poster

Soud pana Havleny (TV film)

Drama

Československo, 1967, 50 min

  • Willy Kufalt
    ****

    Roztomile ulítlá čapkovina s poněkud absurdním příběhem i chováním hlavního hrdiny. Nicméně taková otázka zodpovědnosti majitele za mluvícího papouška urážejícího veřejné osoby zůstává diskutabilná i do dnešní doby, i když vrámci filmu jí nevidím jako nějak zvlášť zásadní. Samotné zpracování (na šestistranovou povídku poněkud rozsáhlé) coby karikatura novinářského řemesela a tvrdohlavosti ujde, ale do nadprůměru jí skvěle pozvedá zejména MARTIN RŮŽEK. Jeho zdejší herecký výkon s dokonalým využitím mimiky i mírně psychologického podtónu patří k těm nezapomenutelným, nejen díky dlouhému "soudnímu" monologu před celou hospodou v úvodě filmu. Nezapomenutelné byla i pasáž s vyučováním papouška nebo půlnoční závěr ve vyprázděné hospodě. Famózní...(15.8.2017)

  • Schlierkamp
    ****

    Československá televizní dramatizace povídky K. Čapka, v níž bývalý advokát Havlena s oblibou vypravuje v hospodě redaktorům z různých novin za pár panáků vymyšlené zábavné právnické a soudní historky, a ti je poté otiskují ve svých článcích. Pan Havlena si zakládá na tom, že všechny jeho povídky mají přesný právnický výklad a korektní soudní postup, a proto se ho nesmírně dotkne, když je jedna z nich, konkrétně urážka na cti papouškem, považována odborníky za absurdní a nepravdivou, neboť soud není na rozdíl od něho přesvědčen, že za vulgárního papouška nese vinu a odpovědnost jeho majitel. Umanutý a ješitný Havlena chce všem dokázat, že pravdu má on a rozhodne se realizovat onu kauzu s urážejícím papouškem. Vrcholem absurdnosti je scéna, kdy zoufale přemlouvá opeřencovou pomluvou postiženou dámu, aby ho žalovala a když konečně stojí před soudem, ve své netradiční obhajobě pro sebe požaduje ten nejpřísnější trest. Fenomenální výkon pana M. Růžka v hlavní roli je pravou příčinou vysokého hodnocení, podobně jako v o rok mladším Královském omylu se jedná o jednu z jeho nejlepších rolí. Zaujala mě úvodní scéna, kdy ze sebe před nedočkavým publikem působivě chrlí historky plné paragrafů a samozřejmě scéna, kdy se opilý Havlena snaží naučit říkat svého ptáka ´Ty couro´, jasně dokazuje jak mimořádný herec pan Růžek byl. V malé roli hostinského, jenž nechce převzít od Havleny jako kompenzaci útraty klec s podivně mluvícím ptákem, se objevil F. Řehák. Film neznámé režisérky Evy Marie Bergerové však ke konci ztrácí na zajímavosti, děj je skutečně poněkud natahovaný, ale přesto díky Růžkově výkonu průměr převyšuje.(16.1.2017)

  • MickeyStuma
    *****

    Jedná se o první filmové zpracování dramatizace Povídek z druhé kapsy Karla Čapka, kde hlavní roli advokáta Havleny ztvárnil Martin Růžek, jehož herecký výkon předčí všechna očekávání a která skutečně utkví v paměti. Lze soudit urážku na cti spáchané mluvícím papouškem a odsoudit tak jeho majitele? To je to oč tu běží. Zásady mravnosti, soudní veletoč a hlavně právní předpisy hovořící jasnou řečí. Karel Čapek touto příkladnou povídkou vskutku uhodil hřebíček na hlavičku, která je na diskuzi i v dnešní době. Je anebo není majitel zvířete, v tomto případě tedy papouška, zodpovědný za jeho činy? Otázka nezodpovězená stejně tak jako v této povídce, která je natočena naprosto profesionálně, dobově a bez zbytečného moralizování. Černobílí obraz a takové využití stínů se jen tak nevidí. Tohle by mělo být zařazeno do zlatého televizního fondu.(14.12.2015)

  • troufalka
    ****

    Atmosféra skvělá, výkon Martina Růžka rovněž. Na televzní povídku trochu natahované.(14.12.2015)

  • flanker.27
    ****

    Obhajoba vlastního právního názoru i za cenu sebezničení. Navzdory pověsti, morálce a společenskému (ne)významu problému. Myslím, že bych ve svém okolí na podobné exempláře taky narazil a ani bych nemusel dlouho hledat. My, co se v nějaké formě živíme některým z právních odvětví, o tom víme své. Skvělý Martin Růžek v jinak průměrně zrežírované (až trochu zabité) absurditce na motivy jedné z Čapkových povídek. Jako pan Havlena vyráží do boje za "ochranu právního řádu", ke své smůle si jako protistranu vybírá snad nejpřívětivější a nejhodnější osobu, která se mu mohla dostat do cesty (zde nádherně dobrotivá až roztomilá Marie Brožová). A soudní výroky, docela rozumně zamítající jeho absurdní požadavek na odsouzení sebe sama, jen dláždí jeho cestu na dno. Za herce tedy maximum, to ostatní je průměr, takže čtyři body.(18.11.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace