Reklama

Reklama

I na královském dvoře se chodí do školy. Yul Brynner a Deborah Kerrová v hlavních rolích slavného amerického muzikálu, oceněného pěti Oscary... Proslulý americký herec Yul Brynner (1920–1985) je u nás patrně nejznámější postavou pistolníka Chrise z legendárního westernu Sedm statečných. Pravdou ovšem je, že jeho nejslavnější rolí byl siamský panovník Mongkut v muzikálu Král a já dvojice Richard Rodgers-Oscar Hammerstein II. Jeho premiérové nasazení se odehrálo na Broadwayi v letech 1951–54 a obnášelo celkem 1246 představení. Mimořádný divácký úspěch této inscenace korunovala i různá ocenění, mj. pět prestižních cen Tony (z nichž jedna byla i pro hlavního představitele). Brynner se s touto rolí na broadwayské jeviště ještě dvakrát vrátil (1977; 1985) a samozřejmě byl prakticky jediným kandidátem i do připravované filmové verze. Ta vznikla v produkci hollywoodského studia 20th Century Fox v roce 1956 ve scenáristické úpravě Ernesta Lehmana a v režii zkušeného specialisty Waltera Langa, který vedle Brynnera použil i další tvůrce z jevištní verze (mj. choreograf Jerome Robbins a kostýmní výtvarnice Irene Sharaffová). Jeho partnerku ve filmu hrála britská herečka Deborah Kerrová, neboť divadelní představitelka Anny Leonowensové, známá diva Gertrude Lawrenceová, už v době natáčení nežila. 
(Česká televize)

(více)

Recenze (35)

vesper001 

všechny recenze uživatele

Jsem moc ráda, že se divadelní hra Král a já stala filmem (resp. velkofilmem), protože jinak bychom my, později narození, byli odkázáni na remaky, které jsou v lepším případě akční, v horším animované. Verze z roku 1956 ale nemá chybu. Anna je kultivovaná anglická lady s místy až neanglickým smyslem pro humor, její zaměstnavatel je svérázný vladař pevných zásad a železné nelogiky s početným harémem i potomstvem. „Kolik dětí máte?“ „Jenom 106. Nejsem ženatý moc dlouho.“ V prvních scénách král působí jako typický orientální diktátor, brzy se však ukáže, že i přes své „barbarství“ (= neevropský původ) je to muž, který nejen přemýšlí, ale i tak trochu filozofuje, nejen vládne, ale snaží se být i dobrým vládcem. Vyžaduje, aby se mu jeho ženy i děti klaněly až k zemi a byly mu naprosto poddány, ale zároveň by byl rád dobrým manželem i otcem všem z nich (kromě těch, co jsou v nemilosti, pochopitelně). Obdivuhodné na výkonu Yula Brynnera je skutečnost, že ať je král zrovna zábavný, panovačný, škodolibý nebo krutý, každou polohu mu stoprocentně věříte. Zároveň to mezi oběma hlavními postavami fantasticky jiskří, jejich vzájemná chemie je bezchybná. Nejlepší ze všech jsou proto scény jejich slovních konfrontací. („Jak mi tedy vysvětlíte, Vaše Veličenstvo, že je tolik mužů věrných jedné ženě?“ „Jsou nemocní.“) Výprava je překrásná a kostýmy – už dlouho se mi nestalo, aby se mi ty mužské líbily víc než ženské. Dialogy jsou politicky velmi nekorektní a velmi vtipné, stopáž je delší, ale únosná, zkrátka…et cetera, et cetera, et cetera. 10/10. (více zde) ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Mám slabost pro starší filmové kousky a zároveň si umím představit, že v roce 1956 to muselo být zjevení... Očima dnešního diváka to může být místy úsměvné a možná i příliš divadelní, ale mně to vůbec nevadilo... Yul Brynner je jako král Siamu úžasný, jeho ohromné a krásně mužné charisma mě dostalo, no a k němu půvabná Deborah Kerrová v roli učitelky Anny, která přináší nový vítr do plachet.. Pro mě velice příjemné pokoukání... ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pozrite si Kráľa a ja po sérii experimentálnejších filmov, alebo aspoň francúzskej novej vlny. Film je totiž ukážkou pravého opaku. Neviditeľný kontinuálny strih, anti-autorstvo, prirodzene neprirodzená načančanosť. A tróni tu Yul Brynner. Hlavne to neberte ako faktografický historický film, naivita podporená a motivovaná pesničkami je súčasťou hry. Podstatná je chémia medzi hlavnými predstaviteľmi a tá je vďaka rozdielnosti ich názorov takmer dokonalá. Vrcholom filmu je Hamletovské divadlo. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Velkofilm své doby, dnes působící na diváka poněkud kulisovitě divadelně, o to víc zde však září Yul Brynner. A kdo se chystá navázat poznámkou o bleskovce, říká si o ránu. Siamská inscenace Chaloupky Strýčka Toma je svojí "šíleností" nezapomenutelná. Více než dvouhodinová stopáž je snesitelná - pro mě osobně daleko lépe než třeba u My Fair Lady. Mimochodem Anna A Král s Jodie Foster a Chow Yun-Fatem trvá ještě o čtvrt hodiny déle, za což ale nemohou hudební čísla, ale akční scény;) 80% především za Yula a jeho nechtěný humor, pro nové zpracování v době prolezlé politickou korektností zřejmě nevhodný. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je pomerne málo muzikálov, ktoré si ma získali a tento medzi ne nebude nikdy patriť. V mojich očiach predstavuje rozmáchnuté honosné predstavenie, ktorých sa Hollywood dopúšťal v povojnových rokoch. Chabý dej ani nevýrazná hudba ma nezaujali a tak priemerné tri hviezdičky zachránil iba dobre hrajúci Yul Brynner. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (13)

  • Snímek slavil v Americe mimořádný úspěch, v Siamu, dnešním Thajsku, byl ale zakázán. Thajcům totiž připadalo, že krále Mongkuta, kterého považují za otce vlasti, film zobrazuje jako panovačného barbara, kterého musela představitelka západní kultury přijet zcivilizovat. (vesper001)
  • Původní divadelní představení „Král a já“ se hrálo na Broadwayi od 29. 3. 1951 a dočkalo se 1246 repríz. Zatímco v roli Anny se vystřídalo několik hereček, krále hrál ve všech představeních Yul Brynner. (vesper001)
  • Roli Anny Leonowens měla původně ztvárnit Maureen O'Hara, ale Yul Brynner výslovně požádal o obsazení Deborah Kerr, kterou předtím viděl ve hře „Tea And Sympathy“. On sám se neucházel o hlavní roli ve filmovém zpracování, ale o jeho režii. (vesper001)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno