Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Provokativní a komický snímek podle námětu spisovatele Jerzy Kosinski vypráví příběh zahradníka Chance, který je po celý svůj život uzavřený v domě ve Washingtonu DC. a svět zná jen z televize. Když se náhle ocitne ve skutečném světě, zaplete se do úzkého kruhu protřelých vládních poradců, kteří touží po "moudrosti mudrců." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (370)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Rád se dívám“ Fascinující příběh o muži bez emocí, bezmoci ostatních z jeho „nezaškatulkovatelnosti“ a politické impotenci. „Je takový jiný… opravdovější“, podotýká jedna z postav k osobě titulního hrdiny, a „čistší“, chce se dodat. Celý svůj život dělil mezi zahradu a rádio, později televizi. Právě televize, přesněji neschopnost rozlišovat mezi děním v ní a realitou, zásadním způsobem naruší Chauceyho poklidnou existenci. Chaucey, neboli Chance – zahradník s velkým Z a zhmotnění šance, které se zatím nikdo nestačil ujmout a něco z ní vytřískat. Opravdu jenom člověk jeho typu dokáže navzdory všem vnějším tlakům zůstat sám sebou? Co to vlastně znamená zůstat sám sebou? A vyplatí se to? Peter Sellers přijal s touto rolí obrovskou výzvu, odhodil všechny masky a nestylizuje se do žádné pózy. Je tohle on? Věčně nepopsaný list papíru? Snad… takže zapomeňte na inspektora Clouseau, na pana Bakshiho, na doktora Divnolásku, nejsellerovatějšího Sellerse najdete zde, v roli muže, který o sobě dává vědět výhradně stroze pronášenými větami o obsahu, jenž udivuje nehranou upřímností. Především portrétem nádoby bez obsahu, teprve ve druhém plánu politickou satirou vyplývající z jejího střetu se světem zaneřáděným přetvářkou, je tento nostalgický snímek, nedokonalý v mnoha ohledech. Není jeho poselství až příliš obecné, univerzální? Každý si v něm něco najde, kus sebe sama, a každý jej bude mít rád, nemožno jinak. Kalkul? Vyčítat filmu nulový vývoj titulní postavy, základ každého dramatu, z principu nelze, některé přízemnější vtipy (milostná scéna postavená na hlavu) ano. K vyřešení mého bazírování na pomezí čtyř a pěti hvězdiček malou měrou přispěla herecká účast Shirley MacLaine a měrou nepoměrně větší (nic osobního, paní Kubeliková) úplně poslední scéna. Tak jednoduchá, tak jasná, tak upřímná… jako Chauncey sám. Po delší době opět film, díky němuž jsem rád, že jsem.___ Dodatek (duben 2018): Adaptaci knihy o muži bez vlastností lze sledovat jako cyničtější, dobové společenské atmosféře uzpůsobenou variaci caprovských komedií o obyčejných lidech, kteří přicházejí do velkého města (a světa velké politiky) a díky pevným morálním zásadám dokážou napravit chyby systému. Příhoda, člověk televizní, nic napravovat nechce. Není aktivním hrdinou. Nečiní zázraky. Jen reaguje na své okolí, jehož je zároveň zrcadlem. Upřímnost a jasnost jeho vyjadřování vzbuzuje důvěru. Každé jeho slovo, jakkoli málo sděluje, je bráno s naprostou vážností. Nikdo si jej nechce znepřátelit, neboť jej považují za mnohem významnějšího a mocnějšího. Ostatní postavy (až na pár výjimek) nejednají v souladu s tím, kdo Příhoda doopravdy je, ale podle své vlastní představy, kterou si o něm vytvořili. Skutečnost, že prezident, Rand, jeho manželka a většina americké veřejnosti přijímá Příhodovo vyprávění o kořenech a změnách ročních období jako alegorii ekonomického plánování, satirizuje přesvědčení, podle kterého jsou bohatí a známí lidé zároveň lidmi moudrými (pro důkaz, že tomu tak být nemusí, se stačí podívat, kdo dneska sedí v Bílém domě). Příhoda v životě ničeho nedosáhnul, pouze byl ve správnou chvíli na správném místě a seznámil se díky tomu s mocnými. V roce 1970, kdy vyšla kniha, ještě mohla být jeho spřízněnost s přírodou a neschopnost porozumět přetechnizované společnosti vnímána jako oslava ideálů květinových dětí, hlásajících právě návrat k jednoduchosti, přírodě a lidské přirozenosti. O devět let později však nahradil víru v ideály pocit zklamání a pesimismu ohledně směřování americké společnosti. Byl jsem při tom kromě nadčasové politické a společenské satiry nabízí vrcholný herecký výkon Petera Sellerse, který celou svou kariéru založil na úplném popření vlastní individuality. Příhoda byl jeho vysněnou rolí a hlavně jeho zásluhou mohl film vzniknout. