Reklama

Reklama

VOD (1)

Strhující válečný velkofilm F. Bondarčuka o hrůzách ruské intervence v afganistanu. Syrové zobrazení války od výcviku po tvrdé nasazení ve válečném konfliktu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (365)

mm13 

všechny recenze uživatele

Úplne obyčajný vojnový film. Bez akýchkoľvek inovácií, rovnako tak však aj bez zaváhaní. Ani stopy po patriotizme, bez patetizmu protivojnových póz, žiaden exkurz (zakaždým nutne aspoň z časti tendenčný) do histórie konfliktu a tej krvi je tam toľko, koľko jej má byť. Rozumej žiadne, dnes už otrepané, orgie. Tam ich poslali, tam mali plniť úlohy a rozkazy, tam väčšina z nich aj zomrela. Možno boli všetci tí vojačkovia až príliš obyčajní, príliš dobrí a k sebe kamarátski, ale tých 130 minút zbehlo ako nič, také to bolo po filmárskej stránke presvedčivé a nič iné som ani nepotreboval. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pri označení "sovietsky vojnový film" sa mi pred časom otváral Sarajevo-nerez vo vrecku. Ale po časovom odstupe a všetkých zmenách bola 9. rota pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Realistické vykreslenie podmienok výcviku paragánov síce pripomenulo Olovenú vestu, ale napriek tomu si myslím, že 9. rotu nemožno podozrievať z plagiátstva. Film sleduje osudy skupiny vojakov odvelených do Afganistanu. Skupiny tak malej, aby nebol problém s identifikáciou jej členov, ale aj primerane početnej na zobrazenie osobnostných rozdielov medzi jej členmi. Film je vierohodný v detailoch bojových scén, vo väčších celkoch už to celkom nezvládli, aj keď je zrejmé, že rozpočet a ochota armádnych zložiek boli takmer bezbrehé. Páčila sa mi aj kamera a zaujala ma hudba k filmu. Na druhej strane množstvo nepodarených detailov a pasáž so Snehulienkou mi bránia čo i len uvažovať o plnom počte hviezdičiek. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Každý vojenský konflikt je jiný, liší se v průběhu, příčinách, prostředí, zúčastněných stranách, "legendách", dohrách atd. Ale každý ozbrojený konflikt je zároveň stejný v tom, že jde o ozbrojený konflikt - bojuje se a umírá. Filmař, který si je vědom prvního, si zřejmě velmi dobře rozmyslí, jakou válku by měl zobrazit, co do filmu dát, jak ho odlišit, co zdůraznit, co potlačit. Tvůrce příliš "opilý" podobnostmi nám nakonec nejspíš ukáže, jaká je válka blbec. Svár si pak vybírá, protože si ho lidé pamatují, je to slavné vítězství jeho národa, všichni jej znají nebo naopak zavání exotikou či má dojem, že sekání mečem bude víc estetika. I ten druhý přístup, třebaže mám pocit, že mu něco schází, může pořád zrodit velmi dobrý film. +++++ Pominu-li Ramba III, je 9. rota po Afgánském zlomu druhým mnou viděným filmem o sovětské válce v zemi pod Hindukúšem. Afgánský zlom počítám k filmům první skupiny, která specifika války ctí, 9. rotu spíše ke druhé skupině, jež je ctí méně. Afgánský zlom je místy (koncepčně) únavný, jak válka v posledním roce, v 9.rotě si to postavy občas řeknou. V Afgánském zlomu se dušmani chovají... nu, snad jako dušmani... v 9.rotě o tom postavy mají přednášku. V Afgánském zlomu máte pocit, že polykáte prach vyprahlých hor, v 9. rotě je... vidíte. Při Afgánském zlomu vám dochází dech s pohasínajícím impériem (a to režisér Bortko nevěděl, že se blíží konec SSSR), v 9.rotě potřebujeme voice-overový epilog přeživšího vojáka, aby nám ta souvislost došla. Pozdě, emoce se s rozumem již spojit nestihnou. +++++ Vsadím se, že Bondarčuk mladší Afgánský zlom viděl. Chtěl do 9.roty dostat některé podobné scény (snad k této válce nějak patří?), ale musel je zpracovat jinak, aby ho nechytili při opisování. Mám takové nedokazatelné podezření, že i Bortko do svého filmu chtěl podobné scény dostat. A napadala ho Bondarčukova řešení, protože jsou na ráně. Zamítl je a hledal lepší, nečekanější, výmluvnější, nenápadnější, ale více odměňující pozorného diváka. Bondarčuk bral první nápady, protože je Bortko nepoužil. +++++ V obou filmech je likvidován kišlak (vesnice) - je likvidován v pozadí, v dálce. Bondarčuk tuto destrukci spojuje se záběrem na vojáka, jenž umírá v náruči plačícího přítele. Bortko se záběrem na vojáka, jenž pojídá s poměrně tupým výrazem utahaného člověka, který je rád, že teď zrovna se jej žádný boj a kišlak netýká, konzervu ze svého přídělu. Najde se i pár dalších podobností, buď si vede lépe Zlom nebo je to víceméně nastejno. +++++ 9. rota je bojovně intenzivnější, v "střílecích" scénách snad i věrnější, poměrně moderní, ale u mě zůstává na druhém místě, i přes několik překvapivých, intenzivních a dobře natočených scén, především to Marigoldem zmíněné "uctívání Sněhurky." Půjčuje si scény drsného výcviku z Full Metal Jacket, ale posouvá jejich význam - drsný výcvik zlepšuje naději na přežití, resp. splnění úkolu. +++++ Nu, trochu jsem si zasrovnával, ale nikoli nesmyslně. Teď bude zřejmější, proč dávám 9. rotě ***, když jsem Afgánskému zlomu přiřkl silné ****. () (méně) (více)

brutale 

všechny recenze uživatele

Neprehľadná kamera v bojových scénach. Miestami sa chlapci chovajú ako skauti, nie ako vojaci resp., choreografia bojových scén je úplne zlá. Film sa hrá na "amícky vojnový mainstream", ale nedarí sa mu to. Snímka dosť vykráda Kubrickovu olovenú vestu a hudobný dobrovod mi pripomína jednu známu vojnovnku z PC hier. Záverečná scéna je absolútne nereálna. Kubrickova vesta dostala odo mňa **** t.j. 9 rota dostáva ** s prižmúrením jedného oka a to sa radšej, ani nebavme o niektorých hereckých výkonoch. ()

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Dojemný a zvláštně smutně uspokojivý film, takový familiérní, držící se toho nejlepšího, co může člověka k nějaké té jednotce v nějaké té válce divácky připoutat. A zajímavý příspěvek na téma neporazitelnosti "lstivých Afgánců". Zvláštní, tolik armád, od té pod velením Alexandra Makedonského, přes koloniální britskou, francouzskou, sovětskou, americkou... Scénář zůstává stejný a ten nezdolný nárůdek v pustině si drží svoje... ()

Galerie (83)

Zajímavosti (21)

  • Do produkce filmu se angažovali také prezident Ukrajiny a prezident Uzbekistánu. (POMO)
  • Ve válečných scénách bylo použito 2 000 komparzistů. (POMO)
  • Vozidlá majú moderné taktické označenie, nie z obdobia afganskej vojny. (Arsenal83)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama