Reklama

Reklama

Píše se rok 1940. Do Hollywoodu přichází pětadvacetiletý mladík, jemuž se všeobecně říká „zázračný chlapec". Jmenuje se Orson Welles. Má za sebou doslova raketový nástup jako divadelní herec a režisér i jako tvůrce strhující rozhlasové hry Válka světů. Holywood je dalším cílem ambiciózního tvůrce a šéf studia RKO mu nabídne výjimečnou smlouvu. Díky ní bude mít Welles při natáčení svého filmu nevídanou tvůrčí svobodu, i když někteří mocní studioví šéfové pochybují, že arogantní mládenec dokáže takové smlouvy skutečně využít. Orson nejprve přemýšlí o adaptaci Conradova románu Srdce temnoty, ale poté, co se setká s tiskovým magnátem Williamem Randolfem Hearstem a jeho okouzlující milenkou Marion Daviesovou, se rozhodne pro zcela jiný příběh. Příběh o bezohledném, tvrdém muži a jeho vzestupu k moci a bohatství. Předobrazem ústřední postavy filmu, jehož název bude Občan Kane, se stane právě Hearst. Orson požádá o pomoc scénáristu Hermana Mankievicze a pustí se do práce, přestože oba vědí, na jak tenký led se pouštějí. Film se začne natáčet pod výrobním číslem 281 a kromě vedení studia RKO nikdo netuší, čím životem se Welles inspiroval. Teprve když je film hotov, se Hearst dozvídá pravdu a vyvine veškerý svůj vliv, aby zabránil jeho uvedení. Nemilosrdné vydírání šéfů studií má úspěch a zdá se, že osud filmu je zpečetěn. Jenže ani Hearst není úplně všemocný a obrovské dluhy mu zabrání dokonat dílo zkázy. 1. května 1941, v den Wellesových šestadvacátých narozenin, má Občan Kane premiéru. Těsně předtím se mladý autor náhodou setkává v hotelovém výtahu se šestasedmdesátiletým mužem, který se jeho dílo pokusil zničit. Snaží se mu vysvětlit, že Občan Kane je víc než jen životní příběh jednoho muže. „Je to moralita o člověku, který dobyl celý svět, ale ztratil přitom duši..." A Hearst odpovídá: „Já jsem svou bitvu se světem vybojoval dávno předtím, než jste se tu objevil. Ta vaše však teprve začíná..." (HBO Europe)

(více)

Recenze (40)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Obcana Kanea jsem kdysi videl, libil se mi, ale vylozene jsem z nej hotovej nebyl. To samy se da vicemene rict o tomhle dramatu o jeho slozitym vzniku. Spoustu veci, co se tu probira, jsem vlastne ani netusil, takze to neni jen dobre natoceny drama, ale ma to i nejakou tu "dokumentarni" hodnotu. Na televizni film hodne dobre natoceny a s perfektnim obsazenim v cele s fajnovym Schreiberem. Obcas to sice pusobi lehce prehnane, nicmene tech 80 minut utece jako nic. Takze lepsi 4*. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Výborný snímek oceněný Zlatým glóbem za nejlepší TV film roku 1999 (+ Griffith a Schreiber byli nominováni). Zajímavé vykreslení zákulisí natáčení převratného snímku a hlavně toho, co následovalo potom. Myslím, že tvůrci ani příliš nepřehánějí -ono to skutečně bylo takové drama. RKO je vyprávěn se zaujetím, které se přenáší i na diváka a navíc v tom hraje spousta hereckých hvězd. Pro příznivce filmové hudby: všimněte si krásně nervního Bernieho. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

HBO film o zákulisí natáčení jednoho z nejproblematičtějších filmů 40. let. Někdy se může zdát, že Občan Kane je tím nejdůležitějším filmem 20. století, ale to bychom celé té továrně na sny skutečně křivdili. RKO 281 vypráví o mnoha událostech a o mnoha lidech ve velké zkratce. Byla bych ráda, kdyby každý, kdo se s tímto fenoménem seznámil, si alespoň pročetl životopisy všech těch Wellesů, Hearstů, Mankiewiczů, konec konců Marion Davies, Louelly Parsons, Heddy Hopper nebo Carole Lombard. Ta doba nebyla černobílá. Herecky je tento výlet do časů mocných studií poměrně překvapivý, Liev Schreiber není ideální, James Cromwell je příliš hubený, Melanie Griffith se ani neobtěžovala hrát jinak, než mnohokrát předtím a zapomněla si nastudovat alespoň jeden detail, který by nám naznačil, že hraje skutečnou osobnost a ne jen další postavu s tváří Melanie Griffith... oproti tomu John Malkovich je velmi dobrý a David Suchet skutečně milý, což ale není příliš mnoho na celovečerní film. Naopak musím doporučit jiný projekt, který se věnuje oné události z roku 1924, během níž zemřel na výletní lodi Hearsta za přítomnosti Davies Thomas Ince - Lepší společnost (2001). #hbo ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Občana Kanea jsem neviděl a od Orsona Wellse vlastně ani nic jinýho. A možná i proto mě tenhle film ani nezaujal, natož zalíbil, o zábavě nemůže být vůbec řeči. Na tu kupu výborných herců bych čekal, že to bude bomba film, ale když jsem to viděl, tak bych spíš řekl, že tam chtěli hrát kvůli legendárnosti již zmíněného snímku. Na sobotní dopoledne rozhodně příliš těžkej film, a možná i těžkej na odpoledne a večer. Navíc by tam měli na začátku říct, že kdo neviděl Občana Kanea, nemá na to koukat, nebo mu bude odhaleno, co je poupě. Řekl bych, že tohle je jen plácání se v legendárnosti Občana a snažící se vypatlat nějaký další prachy. Pro obyčejnýho člověka nepokládajícího Wellese za "ikonu moderní filmařiny" to je prostě o ničem a příliš nudný na cokoliv kromě přepnutí. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Zatímco Mank se zaměřil na postavu scénáristy, politický machinace hlavounů velkých studií a fázi produkce vypouští úplně, RKO 281 zajímá pan režisér a snaha krachujícího Hearsta spálit film před jeho distribucí. Fajn vidět pokud vás to téma vyloženě zajímá, v součtu ale pořád nijak vzrušující TV film. Za mě měl jít hlouběji s extra půl hodinou. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama