Režie:
Lawrence KasdanKamera:
Owen RoizmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Danny Glover, Kevin Kline, Steve Martin, Mary McDonnell, Mary-Louise Parker, Alfre Woodard, Jeremy Sisto, Tina Lifford, Patrick Y. Malone, Sarah Trigger (více)Obsahy(1)
Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním "nárazu" se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět "za ně", nemůže pomoci prostému člověku v nouzi... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (33)
Film, ve kterém se toho příliš moc neděje, ale přesto je něčím výjimečný. Je to stylem vyprávění, skvělým obsazením a možná i atmosférou devadesátých let. Záměrem tvůrců asi bylo ukázat, že v životě jde i to, snažit se udělat pro sebe i ostatní víc, než jen to, co je snadné nebo co se očekává. A to platilo tenkrát a bude platit pořád. A to mi bylo na filmu sympatické. ()
Když jsem to kolem roku 1995 zahlédl v TV NOVA s podivným obrazem i zvukem, vůbec jsem si nemyslel, že se jedná o skutečný film. Kamarád, který se nenechal odradit a film viděl a řekl mi, že stojí za to. Následně se film objevil v našem tehdejším kině náročného diváka a já zjistil, že se o film jedná. Dokonce o dost dobrý film, který si přes drobné křečovitosti klestí cestu naším podělaným světem k naději! Hudba po letech vyčpěla, ale film s nádechem vůní magnolie a americké krásy zůstal. ()
Veľmi príjemná spleť udalostí a ich následných vplyvov na životy v rôznych spoločenských vrstvách zložitej americkej spoločnosti. Tri nezávislé príbehy rodín nepriamo prepojené letmo pripomenuli (skvelé, dnes do nebies vyspevované) Iñárrituove dielka, ale aj Kasdan dokázal, že sa vie s podobnou témou zručne pohrať. Od začiatku ma pohltilo pomalé tempo a príbehu skvelo zodpovedajúca hudba. Škoda však, že tempo je počas filmu prakticky identické, občas chýba nejaký dramatický výstup hlavných postáv, ktorý by prebudil v divákovi väčší záujem o ich osudy. A tak z príbehu zostáva pocit že je nesporne zaujímavý, originálny, no hlboké divácke uspokojenie zďaleka nie je na dosah. 80%. ()
Úspěšnému právníkovi Mackovi (Kevin Kline) jednoho večera vypoví službu auto v té nejhorší možné situaci - uprostřed černošského ghetta. Právě když je napaden skupinou mladistvých, zachrání mu život autoopravář Simon (Danny Glover). Z obou mužů se stávají přátelé. Další Mackův kamarád, režisér Davis (Steve Martin) je napaden zfetovaným bezdomovcem, a kvůli pár šupů málem zastřelen. Spousta malých střípků je seskládána do mozaiky obyčejných životů ... Některé (obecně velmi oblíbené) filmy prostě nechápu. Grand Canyon je přesně jedním z nich - jednotlivé ústřižky byly docela fajn, ale jako celek mi to přišlo extrémně roztříštěné (což byl asi i záměr Lawrenceho Kasdana) a dost nudné. Chvilkama jsem usínal, a ani trojlístek hlavních hrdinů mě ze spánku moc nevytrhl. Jak tu píše někdo okolo Magnolia či Crash na podobném principu byly o něčem úplně jiném. Sorry, ale nemůžu si pomoct ... ()
Ešte pred A. G. Iňarittom a jeho skvelých mozaikách ľudských osudov (21 gramov, Amores peros, Babel) vznikol celkom nenápadný a neprávom zabudnutý predchodca. Dobre obsadenej mozaike navzájom previazaných osudov dávajú vyniknúť výborné herecké výkony. Najviac ma zaujala Mary McDonnell známa i ako "Stojí s pěstí" z Costnerovho Tanec s vlkmi. Jej linka príbehu s nájdeným dieťaťom v kríkoch je najsilnejšia. Snová scéna okolo tejto témy mi prišla napínavá, mrazivá i správne snovo-povznášajúca, čo nie je v snových scénach zďaleka pravidlo. Výbornú hudbu z tohto filmu som poznal o dobrých 15 rokov skôr, ako som videl film. Asi by bolo výstižné zacitovať poslednú vetu z filmu: "Myslím, že to nie je také zlé" a ja po východniarsky dodávam : "No a ňe?" 80%. ()
Galerie (43)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (1)
- Scéna kdy Macka skoro zabije autobus, byla do filmu napsána podle zkušeností z vlastního života režiséra Lawrence Kasdana. (Pumiiix)
Reklama