Deana hrát, jelikož to opravdu stojí za to (jen ten věk jeho a jeho postavy je dost kontrastní, ostatně jako u všech ostatních mladých herců, nicméně tehdy se asi prostě do takhle mladých postav jejich skuteční vrstevníci neobsazovali - viz. třeba Steve McQueen v Nevada Smith).(17.5.2017)

  • vypravěč
    *****

    Úvodní scéna Rebela bez příčiny, kterou jsem jako jedinou z celého filmu ve svém dětství, někdy v deseti či jedenácti létech, v jednom tichém pátečním večeru, shlédl, mi vtělila na několik předlouhých roků neklid, z něhož se rodí vzlet i pád – a také cizota, cizinectví, jinakost, které – nyní již jako prošedlý jinoch – shledávám tím klíčovým tématem celého filmu. To, co jsem tehdy neviděl, je děsivé a oslnivé zároveň. Divadelní stylizace vícehlasí životních dramat na policejní stanici připomíná vlnu, která by se sama ráda zapřela a změnila se v šumějící vydechnutí, ale není jí přáno: musí zaplavit příkopy, louky a pole, kopce, vrchy a hory – a až to mlčení, které se rozezní nad hladinou, kterou nezbrázdí žádná archa, jí skutečně uleví. Nesděluje se v něm jen to, že rodiče nerozumějí svým dětem a děti svým rodičům, ani že děti hlouběji nahlížejí do hnusných příkopů, které určují (ne jen lemují) jejich životní cestu (než je přeskočí a vběhnou za ohrady mezi krávy anebo po čisté louce rovnou k lesu, lhostejno že k nízkému, a že se v něm poškrábou), ale, ale i zcela zřetelně zde zaznívá i to, že vedle rodiny pozbyla smyslu i smrt – ba i život! A v tom je tragédie: že se svět hodnotí jen podle kostýmů, že maska převážila osobnost, že velkorysost může být vnímána jako slabost, a že život může být jen – prohrou. Další minuty pak svědčí o touze, lásce, špíně, hladu, přesycenosti, prostě o všem, s čím se setká ten, kdo jezdí rychle, i ten, kdo dodržuje pravidla. Tepot Řádu však ani nezašumí: divadlo je všudypřítomné, maskuje se jím strach z odpovědnosti, z následků vlastního hraní, naplňuje dětinskost adolescence, kdy se život stává zpaměti recitovanou nemravnou básní. Promiskuita, násilí, drogy jsou chladnými gejzíry ohňostrojů, které slepým, ale vidoucím, ozařují jejich scestí. Podle zní jen fráze, které přehluší i lži, za něž by v tu chvíli byl leckdo i vděčen. James Dean je vtělená prostota: jeho postava roste, jedná a žije jako rostlina, která neví nic o změnách ročních období: choulí se i povstává, vadne i kvete. V té běli, do níž se celý film noří, se jeho rudá bunda rozvíjí jako svatá lež křídel. Není divu, že se tento snímek stal výzvou, lhostejno jak vyslyšenou, k cestě – k tomu žít přítomností – jako příroda i jako čas. Žel ty cesty, které jsou předurčeny k stoupání, nejednou rozryje čarodějný nůž…(7.10.2017)

  • nascendi
    ***

    Vždy ma poteší, keď si môžem po mnohých rokoch opätovne pozrieť film, ktorý ma v mladosti nadchol. Tentoraz ma potešila ČT2 zaradením Rebela bez príčiny do svojho dnešného programu. Potiaľ dobré správy. Zlou správou je, že som 111 minút márne hľadal dôvody niekdajšieho nadšenia. Iste, James Dean mal nepopierateľnú charizmu. A červenú bundu k tomu. Natalie Wood bola krásnou ženou. Ale všetko ostatné dosahovalo po tých rokoch najviac priemeru. Takže resumé znie: dve hviezdičky dolu a z Top 100 von. Je mi to ľúto, ale nostalgia do hodnotení, ani komentárov nepatrí.(11.10.2011)

  • - Frank Mazzola, který si zahrál Crunche, byl skutečně členem pouličního gangu a učil Jamese Deana používat vystřelovací nůž. (FilmFan24)

  • - Scenárista Stewart Stern zúril, keď zistil, ako voľne sa narábalo s jeho scenárom a aké banálne vety vymysleli mladé hviezdy. (marlon)

  • - Konkurz na obsadenie hercov vo vedľajšej roli viedol režisér s producentom, pričom jednou z hlavných otázok bolo: „Ako vychádzate so svojim rodičmi?“ Jeden mladík, ako dôkaz problémovosti, dokonca predložil výpis z registra trestov. (marlon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace