poster

Máj

Poetický

Česko, 2008, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mchnk
    ***

    Tak rozhodně dobře a důstojně zpracovaná básnická povídka. Romanticky -tragický příběh, který nám klade otázku co je reálnější smrt, nebo láska? Já myslím, že Hynek, Vilém i Jarmila mají jasno. Skvělé katovi monology a jednotvárný tragický kukuč tomu pomáhají držet ty 3 hvězdičky. Určitě odvážné a nelehké téma na zpracování. Nevim co by jste zase vy trapáci chtěli.(1.5.2012)

  • Allien.9
    **

    Karel Hynek Mácha zaujímá čestné místo mezi mými nejoblíbenějšími autory, proto pro mne byl Brabcův "Máj" povinností. Po zhlédnutí snímku mám sice VELMI rozpačité pocity, ale ani tak ho nemohu v žádném případě jen tak lehce pohřbít. Za největší selhání filmu považuji především nepovedené prolínání lyrických a epických prvků, ze kterých nemůže mít divák neznalý předlohy snad vůbec nic. Dalším (a zároveň nepochopitelným) problémem je totální odklon od dějové linie knihy. Zatímco skutečný Máj začíná smrtí Jarmily, většinu obsahu vyplňují Vilémovy filosofické úvahy skýtající jedinou útěchu během dlouhého pobytu v žaláři a končí příchodem vypravěče, který nám osvětluje dosud neobjasněné okolnosti této nešťastné lásky, film si - bůh ví proč - skáče od jedné události ke druhé a defakto ničí jakékoli náznaky celistvého příběhu. Za zaslouženými dvěma hvězdami tak nakonec stojí především - ve všech směrech vynikajcí - hudební doprovod, solidní výběr herců (s výjimkou Sandry Lehnertové), několik skutečně povedených scén (Vilémův příjezd do kostela, vidina mrtvých, kat zvěstující Jarmile zprávu o Vilémově trestu, naturalistické lámání v kole) a vůbec samotný pokus o zfilmování nezfilmovatelného skvostu.:-)(31.5.2010)

  • tron
    **

    „Každý ľudský čin sa dočká odplaty... ale kto potrestá kata?“ Kebyže vidím trailer (a spomeniem si na úchvatnú KYTICU), určite by som sa na MÁJ tešil. Bohužiaľ, ako film to vôbec nefunguje: rozpadáva sa, je nepresvedčivý a zbytočne „prehnaný“ (na rozdiel od podobnej KYTICE tým ale ubližuje sám sebe). Niektoré scény sú poetické, nežné a krásne. Ale ako príbeh to nedrží pokope už preto, že sa skoro nič nedeje (má to hodinu desať aj s titulkami) a to, čo sa deje, nemá logiku (ako môže osem trápnych tínedžerov s nožíkmi terorizovať dedinu?). Pardály Tříska a Kukura nemajú čo hrať a miestami je snímka až kŕčovito smiešna (v každej druhej scéne prsia). Na rozdiel od KYTICE, ktorú režisérovi a kameramanovi Brabcovi produkovali monštruózni Jakubiskovci, MÁJU pravdepodobne chýbala práve silnejšia producentská ruka/vízia. Lebo nádherná príroda nestačí. Zďaleka najlepší bol totálne katastrofický (v podstate až komický) spôsob „jazdenia“ na koni ústredného frajírka (ani neviem, ako sa volal, ale snáď už preboha nikdy nebude v ničom „hrať“ a pôjde radšej, čo ja viem, do zámoria darovať orgány).(23.7.2010)

  • Boogeyman
    *

    Nuda, nehorázná! Plejáda výborných českých herců se pitvoří v debilních miniroličkách a mladej Stropnickej se snaží vyhrát titul o největšího dřeváka v hlavní roli. Kytice ušla, tohle je ale hodně nepovedená parodie, která mi zhnusila i jinak docela oblíbenou kapelu! A básni nemluvím, na to jsem nikdy nebyl!(20.1.2009)

  • Radek99
    *

    Obsahově vyprázdněné záběry podkreslené reklamně znějící hudbou. Tomuhle kýčovitému videoklipu nelze říkat literární adaptace, snad jen ,,natočeno volně na motivy"... Filmový melodram postavený proti vlastnímu duchu literárního romantismu, potažmo subjektivnímu máchovskému byronismu. F. A. Brabec ztratil soudnost, Karel Hynek Mácha zase svoji uměleckou poctivost, nad tímhle ,,poetickým" filmem by si hrubě odplivl (neudělal-li by něco mnohem horšího)...(1.3.2009)

  • - Kostýmní návrhářka Jaroslava Pecharová záměrně navrhovala filmové kostýmy tak, aby připomínaly oblečení hnutí hippies, zdůrazňující touhu mladých lidí po svobodě. (Lynette)

  • - Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)

  • - Originální hlas Matěje Stropnického se režisérovi nezdál dosti romantický, a proto jej v postsynchronech namluvil Josef Pejchal. (funhouse)