Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Malíř Horác za pomoci kriminalisty ve výslužbě Vašátka řeší záhadu zamčeného pokoje v souvislosti s podivnou „sebevraždou" sester Vojínových... Horác (J. Bartoška) navštíví svého přítele, bývalého kriminalistu (R. Hrušínský) a je zaujat dvěma zvláštními ženami, které bydlí v domě naproti. Ty staré sestry spolu žijí celý život, škorpí se, dělají si naschvály, ale být bez sebe nemohou. A pak jsou jednoho dne obě dvě sestry nalezeny ve svém zamčeném bytě mrtvé. Otrávily se plynem. Takže oficiálně je případ uzavřen jako sebevražda. Jenže Horácovi se to nějak nelíbí. I když ho jeho přítel kriminalista odrazuje, pátrá dál. Byly ty ženy zavražděny? A má v tom prsty Janza, nebo jejich přítel Pesný, který měl bydlet v jejich bytě? Dramatizace detektivního románu Hany Proškové s jejím oblíbeným hrdinou malířem Horácem byla natočena v roce 1987. (Česká televize)

(více)

Recenze (56)

Inozuka 

všechny recenze uživatele

Příběh dobrý, zápletka rovněž, herecká garda zklamat snad ani nemohla, ale to příšerné hraní si s efekty rozostřování obrazu a hraní si s barevnými filtry je ke zblití. Film to vrhá do sféry vomitoidní televizní produkce 80. let. Což je velká škoda, protože natočit to Klein konvenčněji, máme tu detektivní klasiku. Takhle si raději příště nechám ujít .... ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Příjemná televizní detektivní inscenace z pátrajícím Jiřím Bartoškou ´amatérem´ a Rudolfem Hrušínským coby kriminalistou v důchodu. Námět o amatérských pátračích byl za normalizace používán velmi často a nejen ve snímcích pro televizi. Tento se ničím neodlišuje a tak ho nelze opomenout. Velice klidné tempo sice uspává, ale to už je takový neduh inscenací. Příběh je zajímavý a vcelku dobře i napsaný. Velice to však po technické stránce kazí flashbacky, které vytvářejí obraz, jakoby byl divák náhle omámen nějakými halucinogeny. Jinak to asi ve své době udělat nešlo. Na celém snímku je příjemné vidět skromného ´Rudlu´, který je tu ze všech ve svém projevu naprosto nejlepší. Tento televizní počin rozhodně patří do zlatého televizního fondu. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Solidní televizní kriminálka s detektivem amatérem a téměř mysteriózním obsahem, která se zaměřuje na psychologickou stránku zločinu a otázku, nakolik může justice postihnout všechny formy zločinu a nakolik jsou otázkou svědomí. Jeden z případů, kdy příslušný žánr nebyl zasažený ideologií reálného socialismu. Celkový dojem (s ohledem na televizní charakter dílka): 70 %. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Malíř Horác a detektiv ve výslužbě Vašátko v dřívějšku nosili tváře Jiřího Bartošky a Rudolfa Hrušínského. Novějšímu televiznímu zpracování s Davidem Matáskem a Viktorem Preissem se jejich detektivní exkurze vyrovnala hlavně po herecké stránce. Všechno ostatní je skoro až špatné. Největší otazník visí nad režií Dušana Kleina, která se nedokáže rozhodnout, jaké pojetí upřednostní. Objevují se psychedelické sekvence, přítomnost má i atmosférické mystérium, dokonce se objeví i náznaky hororu a klasické vyšetřování zločinu ustupuje do pozadí. A když se v jednom tv filmu objeví tolik různorodých žánrových náznaků, byl by div, kdyby to všechno zdařile fungovalo, mělo to soudržnost a optimálně to do sebe zapadlo. A v kompaktnosti se vůbec filmu nedaří. Vyšel z toho slušně nepřehledný spletenec, kdy samotné objasnění záhady podivných sebevražd dvou podivínských sester působí až na hraně parodie. Podporují to i různé detaily během hodinové délky projekce. Malíř Horác je překvapivě mazal, malovat vůbec neumí. Miroslav Macháček usiluje o to, aby si ho divák v jeho "hospodské" kreaci všiml, neboť jeho nastrčená postava má v rozuzlení svoji relevanci. Peter Čepek se svými chiromantickými schopnostmi je poněkud nevyužitý. A Hrušínského je dost pomálu. A to jeho charisma dokáže v okamžiku jeho výskytu na place opravdu hodně. Herecký výběr byl extra silný. Režie se nepovedla. Frekventované flashbacky patřily k tomu vůbec nejhoršímu. Hlavně nápad s objemnou obuví, co zabrání oběti slézt z postele, byl naprosto směšný. Nakonec přemíra nechtěně směšných sekvencí spolu s neujasněnou režií tenhle detektivní počin, jistě ve své literární podobě nějakým způsobem zajímavý, dokonale potopila. 4/10 ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Až morgianovsky laděný temný, detektivní příběh, který funguje sice jen napoprvé, jako každý podobný snímek, ovšem ten první efekt je zde výborný. Narůstání děje a poodkrývání tajů, je skutečně hodné mistra československé dramaturgie, který se zde zhostil samotného scénáře a D. Klein měl již v této době nakročeno ke svému režisérskému vrcholu . Zbytek dolaďují elitní herci. Jak napsala Snorlax, "flashbacky" byly skutečně podivné...i hudebně. Nicméně i tak se jedná o výbornou záležitost. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (4)

  • Podle textu Hany Proškové vznikla také rozhlasová inscenace „Křivý prostor“ (2002, režie Hana Kofránková). (Přemek)
  • Natáčelo se v Praze na Malé Straně, v restauraci U Dvou koček a na Uhelném trhu, který se nachází na Starém Městě. Na zmíněném trhu se odehrává i děj filmu. (ArthasKarfa)
  • Film byl natočen na motivy povídky Hany Proškové „Křivý prostor“, která vyšla spolu se dvěma dalšími v roce 1971 pod názvem „Smrt programátora“. (Zlatohlávek)

Reklama

Reklama