Režie:
Roland EmmerichKamera:
Ueli SteigerHrají:
Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis, Affif Ben Badra, Nathanael Baring, Marco Khan, Reece Ritchie, Joel Fry, Omar Sharif (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Horský kmen lovců mamutů Jagalové se obává hladovění, protože zvířata, která jsou jejich zdrojem obživy, přicházejí stále později a je jich méně. Když najdou v horách mrtvou ženu a u ní modrooké děvčátko, prorokuje stará šamanka, že dívka, která dostane jméno Evolet, je znamením velkých změn. Současně však slibuje, že ze středu Jagalů vzejde válečník, který se ožení s Evolet a povede Jagaly k novému životu. Do dívky se zamiluje DeLeh. Když je přepadnou bojovníci na koních, mnohé zabijí a další včetně Evolet odvlečou, rozhodou se KaRen, DeLeh a TikTik vydat po stopách nájezdníků a zajatce osvobodit. Po vyčerpávající cestě dorazí k Hoře bohů, kde tisíce otroků stavějí pod dohledem kněží a válečníků pyramidu pro všemohoucího vládce. DeLeh a náčelník Nakuů proniknou na stavbu, aby se pokusili získat podporu otroků v boji proti jejich utiskovatelům, ti však váhají. Dosud se totiž neobjevilo znamení, které by zvěstovalo příchod bojovníka osvoboditele, kterého se i všemohoucí bojí. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (990)
„Od věčného dítěte pro své fanoušky, s láskou Roland.“ Mezi Emmerichovy příznivce se já určitě nepočítám, ale tohle obrázkové leporelo mu vyčítat nebudu. Jediný problém totiž vidím pouze v názvu, který by měl aspoň zdánlivě upomínat na historické reálie. Ale o historii tady absolutně vůbec nejde a Emmerich to ví. Celé je to průhledné a předvídatelné jako…..jako POHÁDKA, nic víc tahle emmerichovština není. Pseudohistorické reálie tu slouží jako prostředek, nikoliv jako cíl a kdyby se v závěrečných titulcích objevilo u scenáře jméno bratři Grimmové, skoro bych se ani nedivil :o) Berte to jako sterilní, neškodný večerníček na uspávanou, s pobíhajícími odredovanými rastamany a supermodelkami v kožešinách, s moc hezkými obrázky, které vyniknou na velkém plátně a nemůžete být zhnuseni :o) ()
Ty pralidi mě silně připomínali dnešní levicovou alternativní mládež, měli stejné vlasy, byli stejně špinavý, mluvili anglicky a chovali se jako hovada. Taky se mi líbilo, jak ráno vyšli z USA a večer došli do Egypta, připomnělo mi to moje každodenní večerní procházky do Sydney. Každému tyhle kratší procházky před spaním vřele doporučuji . ()
Rychlá průplachová blbost pálící přesně mezi dvě a tři hvězdice. Emmerich je samozřejmě zosobněná sterilita, velké plátno mu ale pořád přidává dost bodů na to, abych neklel. Výlet za mamuty je veliký, burácí, občas jím proběhne nějaká hezky vyrobená potvora a právě včas jím proletí i závěrečné titulky. Navíc celá tahle pravěká výprava je bezelstnější než dvanáctiletá holka, která přijde v minisukni na sraz pedofilů. Když mi bylo devět, taky jsem takový byl (tak bezelstný, samozřejmě :-). Též jsem dojatě zíral na chlupáče v Antroposu a prohlížel si jeho kly. Emmerich to holt dělá o pár desítek let dýl. Nevyčítám mu to. 50% ()
