Režie:
Duncan TuckerKamera:
Stephen KazmierskiHudba:
David MansfieldHrají:
Felicity Huffman, Kevin Zegers, Fionnula Flanagan, Graham Greene, Elizabeth Peña, Burt Young, Carrie Preston, Stella Maeve, Danny Burstein, Paul Borghese (více)Obsahy(1)
Transexuál Bree (Felicity Hoffman) šetří každý dolar, aby mohl zaplatit za vytouženou operaci, která z něj konečně udělá ženu. Jednoho dne zvedne telefon a dozvídá se, že jeho syn Toby sedí ve vězení v New Yorku. Neochotně se tedy vydává no New Yorku dostat kluka z vězení. Syna mu předají beze slova vysvětlení a Toby považuje tu divnou ženskou za potrhlou misionářku. Bree nevidí důvod, proč něco vysvětlovat a Toby chce co nejdříve zmizet do Los Angeles. Rozhodnou se tedy, že pojedou spolu, přičemž Bree má v plánu vysadit Tobyho u pěstounů. Začíná trans-americká cesta, která oběma připraví nejedno překvapení. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
Citlivě zahraný film, na který určitě hned tak nezapomenu. Výborně byly podáné situace, kdy si Bree dávala pozor, ať působí žensky (hlas, intonace, pohyby těla, make-up). A takřka neuvěřitelné bylo, že Bree hrála skutečně žena. Držela jsem jí palce až do konce, svou přeměnu si zasloužila, i když s identitou svého vlastního syna si krutě zahrávala. Vyhrocený byl moment, kdy syn neznalý situace, si to se svým otcem-matkou chtěl rozdat. Pravda bolela hodně, ale věřím, že přebolela a syn ke svému rodiči našel cestu. ()
Z Transameriky je cítit, že producent měl zálusk na nějakého toho Oscara, ale relativně střízlivý scénář a konvenční režie mu tyto ambice zhatily. Přesto není tahle tragikomická road-movie pro diváka žádným šlápnutím vedle - naopak jde o svěží, z mého pohledu typicky čtyřhvězdičkové dílko, které těží jednak z atraktivity námětu a slušného hereckého obsazení, ale především z vynikajícího výkonu hlavní představitelky Felicity Huffman, která v roli transsexuála podala životní výkon. Ve skutečnosti je snad i největší výhodou filmu, že netlačí na pilu, ať už tím, že nevyužívá všech možností, které poněkud bizarní prostředí a život transsexuálů může poskytovat, nebo tím, že by přinášel tzv. poselství. Několik hořkých scén zachycujících nepochopení mezi rodiči a dětmi, několik humorných hlášek ("Tohle by se z tebe nestalo, kdybys chodil do kostela, místo do synagogy"), dobře vybraná hudba. Celkový dojem: 75 %. ()
Odhliadnuc od toho, že dejový zvrat, ktorý celý film naštartoval a na ktorom je film postavený, mi prišiel založený na príliš veľkej a nepravdepodobnej časovej náhode, ide o strhujúcu záležitosť. Nie kontroverznou témou, ale herecky a pocitovo. Zvláštne ťažká a bezútešná atmosféra, geniálne titulné duo F.Huffman-K.Zegers, vynikajúci záver. Odkladal som túto trans záležitosť a mám ju (rád) za sebou. Rád vo všetkých slova významoch. ()
Tak trochu atypická road movie, která bohužel moc nepřekvapí zápletkami, neb je všechny tak nějak předvídáte. Jinak opravdu žensky působily city, které otec Stanley projevoval synovi jako misionářka Bree (obzvlášť ve druhé půlce filmu), působily až mateřsky - a právě tohle mi celou dobu vrtalo hlavou, velmi to na mě z filmu vyčnívalo a nějak nevím, jestli takto podaná psychologie postavy byla záměr nebo nezvládnutí. Nevím vlastně ani, jestli mi to vadilo, nebo se mi to právě líbilo. Každopádně to upozadilo veškeré mé další dojmy. ()
Přestože film trošku připomína Dobrodružství Priscilly, královny pouště-transsexuálové, road movie, výkon Felicity Huffman (transsexuál čekající na poslední chirurgický zákrok, který jej odřízne od mužské minulosti) si zaslouží čtyři hvězdičky. Její ženskosot je sice víc čitlelná, než by k roli příslušelo, ale postava je zahraná přesvědčivě. Film drží velmi dobře pohromadě, Kevin Zegers (syn, o kterém se dosud nevědělo a kterého je nutné vyslat v životě tím správným směem) je rovnocenným parnerem a nahlédnutí do průměrné americké rodiny je jako vždy ubíjející a frustrující. Oč svobodnější je život mimo běžné koleje ale podle vlastních tužeb, nežli průměrný, jednotvárný, sešněrovaný život s nafukovacím delfínem v bazénku. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (11)
- Felicity Huffman (Bree) a Carrie Preston (Sydney) si zahrály sestry i o pár let později v jedné z epizod Zoufalých manželek (od r. 2004) – Nesuď knihu podle obálky (2007). (Stanislaus)
- K výsledné podobě mnoha scén přispěla improvizace. Scéna, kdy Bree a Toby jedou vstříc zapadajícímu slunci, je jednou z nich. Jediným povelem režiséra bylo, aby Felicity Huffman začala dloubat prstem do břicha Kevina Zegerse. (Matty)
- Protože se nevědělo, že film bude mít takový úspěch, po natáčení byla většina šatstva a rekvizit darována na charitu nebo do second-handů. (hellstruck)
Reklama