Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (244)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborný nápad, což o to. Ani jsem netušil, že nějaký takový film existuje. Film, kde se střetnou všemožní detektivové ze všelijakých detektivních filmů jak z Ameriky tak z Velké Británie. Vcelku pěkně se na to koukalo, ale všichni ti herci se mi předvedli líp v těch jejich filmech. Takový Peter Sellers to ale přesto protáhl do takové dokonalosti, že aby to nebylo blbý, a nemusel parodovat sám sebe, zahrál ve filmu Japonce. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„How you can see, I can see“ Ať bylo či nebylo, toho dne hustě lilo, blesky blýskaly a v domě právě pro takové počasí ideálním se osudově sešlo třináct osob a s nimi třináctkrát tolik dobrých vtipů. Možná o pár méně, možná o pár více, spočítání před odchodem se důsledně doporučuje. Stejně jako nikdo – krom aktérů Velké žranice – nečeká vraždu na večeři, nečekal jsem, jak moc mě bude tato původem americká, leč jízlivosti humoru velmi britská persifláž s trochou transvestitismu na vrchu bavit. V každém ohledu překvapující a v každém případě skvělé obsazení nejvíc udivuje účastí Trumana Capoteho. Kdo jiný by však dokázal s podobně neodolatelnou zákeřností bez servítků shrnout většinu klišé detektivních románů? Obeznámení scénáristy Neila Simona (autora neméně bravurního Vstupte) s principy detektivek není povrchní. Chápe je velmi dobře, ale na druhou stranu je dost chytrým autorem, aby se Vražda mohla stát jak neopominutelným hlavním chodem pro vášnivé čtenáře detektivek, tak lahodným dezertem pro všechny ostatní. 90% Zajímavé komentáře: Eddard, bloom ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Totálně ujetá parodie detektivních příběhů, ve které dle mého názoru nejvíc září Peter Falk. Jeho neskutečně nahláškovaná parodie na Bogarta mě likvidovala celou stopáž, ačkoliv ani zbytek herecké smetánky není k zahození. Nivenovi sice chyběl nějaký ten alkohol v krvi a Sellerse jsem občas nepobíral, ale ta smršť gagů a scenáristických nápadů, co se rozjede po trochu vlažném úvodu, to bohatě vynahrazovala. btw. Všechny čtyři vystřižené scény (i tu závěrečnou se Sherlockem Holmesem) lze najít na Youtube. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Must-see pro všechny fandy detektivního žánru - Kde jinde byste se setkali s Charlym Chanem Petera Sellerse, manželi Charlestonovými (parodie Williama Powella a Myrny Loy ze série Thin Man - David Niven je snad jediným hercem, jenž dokázal Powella důstojně "nahradit - zparodovat"), Miss Marple, Samem Spadem Petera Falka, jenž budu českým divákům spíše evokovat jeho obvyklou detektivní postavu, a nenasytným Herculem Poirotem. V ústřední roli (ve své první a prakticky jediné) navíc slavný spisovatel krimi-žánru Truman Capote a pak gentleman z největších Sir Alec Guinness v roli, která není zrovna z jeho nejtypičtějších, za níž se však v žádném případě nemusí (ani nemůže!) stydět. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (13)

  • Poslední film, který natočila Nancy Walker. (Kulmon)
  • Tvůrce scénáře Neil Simon si během natáčení tak zamiloval Aleca Guinnesse, že mu pověděl, že pokud by se mu ve filmu něco nelíbilo, ihned to kvůli němu přepíše. Guiness ho ale ujistil, že je vše v pořádku a že natáčení pro něj byla ohromná zábava. (MrCreosote)
  • Filmový debut Jamese Cromwella. (Kulmon)

Reklama

Reklama