Čistých 5/10, presne uprostred medzi tým, čo to mohlo byť (v mnohých scénach tie možnosti vidno a vyrážajú dych) a čo to nakoniec je. Najväčšou slabinou filmu nie je ani tak scenár (napriek jeho bezkrvnosti, nelogickosti a frekvencii, s akou do nás tvorcovia ládujú osudové proroctvá, do mňa čosi z toho pocitu "veľkej legendy" predsa len preniklo), ale to, na čo trailery lákali predovšetkým: prehistorická fauna. Mamuty cválajú, pomáhajú stavať pyramídy, šikovne si vyťahujú nohy zo sietí (chytanie mamuta do siete je zrejme filmová kravina roka), čudesný pštrosoraptor dokáže vyliezť na strom a pri šabľozubcovi som sa akurát tak potešil, že Diego z Doby ľadovej konečne dostal úlohu v "dospelom" filme (nikto ma nepresvedčí, že to nie je on!). CGI je katastrofálne, technickým prevedením i tým, čo ukazuje. Vizuál našťastie zachraňujú nádherné exteriéry, vynikajúce masky a "kostýmy" (odlíšenie jednotlivých kmeňov je super), veľkolepé dekorácie a zopár naozaj veľkofilmových bojových scén. Príbeh je rovnaká schéma ako napr. Apocalypto, ale chýba mu jeho napätie a archetypálna osudovosť, a je rovnako odtrhnutý od historickej reality ako Kráľ Škorpión, ale nemá jeho béčkovú zábavnosť. Na druhej strane má sympatického hrdinu, peknú bacuľatú okaňu a strih sa s ničím nekašle, takže to všetko parádne odsýpa a nuda sa rozhodne nedostaví. Bavil som sa. Občas v súlade so zámermi tvorcov, občas v rozpore s nimi, ale nevidím dôvod tento film nenávidieť a na DVD si ho celkom rád pozriem ešte raz. P.S.: Omara Shariffa s tými jeho polopatistickými komentármi (často vysvetľujúcimi niečo, čo je zjavné už z vizuálneho podania) som už na konci mal chuť podhodiť do cesty cválajúcim mamutom. ()
S postupujícími roky jde Emmerich evidentně až na dřeň toho, co si může u diváků dovolit a paradoxně s tím pak točí zábavnější filmy. Tohle je stomilionový gigant, který elegantně recykluje slavné „padesátková“ monster movies, jen s tím rozdílem, že tentokráte nahradili Raye Harryhausena machři přes CGI. Tohle je nekompromisně debilní (dialogy!) a nesmlouvavě efektní (akce!) nášup, u kterého není ani vteřina hluchého místa a pokud vedle vás sedí studentka archeologie, která si to evidentně užívá taky (jenom z trochu jiného pohledu), není co řešit. Za to všechno jsem v pokušení dát plné hodnocení. Možná taky trochu natruc všem ostatním, kteří v sobě musí zrovna u takových filmů objevovat skrytého ducha intošiny a filmového vědátorství. :) ()
Galerie (66)
Zajímavosti (25)
- Filmaře poctil svou účastí i legendární egyptský herec Omar Sharif, který se ujal role vypravěče. (Rodriguez)
- Po mnoha konkurzech, které tvůrce zavedly od USA přes Evropu a Jižní Ameriku až na Nový Zéland, si jednou režisér Roland Emmerich všiml plakátu k nezávislému film s názvem A proč já? (2005). Vzpomíná: "Uviděl jsem Stevenův obličej a hned jsem si říkal 'kdo to je?' Udělali jsme s ním kamerovou zkoušku, pak i s dalšími adepty na tuto roli, ale nakonec jsme se vždycky vrátili ke Stevenovi. Tehdy mu bylo osmnáct a když začalo natáčení, bylo cítit že si sám sebou ještě není moc jistý, ale byl dobrý. Byl jsem na něj hrdý, protože podobně jako D'Leh si v průběhu natáčení prošel vnitřním přerodem. Musel tento film táhnout - a taky se mu to povedlo, byl jsem za to velmi rád." (Rodriguez)
- Většina mamutů vymřela na konci doby ledové, nemohli být tedy používáni při obchodech s otroky. Otrokářství se rovněž začalo rozvíjet až přiíbližně 3 000 let př. n. l. (Novalinda)
Reklama