Reklama

Reklama

I lék se může stát drogou. Hollywoodská autocenzura (tzv. Production Code neboli Produkční kodex) zabraňovala po dlouhá léta tomu, aby se ve filmech objevovaly určité kontroverzní aspekty. Jedním z nich bylo i užívání narkotik. V polovině padesátých let se však už objevily snímky, které se tímto tématem zabývaly. Proslulé je Premingerovo drama Muž se zlatou rukou (1955) s velkým výkonem Franka Sinatry v úloze drogám propadlého hudebníka, už méně známý je film režiséra Nicholase Raye (např. Rebel bez příčiny nebo Johnny Guitar) o nemocném učiteli, jemuž se dostane léčby v podobě nového „zázračného" léku, který ovšem při špatném dávkování může vyvolat nejen závislost, ale i těžkou psychózu. Snímek Silnější než život (1956) vznikl podle článku v časopisu The New Yorker, čerpajícího ze skutečného případu, na popud herce Jamese Masona, který byl také producentem. Přes problematické souvislosti (lék kortizon jmenovaný ve filmu měl nebezpečné vedlejší účinky při svém uvedení na trh v roce 1948, ale v polovině padesátých let už byl relativně bezpečným medikamentem, takže farmaceutická společnost vyrábějící lék se proti filmu ohradila) je Silnější než život i po letech působivým portrétem psychicky postiženého člověka se všemi vlivy, jež tato situace představuje nejen pro jeho rodinu, ale i pro společnost. Postava učitele Eda Averyho patří k nejlepší Masonovým hereckým kreacím. Ve vedlejší roli jeho kolegy se objevuje pozdější slavný komik Walter Matthau. Snímek v době svého uvedení kromě farmaceutických kontroverzí příliš pozornosti nevzbudil (byl uveden v soutěži benátského festivalu, ovšem zůstal bez ocenění) a náležitého ohodnocení se dočkal až s mnohaletým zpožděním. (Česká televize)

(více)

Recenze (24)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Příběh byl ve scénaři i v provedení divadelně čistý, ale nedalo se mu věřit. Destrukce osobnosti byla znázorněna v hrubých rysech správně, konec bohužel filmu uškodill. Je zcela jasné, že pouze úprava medikace tak rychlou změnu způsobit nemůže. Účinky dlouhodobě užívaných léků, které zapříčiní tak radikální změnu osobnosti neodezní během několika hodin umělého spánku. Naopak hrozí, že při opětovném nasazení bude časem zapotřebí dávkování zvyšovat a symptomy se s největší pravděpodobností vrátí. Problém je sice nastíněn, ale není ukázan dopad. Změna osobnosti ruku v ruce s ohrožením vlastního dítěte vede ve většině případech dřív nebo později k ukončení vztahu. Tady máme na konci šťastnou milující rodinku, což je na hony vzdálené skutečnému životu. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Nicholas Ray bol znamy svojimi uchylkami, teda nerad idem konkretne, skusim predsa len : rozorvanost, seksualne skusenosti mal s muzmi ale aj zenami, vyhranene politicke nazory a permanentne, vzdy a vsade siel proti prudu. Pribeh smrdi divadelnostou, destrukcii sa nedalo verit, odbite, rezisersky len rutinne natocene. Mentuhotepzial v strede prevladli len vatovo plane plky, ktore sa ani nedali pocuvat. Ne, ne zas nezdielam nadsenie miestnych entit z tohoto filmu : 30 % ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nablýskaný život na amerických predmestiach začiatku 50tych rokov a obrovský ekonomický rozmach vyspelého sveta po 2. svetovej vojne musel určite dráždiť výrazných filmových tvorcov, ktorí si hneď našli na ňom niekoľko slabých miest a prehnité vnútro. Stačí len trochu popostrčiť, napríklad liekom s vedľajšími účinkami a začne sa rozsvecovať aj vám. Lenže rodina je predsa len základ a treba sa včas spamätať.... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Klíčový melodramatický moment pozdního procitnutí nastává v Bigger than Life krátce po začátku, aby film mohl pokračovat pozvolna stupňovaným psychickým terorem. Příčinou Edova zkolabování je vyprázdněná rutina rodinného života. Jak prozrazuje úvodní záběr, utíká mu čas. Teprve tváří tvář smrti nahlédne za dosud mlčky respektované středostavovské hodnoty, které se začnou obracet proti němu. Zná pravdu, přesto nedokáže uniknout a nemá sílu bojovat. Najednou selhává jako otec, manžel i muž. Rayova režie je velmi evropská péčí věnovanou mizanscéně. Edovu psychickou nestabilitu zrcadlí (v jedné scéně doslova) okolní objekty. Jeho neomylná autorita, ztotožňována s autoritou boží, ční nad synem coby děsivý stín. Na barevný film, natočený v širokoúhlém formátu CinemaScope, je Bigger than Life nezvykle komorní a nezvykle pochmurný a v rozleptávání mýtu šťastné americké rodiny tak svědomitý, že ani poslední minuty na celkovém vyznění nic nemění. 80% ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Snímek Silnější než život byl v době svého uvedení hodně aktuální počin, který dokázal vzbudit i kontroverze. Jako jeden z prvních ukazoval možné nebezpečí zázračných léků a závislosti na lécích. Hlavnímu hrdinovi diagnostikují smrtelnou nemoc, kterou dokáže zastavit jen lék kortizol. Ten mám bohužel silné vedlejší účinky jako deprese, psychické problémy a dokonce změnu osobnosti. James Mason se s rolí popasoval perfektně a jeho herecký výkon patří k tomu lepšímu. Bohužel bez kontextu a v dnešní době je tenhle film už jen průměrné drama s jedním silně vygradovaným momentem. Sráží ho také moc rychlý a vpravdě hollywoodský závěr. Asi úlitba tomu, aby nebyl kontroverzní až moc a přijali jej diváci. Škoda, hodnocení by mohlo být jinak vyšší. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Herec James Mason film rovněž produkoval. (Hans.)

Reklama

Reklama