Reklama

Reklama

Harper

  • USA Harper (více)
Trailer

VOD (1)

Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

Fosgo 

všechny recenze uživatele

Více jak čtyřicet let starý film má stále své kouzlo. Některé detektivky se tehdy točily dle literárních klasiků žánru a v tempu spíše pomalém. Většina dnešních amerických kriminálek (vesměs už televizní výroby) sází na týmovou práci, dokonalé technické zázemí, rychlou akci, sběr dat … Jednoduše řečeno - málo podezřelých a hodně policajtů. To stará detektivní klasika byla záležitostí osamělých, nebojácných a riskujících policajtů, kteří tvrdošíjně šli za svým cílem, občas tápali, tu a tam dostali přes hubu, neposlouchali šéfy, pátrali mezi mnoha podezřelými a především – používali hlavu a vlastní intelekt. Z tohoto ranku je i Harper - okořeněn je řádnou dávkou ingredience „drsné školy“ výtečným hercem v hlavní roli (v tomto případě perfektní Paul Newman) , dosti zamotaným příběhem, ironií, svérázným humorem, podmanivou hudbou a zajímavým odhalením … co více si přát k filmovému zážitku? ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Newman byl sympaťák a role poněkud cynického a sardonického soukromého detektiva mu sedla. Film je to rovněž solidně natočený; Kamerově je sice velmi statický, ale přemýšlelo se nad tím, co jak zabrat do obrazu a postavy hrají v opravdových kulisách a lokacích. To samozřejmě nestačí a film u mě selhal v rovině příběhu, který mi přijde nezajímavý. To, o co tam jde, mi bylo jedno. To bývá problémem mnoha detektivek. Proč by diváka/čtenáře mělo zajímat, že byla nějaká cizí postava zabita nebo unesena? Odkrývá to vyšetřování něco  podmětného o lidech obecně? Nemyslím si, že zde tomu tak je a i kdyby bylo, tak je lepší sledovat zločin než jeho odhalování (viz. Scorseseho gangsterky). Protagonista sice potkává řadu archetypálních postav LA své doby, ale nic moc z toho. Mění se spolu s odhalováním stop i protagonista, který je nějak hodnotově konfrontován a v závěru se bude muset rozhodnout, jakým člověkem hodlá být? Takové psychologické zkoumání zde divák nenajde. Harper sice odhaluje jakési spiknutí, ale zůstává furt stejný. Otázka tedy stále zní: Proč by mě mělo zajímat nějaké fikční spiknutí? Jelikož jsem nenašel důvod, proč by mě to spiknutí mělo zajímat, tak si film nezasloužil, ale se snažil rekonstruovat zločin spolu s protagonistou skrze získávání úsečných informací od různých postav. Po dokoukání tedy ani nejsem schopen pořádně převyprávět, kdo co komu a proč. Filmu rovněž chybí pamětihodné sekvence i práce s gradací děje. Celé je to tak nějak na jedno brdo a proto lidé píší, že se to táhne. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Harper je dost zdlouhavá a chvílema taky nudná detektivka, ve který dostává Paul Newman každou chvíli od někoho do držky. Skoro mi ho až bylo líto, protože takovou nakládačku snad nedostal ani Rocky Balboa od Ivana Draga. Jinak teda nevim, jestli to bylo tim, že tento film běžel v televizi až v pozdních nočních hodinách, ale já u toho chvílema usínal. Příběh mě nějak moc nezaujal, takže pro mě spíš průměr. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Vzkříšení detektivních filmů v polovině šedesátých let. Lew Harper, jako soukromý detektiv, řešící zamotaný případ únosu a vraždy. Co chvilku mi film připomínal staré Columbovky, poté zase Jamese Bonda a pak zase Hitchcocka. Prostě takový správný mix ze staré školy. Co mě na snímku nejvíce zaujalo, kromě výborného Newmana - je pěkná, pasující hudba. Pro mnoho herců by byl tento film jedním z jejich vrcholů, ale v bohaté a nabité filmografii Paula Newmana se jedná pouze o lepší průměr. Určitě ale stojí za to, tento počin vidět. ()

MartyMcFly89 

všechny recenze uživatele

Tak, krátce k mému sledování Harpera. Poprvé jsem ho viděl jako dítě, někdy v 90. letech, spíše dříve, než ke konci. Poté před rokem a konečně včera. Líbí se mi to čím dál tím více, mám rád Chandlerovky a Harper jejich kvalitám a cti plně dostál. Na postavu se hodí stejně jako Bogart, možná ještě lépe. OK, je to dělané podle jiného autora, ale stará drsná škola zůstává. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (5)

  • Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
  • Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)

Reklama

Reklama