Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 088)
Na horory do kina chodím málokdy, tentokrát jsem ale udělal velmi dobře, protože jsem dostal jeden z nejlepších hororů posledních let!Zápletka je prostá, což u hororů má být. Na nejsevernějším zapadákově Ameriky začíná 30 dní dlouhá noc během které se nikdo nikam nedostane. No a v tom přijdou upíři a začíná masakr, toť vše. Postavy si nehrajou na žádný zabijáky, prostě se jenom snaží ukrýt a v klidu to přežít, což mi přišlo fajn. Josh Hartnett se sice pak docela ostře ohání sekyrou, ale má k tomu sakra důvod a v tomhle filmu je fakt hustej. Záda mu pak kryje docela dobrá Meliisa George (seriál Alias) a za kamerou to celý režíruje jeden z největších talentů posledních let, David Slade. Stejně jako ve svém předchozím filmu Hard Candy nám naservíroval pěkně hustou atmosféru, která by se dala sekat Hartnetovou sekyrou. Je to taky správně krvavé, tempo je velmi rychlé a některé scény jsou vážně výborné. O kulervoucím závěru nemluvě. Jediným malým negativem je, že občas děj trochu přeskočí dopředu a vy nevíte, proč je najednou tahle postava támhle, když v minulý scéně byla někde jinde. I tak mi ale Slade s Hartnettem udělali velkou radost. ()
Z dílny Davida Sladea vyjela třetí nadupaná mašina. Svěží, dynamická, sebevědomá. Z očí Sladeových srší neskutečné množství energie, která se do jeho výtvorů vrývá neobvyklou svěžestí a neustále se kumulujícím napětím. Hard Candy mě brutálně sejmulo a 30 dní dlouhá noc v tomto duchu pokračuje. Sice jsem se nedočkal tak mrazivé scény, jako bylo (spoiler!) talrav ínávázeřdo, ale bohatě mi tento zážitek vynahradil noční život ve městečku Barrow. Už jenom to prostředí sněhu a ledu, zahalující se do třicetidenního temného pláště působí depresivně. A takovouto scenérii zaplní Slade luxusní smečkou upírů, dychtících po krvi. Takže začíná řezničina. Upíři, vedení charizmatickým Danny Hustonem, útočí jako šílení, nečekaně, bleskově, krvavě a zanechávají po sobě roztrhané krční arterie. Lidé kontrují prostřednictvím bagrů, kolečkových rypadel, seker, Otesánka a bouchaček a aby si tohle všechno divák dostatečně užil, tak je vždy u nějaké takové scény přítomna kamera, která před krvavým záběrem nikdy necouvne. Akční scény mají opravdový drajv, lekačky zavání podělanými trenkami a Hartnett a Foster jsou jednoduše perfektní. Nebýt několika žánrově klišovitých scén, neváhal bych s nejvyšším hodnocením. Takto je to nadprůměrná upířina a Sladeův další pořádný hryzanec do jeho filmografie. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
filmy o upírech mám ráda.. většina hororů mě nudí a u texaského masakru (2003) jsem usnula.. dvakrát.. josh hartnett mě nejvíc oslnil v sin city - odvedl svojí práci a slezl z plátna ještě než to pořádně začalo.. přes to a právě proto jsem se na tenhle film moc těšila.. aljaška je cool, ben foster (WOW!!) je kurevsky dobrej parchant (už jsem si toho všimla v alpha dog), slunce zapadá a atmosféra houstne.. a já váhám mezi 3-4*.. pak pohltí městečko tma, josh je pořád na plátně (narozdíl od bena..) a upíři ukáží svoji tvář a veškeré kouzlo pro mě končí..:( chjo.. tak si říkám, jestli není chyba ve mně, jestli třeba jen od filmů tohoto druhu nečekám moc.. kdyby aspoň ti upíři měli nějaké charisma (gary oldman by zaplakal..).. takže tři.. slabé tři.. ()
Efektní jízda s upíry, kteří se probudili, aby vyprázdnili jedno malé město kdesi na Aljašce. V něm hrdý strážce zákona s tváří Joshe Harnetta chrání zbytky civilizace v noční zasněžení krajině, všechny své příbuzné, svou bývalou přítelkyni a každého, kdo nechce jeho krev. David Slade natočil horor plný zajímavých a skoro až úchvatných obrazů, které jsou silnější než celek, ale každý vás dokáže okouzlit. Upíři nikdy nebyli tak slizcí a nechutní, východ slunce nad zasněženou plání nebyl nikdy tak barevný a sníh od krve mi nepřipadal nikdy tolik děsivý. Určitě se nejedná o horor plný logiky a nepředvídatelných zlomů (i když jeden se tu jistě najde...) a je také škoda, že nebylo vysvětleno vše okolo upírů , ale přesto pro milovníky hororu jde o jasnou volbu na páteční večer. ()
Takhle má vypadat moderní akční horor, který se nebojí učit od klasik. Atmosférou to osciluje někde mezi kultovní Věcí a Silent Hillem, dravost upírů se vyrovná těm nejrychlejším zombie mrchám, a jejich vizuál je tak „krásně hnusný“, že upřímně doufám, že se mi o těch parchantech nebude zdát. David Slade dokázal přetavit komiks do naprosto hladké adaptace, v které se sice občas postavy přesouvají podezřele rychle v ději, ale tempo ani minutku nesleví a to je to podstatné. Navíc je to rozkošně krvavé a politicky nekorektní, ani jednou však rušivým způsobem. Výborná věc pro dlouhé zimní večery, kdy neplánujete jít spát;) A jestli někdy v zimě potkám večer venku holčičku v květinových šatech, budu se modlit, aby byla po ruce sekera! ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Aljašské městečko Barrow skutečně existuje. Nachází se na úplném severu USA, jen tisíc kilometrů od severního pólu, a patří k nejstudenějším trvale osídleným místům na Zemi. Dokonce se v něm údajně dějí věci tak podivné, že inspirovaly děj filmu - ostatně stejně jako dlouhé období polární noci, díky němuž obyvatelé Barrow žijí až 60 dnů v naprosté tmě. Filmaři ovšem ve skutečném Barrow nenatáčeli, vytvořili si ho na Novém Zélandu. (virus10)
- Niektoré vozidlá vo filme nemajú poznávacie značky. (FromHell)
- Řada záběrů vznikla metodou "day-for-night" (u nás se vžil název "americká noc"), při níž se za denního světla natáčí noc. (Chatterer)
Reklama