Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Šandík
    ****

    Nesmírně silný film, který nic nevysvětluje, prostě jen v pomalém rytmu popisuje jednu scénu za druhou, přičemž se vedle sebe mísí reálné situace s představami a sny a i ty reálné situace jsou často podány navýsost surreálným způsobem. Nutno říci, že přesně to je největší silou i slabostí filmu (samozřejmě pokud dáme stranou prostý fakt, že jde o příběh homosexuála a tedy člověka jehož život sám o sobě u nemalé části lidí vyvolává negativní reakce). Neinformovaný divák může být rozladěn a zmaten, neboť tvůrci naprosto necítí potřebu sdělovat takové "detaily" jako například, z jakého důvodu policie přepadá účastníky zájezdu, z čeho je spisovatel obžalován a co po něm vyšetřovatelé vlastně chtějí, nebo v závěru filmu, jakou nemocí Arenas trpí. Tak nějak se prostě předpokládá, že všechny tyhle důležité věci divák ví (a nebo taky ne ale po skončení filmu si je dohledá). Pokud ovšem tyhle "detaily" divák zná, případně mu nevadí v nich "tápat", může se prostě ponořit do neuvěřitelné obraznosti kamery, do obrovské literární síly mluveného slova, do úžasné barevnosti španělštiny, do halasu hlasů, rytmu kubánské hudby... Vlastně neexistuje mnoho filmů, které by dokázaly tak přesně a silně přetlumočit literární předlohu. Právě zde ovšem leží skutečný problém, neboť ač filmu mohou mnozí vytýkat "nudnost" či přílišnou délku, ve skutečnosti je naopak příliš krátký a "klipovitý". Z románové předlohy nutně vybírá pouze fragmenty, jednotlivé nesouvislé střípky, z mnoha napsaných románů, prožitých zkušeností a uplynulých let se ve filmu stane pouhých několik minut. Asi nejpatrnější je to v závěru filmu. Arenas v exilu strávil deset let, ve filmu to ovšem vypadá jako by to bylo pouhých pár dní. Je to ale nepochybně nutná daň za všechny ty krásné, dlouhé, barvité a procítěné scény. Vždyť třeba z celé revoluce ve filmu zbyde rozhovor s venkovanem na voze a pak dlouhé autentické záběry na povstalou Kubu. Ten rozhovor má ovšem neuvěřitelnou sílu. Skoro by se dalo říci, že je v něm celá krása i hrůza každé z už proběhlých revlucí... Celkový dojem: 85%(25.2.2018)

  • RomanHyde
    ***

    Tenhle film něco do sebe určitě má. Jsou v něm velmi povedené momenty, celkově však působí poněkud rozmázle. Javier Bardem hraje výborně, muzika místy taky pěkně hraje a záběry Kuby jsou parádní. Ovšem to je tak vše. Homosexuální téma mi příliš nesedí a dívat se na tyto scény je mi proti srsti, proto asi dávám o hvězdičku míň než by si zasloužil. Není to film pro každého.(24.4.2010)

  • Jordan
    ***

    životopisný film homosexuálneho kubánskeho spisovateľa s pohnutým životom v podaní známeho výtvarníka v spojení s celkom príjemnými cameami Johnyho Deppa a Seana Penna a podmanivou hudbou Cartrea Burwella a piesňou môjho obľúbenca Loua Reeda - to všetko znie ako naozaj kvalitné a umelecky hodnotné dielo pre náročnejšieho diváka. A to je do istej miery aj naplnené, no možno nie som až príliš náročný, ale občas som sa v deji strácal a režisér mi nepodal žiadnu pomocnú ruku. Hlavný predstaviteľ však právom dostal nomináciu na Oscara a nič nemení na fakte, že sa jedná o pozoruhodný a jedinečný film(24.10.2005)

  • Henry Morgan
    ***

    To bylo značně ponuré a lehce depresivní, i přes spalující kubánské slunce. Film popisující veškeré zásadní životní útrapy spisovatele Arenase je v podstatě životopisným hraným dokumentem a nijak výrazně neoslní rádoby hollywoodským kořením v podobě sexuálních zážitků a jiných dobrodružství. Nicméně hlavní postava, resp.herec, jenž jí ztvárnil, zahrál přesvědčivě ve všech scénách a za to mu patří obdiv. I když mě zklamala reklama, která líčí film o kontroverzním umělci, sexuální revoluci, homosexuální napětí a johnyho deppa. Všeho tam bylo tak jako v náprstku. Moderní historici by možná byli ze snímku v extázi a humanisti a zastánci lidských práv nepochybně také, ovšem pro mě to bylo poněkud nudnější, popisné dílo, které bylo maximálně podtrženo úryvky z Arenasovi tvorby, která je asi dobrá a inteligentní.(16.12.2010)

  • danliofer
    *****

    Už pro úryvky z díla a dvojroli Johnnyho Deppa je dobře vidět tento film dřív, než se setmí... nejlépe za teplého letního soumraku, aby ta kubánská "vládní buzerace buzerantů" zapůsobila ještě silněji, než ve filmech, kde je toto téma už naopak až módně profanováno. Javier Bardem byl pro mě příjemným hereckým objevem. Od tohoto filmu už jeho filmovou dráhu sleduji mnohem pozorněji, i když v dalších filmech s výjimkou Hlasu moře již pro mě nedosáhl na kvality ztvárnění kubánského spisovatele Arenase... Než se setmí mi evokovalo též vzpomínky na Jahody a čokoládu... Nevím, jak to, ale tyto dva filmy o kubánských gayích se mi líbily svou autenticitou - sorry Pedro, u tebe až Špatná výchova a hlavně Mluv s ní, i když tam už to bylo o "hetero":-)(22.6.2009)

  • - V době, kdy autor psal zápisky pro knihu "Než se setmí", se schovával v parcích. Odtud také pochází název knihy - mohl opravdu psát, než se setmí. Své romány také ukrýval na půdě, několikrát je však musel přepisovat, protože byly zničeny tajnou policií. (Anne88)

  • - Film získal dvě ceny na mezinárodním festivalu v Benátkách v roce 2000, kde měl i celosvětovou premiéru. Vyhrál Zvláštní cenu poroty a herec Javier Bardem jako Reinaldo Arenas získal cenu za nejlepšího herce. (Terva)

  • - Národní rada pro přezkoumání cen (Board of Review Awards) udělila roku 2000 tomuto snímku první cenu v kategorii Svoboda projevu. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace