Režie:
Charlie StrattonScénář:
Charlie StrattonKamera:
Florian HoffmeisterHudba:
Gabriel YaredHrají:
Elizabeth Olsen, Tom Felton, Jessica Lange, Oscar Isaac, Shirley Henderson, Mackenzie Crook, Lily Laight, Matt Lucas, Matt Devere, Marija Opsenica (více)Obsahy(2)
Americké drama, inspirované skandálním románem Tereza Raquinová od spisovatele Emila Zoly, je příběhem o posedlosti láskou, která vyústí ve zločin a pomstu na společenském dně Paříže šedesátých let devatenáctého století. Tereza (Elizabeth Olsenová) je úchvatná mladá žena, která je nucena potlačovat svou sexualitu. Její panovačná teta, madam Raquinová (Jessica Langeová), ji vehnala do manželství bez lásky s neduživým bratrancem Kamilem (Tom Felton). Tereza tak musí trávit své dny skoro jako lazar. Přes den tvrdne za pultem malého obchůdku a po večerech sleduje paní domu, jak hraje se svými hosty domino. Vše se od základů změní, když Tereza pozná Laurenta (Oscar Isaac), Kamilova okouzlujícího přítele z dětství. Brzy si spolu začnou vzrušující, zakázanou milostnou aférku, která rozpoutá šokující sled tragických událostí, jež zasáhnou všechny zúčastněné. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (60)
Pro zpracování takovéto knihy bych si představoval výživnější a šťavnatější pecku, než které se mi dostalo. Isaac i Olsenka jsou v podstatě sázky na jistotu. U něj to víme už dávno, u ní teprve chvíli, přesto Elizabeth udivuje svojí hereckou vášní a nasazením. Bohužel mi však přisla vztahová proměna (klíčový element filmu i knihy) z velké lásky na velkou nenávist lehce zkratkovitá, s nedostatečným dramatickým obloukem. Jinými slovy nedůvěryhodná. Atmosferická Paříž plná klikatých uliček je skvělá, ale postavy se v ní trochu vytrácí do ztracena. Určitě k vidění, ale zdejší hodnocení tak nějak odpovídá. ()
Veľmi solídna historcká dráma , ktorá začína pochmúrne, čoskoro preladí na jemný erotický thriller a končí veľkolepo tragicky. Rozuzlenie som dychtivo očakával, už som jednu chvíľu prestal "Olsenke" rozumieť, hovorím si, však má všetko čo chcela mať..Najviac ma potešila J. Lange, výborná rola navyše profesionálny prístup hereckej legendy, takže spokojnosť. 80%. ()
V dnešnej dobe skôr menej známy film, pritom v dekádach pred novým kinematografickým CGI miléniom by asi išlo o relatívne uznávané dielo a asi by sa nevyhlo ani kinám po celom svete. Ale nič sa nedá robiť, k podobným filmom sa musíme dostávať v neskorých nočných hodinách na tv staniciach. Kameramansky a herecky v podstate dokonalé, tá všeobjímajúca a neuniknuteľná temnota dýcha z každého záberu a je jasné, že Elizabeth je niekde inde ako jej nepodarené sestry. Problém vidím skôr v správaní postáv. Skutočne nebol dôvod, prečo svoje tajomstvo takto explicitne prezrádzať, respektíve nepredcházalo mu toľko vysvetľujúcich scén, aby som toto "prerieknutie" akceptoval. Film je tak trochu uponáhľaný a samozrejme, ale za to môže skôr predloha, od istého momentu predvídateľný. 70% ()
Tragická dráma takého druhu, že by Shakespeare mal problém dosiahnuť tú úroveň pochmúrnosti a nešťastia. Zola je kráľom naturalizmu a tu ho máme v pár scénach aj hodnoverne preneseného aspoň v podobe mŕtvoly. Výborné obsadenie na všetkých stranách, Olsenová dokázala opätovne, že patrí inde, ako jej sestry. Lange ale vyhráva, či už pri zmysloch, alebo postihnutá. Téma bola šokujúca v predminulom storočí, no je tak hodnoverne stiahnutá na plátno, že i dnešný divák chápe tú provokatívnosť v 19. storočí. ()
Za mého života se Émile Zola nikdy moc nečetl – ani já jsem ho (moc) nečetl. V rámci učení se řečí jsem začal číst Germinal a Lidskou bestii, ale Zolova francouzština je moc těžká. Snažil jsem se alespoň poslechnout si něco z rozhlasových čtení, ale ani zde se Zola (k mému překvapení) nevyskytuje. Zato pro film je žádoucím autorem a podněcovatelem už od jeho počátku; např. jeho Tereza Raquinová byla zpracována v nějaké podobě už 16 x (1915, 1916, 1928, 1950, 1953, 1956, 1961, 1964, 1965, 1966, 1971, 1972, 1979, 1980, 1985, 2013) a některá díla ještě víckrát. Nicméně je vidět, že Zolova obliba klesá (především u nás). U filmových adaptací nás nezajímá příběh, ten je dán knihou. Zajímavé je především, jak si s ní režisér a scénárista (zde jedna osoba – Charlie Stratton) poradili. A za sebe mohu říct, že velmi dobře. Nejde tu jen o houstnoucí vizuální atmosféru posloupnosti dvojité vášně a dvojité smrti: vášeň (láska) - smrt (vražda) - vášeň (výčitky) - smrt (sebevražda), ale také o výtečné dialogy, které samy o sobě (velmi jemně) předurčují další sled událostí. Možná pro "pravověrnou" adaptaci je rozhodující zobrazení Kamila, který by měl působit sympaticky. A takový zde je: milý, inteligentní, i když má problémy se zdravím a potencí (tedy žádné hrubé zjednodušení typu "manželství bez lásky s neduživým bratrancem" jak tvrdí HBO). Hlavní potíž je v tom, že Tereza trpí syndromem "v mládí jsem si dost neužila" (což lze v jejím případě jen sotva popřít) - a kde není (vlno)bití, přijde tsunami. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (8)
- Do hlavní role se dlouho počítalo s Kate Winslet, pak ji ale nahradila Jessica Biel, přičemž Laureáta měl hrát Gerard Butler. Na podzim 2011 byli však přeobsazeni i tito herci, a to Oscarem Isaacem a Elizabeth Olsen. (Fevas)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. září 2013 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (BMW12)
- Trikovou supervizi i celou postprodukci kompletně zajistilo české studio UPP. (Minatory)
Reklama