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, Radek99 () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Labutí píseň Petera Sellerse. Geniální filmová adaptace knihy Jerzy Kosinskiho. Formálně i strukturálně čistý film - bez experimentálních střihových přechodů, bez progresivní práce s kamerou, a také bez zbytečného větvení jednoduchého příběhového rámce - poklona jednoduchosti a přímočarého vyprávění... Jedna základní dějová linie sledující prostý příběh mentálně retardovaného (či možná autistického?) zahradníka, jenž si své povolání nese později i ve svém jméně... Oslava umírněného herectví Peter Sellerse, který za tímhle projektem stojí především - to on si ho vymohl na studiu a považoval ho za svou bilanční uměleckou šanci. Peter Sellers tu hraje tak, že v podstatě svým hereckým výrazem neguje celou svou předešlou hereckou tvůrčí dráhu - zmizelo všechno přehrávání, prvoplánová situační komika, humor založený na pantomimě a gagu, přichází skutečné herecké mistrovství nebo možná kontemplace - člověk bez osobnosti, bez smyslu empatie, jehož ostatní považují za génia...kdo ví, co všechno Peter Sellers v tomto podobenství viděl... Na diváka působí především dva silné momenty - ta čistota, jednoduchost (jakoby tvůrci osekali vše nepotřebné a přebývající důsledně poučeni premisou Occamovy břitvy) a satirické vyznění... Satira útočící na televizní základ americké ,,televizní" demokracie, na zaslepenost světa mocných, kteří mezi sebe často vezmou člověka podobného Chancymu Zahradníkovi...ale i na nás samotné, na to, jak si konstruujeme mínění o objektu na základě torza skutečně relevantních informací... Tenhle film přesto nádherně pohladí a i vy můžete spolu s postavou Petera Sellerse díky našemu přínosnému mediálnímu věku empaticky říci: Byl jsem při tom... ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ztělesněná asertivita jdoucí ruku v ruce s trefnou a sakra vtipnou satirou. To jak Ashby zvládá ukočírovat scény, které by od kohokoli jiného vyzněly trapně (a to nejen ty se sexuálním podtónem), je sice obdivuhodné, ale u něj nikterak překvapivé či snad ojedinělé. Sellersův výkon jsem chtěl do nebes vychválit takovým tím otřepaným spojením "životní výkon", ale pak jsem si vzpomněl na všechny jeho role a bylo by to vůči nim nefér. Jenomže pak si zase vzpomenu jak minimalisticky a oduševněle zahrál roli, kterou by 99,999 procenta současného herectva přehrávalo či přetvořilo v jakousi politováníhodnou kreaturu...  a tak tu lacinou podpásovku chtě nechtě napsat prostě musím. Tohle totiž JE Sellersův životní výkon. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Fakt dobrý film. Všetko v ňom je perfektné, ale najdôležitejším fragmentom je scenár resp. knižná predloha (vyšla aj u nás). Scenár je ukážkovo vyvážený lekárskymi váhami. Stačilo kúsok a prehnal by to tým, že by z hlavnej postavy spravil „geniálneho idiota“ alebo naopak „len“ proste idiota. Ale tak, ako je to napísané, je to majstrovské. On nie je idiot. Má psychickú poruchu a tá je nielen napísaná, ale i zahraná a zrežírovaná vskutku bravúrne a pritom minimalisticky, ale z toho dôvodu realisticky. Jedine že by to celé bolo inak: viď. šialená posledná scéna s jazerom. Peter Sellers je neopísateľný. Žiaľ „len“ nominovaný na Oscara. Šlo o jednu z jeho posledných rolí; v r. 1980 zomrel vo veku 54 rokov na infarkt. Súhlasím s tými, čo tvrdia, že titulková scéna je divná. Vôbec som nepochopil, prečo ju sem dali. Bral by som, ak by si na jej zaradení trval Sellers, ale on bol práveže proti. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Zatímco v knize najdete ještě pár scén (masturbaci, onanii, vyhonění snad všech postav, jiný závěr), zde jsou díkybohu tyhlety detaily vkusně vynechány a zbyl jen herecký koncert Petera Sellerse.Plus ten skvostný konec - ta pointa!...Nikdy bych neřekl, že podle tak průměrného díla jakým je Kosinskiho novela si sám autor napíše takhle dobrý film. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (13)

  • Závěrečná scéna napadla Hala Ashbyho během rozhovoru s jiným režisérem, když popisoval, jak jde všechno hladce a řekl: „Je to jako vznášet se ve vzduchu.“ (džanik)
  • Peter Sellers se na roli Chance připravoval také tak, že si pořád dokola nahrával svůj hlas a experimentoval s různými styly a polohami. (džanik)
  • Téměř devět let trvalo Peteru Sellersovi (Chance), než se mu podařilo nějaké studio přesvědčit k natáčení – hlavně proto, že v 70. letech byla jeho kariéra na dně. Až po úspěšném vzkříšení Růžového pantera se do projektu pustilo studio Lorimar Pictures. (džanik)

Reklama

Reklama