Reklama

Reklama

Obsahy(1)

U jednoho benzinového čerpadla pracuje stálá parta: vedoucí Vávra, bývalý stavební inženýr ing. Stejskal, samolibý podvodníček Karafa a starý pán před důchodem Dvořák. Mají dobře propracovaný systém, díky kterému dovedou přesměrovat část zisku do svých vlastních kapes. Jediný, kdo s nekalými kšefty nechce mít nic společného, je starý Dvořák, který si jednoho dne raději najde jinou práci. Do této situace přichází jako nový zaměstnanec mladík Zdeněk Černý. Je zvídavý a rychle se zapracovává. Pochopí i systém dělení zisku. Ve Vávrovi i ostatních záhy vzbudí důvěru, avšak brzy začne prosazovat své právo na rovný díl ze zisku… (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Priemerny normalizacny film od rezisera Otakara Fuku, a zaroven moj prvy Otakar Fuka. Zaner krimi k tomuto filmu dost nesedi : je to hlavne taka lahka drama o kradnuti v byvalom Ceskoslovensku. Ono roku 1978 uz normalizacia zarezavala do vsetkych oblasti zivota spolocnosti /noviny, rozhlas, televizia, politika komunalna aj ceskoslovenska vysoka/ a sice sa tocili filmy, je tu vsak jedno velke ale. Ak sa natocil film zobrazujuci skutocne realie Ceskoslovenska, siel hned do trezoru /Jasneho Vsichni Dobri Rodaci, Prodavac Humoru/, a tak sa mohli tocit filmy, ktore ale normalizacnym sudruhom extra nevadili. To je presne priklad filmu Pumpari od Zlate Podkovy. Rezia Fuku je priemerna, ale film dobre vystihol ceskoslovenske realie 70. rokov a to, ze sa kradlo vsade. Ono trochu o tom hovori aj veta /bude cesky, som cechoslovak/ : "Muzes se najist, ale nesmis pri tom mlaskat". Ta hovori za vsetko a velmi vela veci a konzekvencii sa da z tejto vety vydedukovat. Herci ako Josef Vinklar /Smrt Cerneho Krale, Vrazda v Hotelu Excelsior/ su na urovni, dokonca tu hraj aj znamy herec Vaclav Lohnisky /Kladivo na Carodejnice/. Takze ako mylovnik ceskoslovenskej normalizacnej kinematografie sa stale zastavam tohoto priemerneho normalizacneho snimku. A ne, ne - nesuhlasim s uzivatelmi ako Radek99, ktory by najradsej tento normalizacny priemer zaslapal pod ciernu zem. 66 % ()

BigBang 

všechny recenze uživatele

Výborný výkon p. Vinkláře. Myslím, že role dost sedla i p. Krampolovi. Tenhle film je podivný tou fascinací zápornými postavami; klaďasové jsou tam úplně o ničem. Přiživování těch jedinců je z dnešního pohledu směšné, že někdo se nafukoval jak holub, že prodával benzín na pumpě. Ale když si třeba přenesete ty lidi na nějaký úřad a s ním spojené poradce, jak na běžícím pásu zajišťují různá povolení, tak je to pořád věrné zobrazení české společnosti. ()

Reklama

spiritus 

všechny recenze uživatele

Kdo neokrádá stát, okrádá svojí rodinu. Toto heslo je ve filmu splněno do puntíku. Nemá smysl se zde rozepisovat o kvalitách filmu a hereckých výkonech, protože ty jsou prostě proůměrné a není to nic co by stálo za zmínku, V čem je ale z retrospektivního pohledu film dobrý? Je to sonda do fungování tehdejší socialistické společnosti. Tehdy prostě kradl úplně každej. Sice v malým ale každej, takže celkové hospodářské škody byly ohromné. Překvapuje mě, že v 70 letech mohl vzniknout film, který relativně velkou mírou kritizuje tehdejší poměry. V době tuhé normalizace. Samozřejmě že to má celé pro-režimní podtón, ale bez toho by film vzniknout prostě nemohl. ()

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Za film bych dal tak jednu hvězdu, leda tak za atmosféru a hlavně scény z pumpy a okolí, ale na druhou stranu další minimálně jednu hvězdu za autentické (byť jistě nechtěné) zobrazení doby, kterou si dneska rozhodně ne málo lidí úžasně idealizuje (všichni měli práci, byty byly zadarmo, zdravotnictví zadarmo, žádní bezdomovci, žádné exekuce, bezpečno bylo - co jim je po svobodě, cestování, vzdělání - pravda je, že to takhle nebylo vůbec, ale co se dá dělat), nicméně právě tyhle detektivky ukazují zcela přesně, jak to fungovalo. A když se k tomu přidá nevábnost exteriérů, všudypřítomná špína, opadané baráky, chabý vozový park, daleko rozbitější silnice i třeba onen "sortiment" na pumpě, tak vidíme, jak to za toho socialismu (normalizace) vypadalo. A to je největší cena těchto chabých detektivek bez napětí i vtipu. A že nebyla zločinnost jako dneska? V novinách psali, co se smělo a hodilo a zločinnost byla plus minus stejná jako dneska, akorát se o ní nesmělo mluvit a svobodný tisk (bulvár nepočítaje) neexistoval. Byli vrazi, narkomani, lupiči, zloději, podvodníci a korupce by la ještě mnohem horší než dneska, protože bez korupce se nedaly sehnat ani základní věci až už z oblasti služeb nebo i docel obyčejného zboží. A že pumpaři patřili k oné elitě - zelinář, řezník, taxikář, číšník je jasné. Veksláci byli teoreticky za hranou, ale kdo zná Bony a klid, tak jasně vidí, jak je vládnoucí moc ignorovala a jak pravil v jednom televizním rozhovoru již zesnulý Valtr Komárek, tito lidé prostě regulovali spotřebu a šedá zóna ekonomiky byla větší než dneska. A to patří k většině detektivek, které byly po roce 1968 natočené, byť to bylo kouzlo nechtěného. ()

waits 

všechny recenze uživatele

Socialistický pokus o kriminálku, tepající tehdejší společenské zlořády. Je to celé blbě zahrané i natočené,ale jelikož mám rád filmy kvůli jejím dobovým zvláštnostem a často nechtěné výpovědi o atmosféře ve společnosti, bez potíží jsem tenhle počin s nepřesvědčivým scénářem dokoukal do konce. Možná i proto,že všichni ti kriminálníci jsou tak nějak legračně nepřesvědčiví (Moravec, Přeučil..) ()

Galerie (10)

Zajímavosti (12)

  • Písnička Karla Gotta, která ve snímku zazní opakovaně, se jmenuje „Paganini“. Jedná se rovněž o titulní píseň k filmu Romance za korunu z roku 1975. (majky19)
  • Motorest se nachází ve Zdibech a jmenuje se Stará pošta. Pumpa, kde byl zaměstnán Černý (Jiří Bartoška), je dnes čerpací stanice Benzina v ul. Poděbradská v Praha 5 v Motole. Pumpa pod mostem, kde posléze pracoval Dvořák (Václav Lohniský), je v současnosti čerpací stanice Robin Oil v ul. Strakonická v pražské Malé Chuchli. Motel Zlatá podkova, dnes Hotel Golf, se nachází v ul. Plzeňská v Praze 5 v Motole. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama