Režie:
Stephen DaldryScénář:
Lee HallKamera:
Brian TufanoHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Jean Heywood, Mike Elliot, Nicola Blackwell, Colin Maclachlan, Trevor Fox, Charlie Hardwick (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Z boxerského ringu mezi baletky... Titulní hrdina snímku Billy Elliot je jedenáctiletý chlapec z hornického města v severozápadní Anglii. Po smrti maminky žije s otcem, starším bratrem a babičkou. Píše se rok 1984 a krajem už rok hýbou dramatické události kolem hornické stávky. Město je obležené policií, Billy však tyto okolnosti příliš nevnímá. Je totiž zcela zaujat nečekaným zážitkem. Po boxerském tréninku se náhodou přidal k děvčatům, která měla v tělocvičně hodinu baletu, a tanec ho doslova pohltil. Učitelka baletu, paní Wilkinsonová, v chlapci objeví skrytý talent a začne jej pomalu rozvíjet. Cesta k vytouženému studiu na Královské baletní škole je však dlouhá a plná různých úskalí. V prvé řadě je třeba překonat zuřivý odpor Billyho otce, který balet nepovažuje za činnost hodnou správného chlapa... Stephen Daldry, debutující divadelní režisér a mnohaletý ředitel londýnského Royal Court Theatre, dokázal zdánlivě tuctový příběh oživit originálním pojetím, které staví na kontrastu drsného hornického prostředí a zdánlivé odtažitosti baletu. Film natočil v typicky anglickém stylu moderního sociálního realismu, s důrazem na dobovou atmosféru, na přesnou charakteristiku postav a v neposlední řadě i s typickým britským humorem. Vedle řady dalších ocenění film získal tři oscarové nominace, a to v kategoriích nejlepší režie (Stephen Daldry), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Julie Waltersová) a nejlepší původní scénář (Lee Hall). Vyzdvihnout zaslouží i přirozený herecký výkon Jamieho Bella v roli dětského hrdiny. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (647)
Film o baletu jsem teda ještě neviděl a celkově balet moc nemusim, ale tohle je udělaný trošku z jinýho úhlu pohledu a myslim si že dobře a zajímavě, rozhodně líp, než když by to bylo jenom o baletu, to by mě asi fak moc nazajímalo. Co mě ale docela překvapilo, jsou výborný výkony i těch absolutně neznámých herců jako je třeba hlavní postava Jamie Bell, kterej na svůj v tu dobu nízkej věk předved skvělý herectví, ale i jeho otec byl hodně přesvědčivej. Jediný co se mi moc nelíbilo, byla taková závěrečná Columbovská otázka, když už jsou na odchodu z konkurzu, která vlastně předem ukázala, jak to nakonec dopadne, ale stejně si jinej konec ani nedokážu představit. ()
Billy Elliot je snímek který se velice dobře zaobírá psychologií rodiny, ve které to vlivem stávky a nedostatku peněz zrovna neklape. Nečiní to však nijak křečovitě, využívá chytrý příběh o otcovi, který chce ze svého syna udělat boxera, ale ten je nakonec okouzel baletem. Billyho Elliota si s chutí zahrál Jamie Bell a musím napsat, že je to právě on, kdo film katapultuje do hvězdných výšin, neboť právě na jeho výkonech film stojí a... a padal by pokud by někde škobrtal. Režisér měl dokonce nesmírně šťastnou ruku i při výběru ostatních herců, Billiho rodina, učitelka a přátelé jsou opravdu přesvědčivými herci. Jediné co mě na filmu nezaujalo byl právě balet, jenž nebyl nasnímán nijak efektně, takže toho kdo se o tento podivný sport nezajímá nejspíš nedokáže nadchnout, na druhou stranu se nás zase režisér nepokoušel obalamutit podezřelým střihem a nechal Jemieho baletit tak jak to nejlépe dokázal. Na druhou stanu musím filmu vytknout i to že při silných momentech, kterých je tam víc než dost, ve mě nedokázal vzbudit nějaké větší emoce. Silných 80 % ()
Na tenhle typ filmů musím mít náladu. Nakonec většinou dojdu ke zjištění, že za podívání určitě stojí. Rozhodnout se mezi dráhou boxera nebo baleťáka není jednoduchý oříšek. Předsudky okolí a touhy otce se stávají záludnými překážkami, které se cestou na vrchol vrší jedna přes druhou. Sám Billy jakoby občas pochyboval, na kterou stranu vykročit, byť jeho směřování k baletu je nevyhnutelné. Snad i divák chvílemi tápe, kam s ním, když jeho nejbližší kamarád má zálibu v ženských šatech a nakonec se jasně vyprofiluje jako transvestita... Nakonec ale film není zdaleka o sexuálním tápání a zjišťování své orientace, anóbrž o touze dosáhnout cíle, který si vysním. A právě zde je síla příběhu - jdi a nevzdávej to! Chvíli úsměvné, chvíli k pláči - ze soucitu, vzteku i radosti. Dojemné rozhodně, kýčovité nikoliv. ()
Příběh sice často hraničí s kýčem a hlavně zezačátku jsem si u něj připadal opravdu jako navlečený v baletní sukýnce, ale postupně se všechno pěkně vybarvilo, a jak jsem zpočátku soucítil spíše s názory nekompromisního otce, tak Billyho vytrvalost a vášeň mě nakonec přinutily sympatizovat právě s jeho postavou a snem. K Bellovu výkonu mám sice trochu výhrady, ale to je téměř u každého dítěte, a navíc ostatní herci dokázali vše bohatě vynahradit. Asi jsem už hodně dlouho neviděl film s tak ohraným a přesně daným scénářem, ale jeho výsledné zpracování mě přesto dokázalo oslovit, což se určitě nedá zanedbat. 80% ()
Zajímavě pojatý snímek hrající na dvě strany, každá jiným způsobem vyústí do (ne)zdárného konce. První je zaměřená na chlapce jménem Billy Elliot, který i přes problémy se kterými se potýká usiluje o to stát se baleťákem. Ve druhé se rozjíždí skupina horníků, kteří kvůli mzdě šli stávkovat, ta do zdárného konce bohužel nedorazí. V ní je také Elliotův otec Tony, který pro balet svého syna absolutně nemá pochopení a byl vždy proti tomu aby se mu to podařilo. Když se stávka nepodaří a Tonymu se sny rozplinou, usiluje o to, aby se jeho synovi to také nestalo a začne ho podporovat. Je pravda, že ač jsem to nečekal, dětský herec Jamie Bell zahrál výborně. Stopáž mi nepřišla ani moc přepálená, závěrečné dolování emocí na mě nedoléhalo a to je jistě klad který stojí za připomenutí. 75% ()
Galerie (46)
Zajímavosti (10)
- Snímek je částečně inspirován filmem ... A hvězdy mlčí (1940), který byl natočen podle románu A.J. Cronina. (HellFire)
- Muzikálová verze filmu, která si vysloužila mnoho nominací a ocenění, vyšla na 5,5 milionu liber, o 3 miliony liber více než film. (HellFire)
Reklama