poster

Vražda na večeři

  • USA

    Murder by Death

  • USA

    Neil Simon's Murder by Death

  • Slovensko

    Vražda na večeri

  • Slovensko

    Vražedná noc

Komedie / Mysteriózní / Thriller / Krimi

USA, 1976, 94 min

Režie:

Robert Moore

Scénář:

Neil Simon

Kamera:

David M. Walsh

Hudba:

Dave Grusin

Producenti:

Ray Stark

Střih:

John F. Burnett

Scénografie:

Stephen B. Grimes

Kostýmy:

Ann Roth
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • suicide
    ****

    Přiznávám se bez mučení, že jediným lákadlem byl pro mě Peter Falk - překvapil mě, že v originále má docela šišlavou angličtinu, nicméně každý "detektiv" ve filmu měl své zvláštnosti. Ne zrovna řečové - stačí i ty "detektivní". Celý film jsem se skoro nepřetržitě bavil zábavnými zvraty, hláškami, překvapeními a celým parodickým vyzněním - co na tom, že mnoho věcí nedávalo smysl - o tom tenhle film byl.(2.4.2010)

  • Shadwell
    ****

    Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici.(28.1.2009)

  • cheyene
    ****

    Jedinečná podívaná s vynikající mysteriózní atmosférou, humorem, excelentní hereckou sestavou a zejména dokonale propracovaným scénářem. Už samotný název Vražda na večeři napovídá, že půjde o něco ojedinělého, tudíž zde jsou další slova zbytečná, tohle je potřeba vidět a řádně si onu hodinku a půl užít! Hodnocení se zastavuje na lepších 4* :)(15.3.2011)

  • gabin(a)
    *****

    Parodie anglických detektivek v čele s Deseti malými černoušky non plus ultra! Viděla jsem ji kdysi dávno a pak se mi podařilo nahrát ji z televize, ovšem po slovensky! A to je teda nářez! Když slepý sluha Bensonpani, jehož otec se jmenoval Gašparpane Bensonpani, spílá hluchoněmé kuchařce, řvu vždycky smíchy. Nebo když Sellers říká: Ticho!Krava hovorit! a ze zdi se ozve "Looos! Som looos!" a vlastně pořád. Nejvíc se mi určitě líbí Peter Falk (Objím sa sama, ja němám čas. Idem si pohľadať nějaký hajzel) a Peter Sellers so svojou angličtinou/slovenčinou. Ako hovorit krava na zdi: Nechápem ako može niekto z najbrilantnějším mozgom na svete nepochopiť anglickú gramatiku!!!! ( nebo tak nějak).(12.1.2010)

  • Madison
    ****

    Prešpekulovaná satira na tému "Kto má relevantný motív stať sa brutálnym vrahom?" Nad brutálnosťou by sme mohli polemizovať do budúceho rána, pretože táto perfektná komédia vám nedá odpoveď ani po dvadsiatom pozretí. Gotické prostredie ohraničené morbídnym zámkom ( tieto doplnky ma vo filmoch vždy fascinovali ), slepý sluha, šialený vyznávač detektívok, neuveriteľné príhody sprevádzané nevtieravým sarkazmom. Tento film si vyžaduje viacero pozretí, hoci už teraz viem, že úmyslom scenáristu bolo, aby sme si neustále kládli tú istú otázku: ,,Ako to vlastne bolo??" A viem si predstaviť, ako sa na vyjavených tvárach divákov vynikajúco zabával. :-)(21.2.2010)

  • - Poslední film, který natočila Nancy Walker. (Kulmon)

  • - Peter Sellers hrál ve filmu také taxikáře, ale scéna byla vymazána. (Kulmon)

  • - Poslední film Estelle Winwoodové. (MrCreosote)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace