Režie:
Tim SullivanScénář:
Jeremy PaulObsahy(1)
Upíři nejsou, to ví každý. Lidé si je vymysleli z nutnosti, z potřeby nějak si vysvětlit svůj strach. A dnes, v našem moderním světě, v našem osvíceném devatenáctém století, už na ně žádný rozumný člověk věřit nemůže. O tom je Sherlock Holmes skálopevně přesvědčen. Jenomže v malé vesnici Lamberley se zřejmě zastavil čas. Jak jinak si vysvětlit, že Johna Stocktona, potomka starého rodu St. Clairů, tu považují za upíra nejenom prostí venkované, ale i místní vikář, a dokonce i světaznalý majitel velkého panství? Je ovšem pravda, že události, které se ve vsi od Stocktonova příjezdu dějí, lze sotva označit za radostné, a nenávist místních vůči jejich "původci" nebezpečně narůstá. Jen proto jede Holmes do Lamberley. Zabránit tragédii. Zabránit, aby tomu muži někdo proklál srdce kůlem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (67)
Můj první a nejspíš poslední Sherlock Holmes s Brettem. Ten byl zcela zastíněn Roy Marsdenem, který by se mi v roli slavného detektiva líbil mnohem víc. Ale chápu, že už by měl těch detektivů v cévéčku moc a navíc...kdo by tak skvěle ztvárnil "upíra"? Povídku jsem nečetl, ale pravděpodobně patří k těm slabším kouskům, nebo jde ta nuda na triko režiséra. Nemá to atmosféru, nápad, ani solidní dialogy. Jako TV hra by to ušlo, jako film o Sherlockovi, je to vysloveně zklamání a nebýt zmiňovaného Marsdena, dal bych tomuto utahanému a nezáživnému dílku, klidně ještě o hvězdu méně. ()
Velká kvalita. Arthur Conan Doyle by sice svého Upíra v Sussexu možná hned nepoznal, ale myslím, že filmový případ předlohu lecčíms trumfne - především stoprocentní hororovou atmosférou. Pokud jde o Jeremyho Bretta, je skvělý jako vždy, nicméně Roy Marsden je démonický až za hrob a mám dojem, že jeho hypnotický pohled se mi vypálil do televize. ()
Spíš procedurálka než klasická detektivka. Případ se navíc vyřeší vcelku sám a Holmes jenom dovysvětlí modus operandi... a nechá hned dvě věci otevřené, což byl asi záměr pro zachování záhady, ale na mně to k Sherlockovi dvakrát nesedí. Když se od toho oprostím, je to pěkný starosvětský horor jako od Hammeru – se hřbitovy a bouřkami a prokletými vesnicemi a vším, co k tomu patří. A je samozřejmě velmi kouzelné – ačkoliv předpokládám, že je to produkt Brettova zhoršujícího se zdraví –, že zrovna v Posledním upírovi Holmes vypadá jako Bela Lugosi. Jen kdyby ty detektivní prvky byly výraznější a druhá polovina svižnější. ()
Doylova povídka nepatří mezi nejzdařilejší. Pro televizní adaptaci byla výrazně upravena. Původní příběh zde tvoří pouze jakési orámování příběhu zcela nového a myslím, že se to povedlo na výbornou. Oproti povídce je The Last Vampyre pojatý jako čistokrevný horor, tedy žánr pro Sherlocka zcela netypický - má vynikající temnou atmosféru a hodně zajímavě působí střet zcela racionálního detektiva s vírou v upíry. Rozhodně stojí za shlédnutí. ()
Tak tu prejavili tvorcovia viac odvahy ako napríklad pri Psovi Baskervillskom a možno je to aj tým, že sa predlohou iba inšpirovali. Watson je takmer po celý čas v pozadí a mnoho toho Holmesovi nepomôže. Ten ale aspoň dostáva poriadny priestor. Samozrejme by to bolo ako kino film temnejšie, ale aj na televízny film ide o veľmi slušnú atmosféru a to sa dej ani nemusí odohrávať v tme. ()
Galerie (7)
Photo © Granada Television
Reklama