Režie:
Oldřich DaněkScénář:
Oldřich DaněkHudba:
Jiří VáclavHrají:
Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová, Mahulena Bočanová, Jaromír Hanzlík, Jiřina Jirásková, Ladislav KřiváčekObsahy(1)
Z tvorby významného českého dramatika, spisovatele, režiséra a scenáristy Oldřicha Daňka vám dnes nabízíme apokryf, jenž využívá základních, i když sporých historických faktů, a na jejich základě Daněk rozehrává mistrný dialog o tom, jak se třeba mohlo stát, že dramatik Euripides vytvořil jednu z prvních velkých tragických hrdinek na divadle. Píše se páté století před naším letopočtem. Dramatik Euripides (J. Adamíra) je starý muž a jeho básnické, i mužné schopnosti již uvadají. Má mladou a, zdá se, i nevěrnou ženu, tvůrčí blok, řečeno dnešní termonologií, a dluhy. A v téhle chvíli za ním přichází tajemná žena (J. Hlaváčová), o níž ví jen to, že je z Korinta. Rozneslo se totiž, že básník chce vytvořit novou tragedii, jejíž hrdinkou bude Medea a Korintští v jejím příběhu sehráli nepěknou roli. Žena přináší od Korintských vzkaz a nabízí dramatikovi nemalou sumu, když příběh o nešťastné Medei nenapíše, nebo aspoň pozmění. Například ty děti, které přišly o život zásluhou Korintských, mohla matka sprovodit ze světa sama… (Česká televize)
(více)Recenze (17)
Sněhová pusinka plná duchaplných Daňkovských dialogů z dílny České televize. Netradiční zasvěcení do hry, skvělý střed -proud slov v dialozích, ve kterých ani jedna věta nezazní nepatřičně, protože PÁNI herci vědí o čem hrají a umí hrát, v neposlední řadě závěr, kde aktéři rozebírají jak to vlastně mohlo být. Nádhera. ()
Typická daňkovská televizní hříčka založená na kvalitních dialozích, která na půdorysu příběhu ze starověkého Řecka pojednává o nejzákladnějších otázkách lidské morálky. Daněk uměl i lepší kousky, ale vzhledem k vynikajícímu hereckému obsazení se přikláním k páté hvězdičce. Celkový dojem: 90 %. ()
Schopnost pronikat historickým tématem do nejžhavější současnosti, kterou tento skvělý český dramatik vládl, byla mimořádná. Antická, zdánlivě odlehlá skutečnost je v jeho rukou věcí vskutku současnou, naléhavou, burcující. Protagonistovu schopnost hudební i mravní; všepronikající moudrost a zralost autorského i režisérského pohledu i po letech viditelně pomáhají divákově paměti a vzpomínce. Nezbývá, než i na tomto místě složit českému velkánovi hold a úctu, která mu právem patří. ()
Na začiatku bol nápad, drobnosť, takmer anekdota. Tú uchopil Oldřich Daněk ozdobil ju girlandami svojich vynikajúcich dialógov, sadol si na režisérsku stoličku a pozval medzi kulisy takých špecialistov na hereckú drobnokresbu, akými sú Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová a Jiřina Jirásková a potom to už pravdepodobne išlo samo. Výsledkom je vydarená TV inscenácia, ktorá nestarne námetom ani jeho realizáciou. Takých naozaj nie je veľa. ()
Médeia, Euripidés, Daněk, Adamíra, Hlaváčová, Jirásková. Jména, která jsou nepominutelnými nositeli mimořádného dramatického umění. Literárního, režijního i hereckého. Jakákoli další slova jsou úplně zbytečná. ()
Můj oblíbený Euripides a můj oblíbený Adamíra v příběhu o tom, jak je důležitější příběh zobrazit, než to, jak se stal. Aneb síla PR ve starověkém Řecku. K tomu silné jiskření mezi Adamírou a Hlaváčovou a brilantní souboj pohlaví, kdy zbraní je dialog. Odpouštím v tomto případě i polystyrénové kulisy, i když škoda jich pro takové herectví a pro takový nadčasový příběh. "Bude to barbarka a bude pít neředěné víno!" - jak mimochodem, ale přitom vášnivě vyjádřené vyznání lásky a obdivu! /18. 3. 12./ ()
Obsah je zajímavý a i mě, kterému to moc neříká, to vlastně řeklo hodně :) ()
Málokdo v české dramatice uměl takové dialogy jako Oldřich Daněk. Když si je vyměňují Adamíra s Hlaváčovou, netřeba se obávat nudy - ale ani povrchnosti. ()
Vinohradské na tv...Krásný časy... ()
"Kdokoliv může tlouct na buben, ale jen skutečný bubeník dokáže zahnat zlé duchy…“ Oldřich Daněk možná nebyl skutečným bubeníkem, ale to jeho skutečné mistrovství vybroušených dialogů má vážně velkou moc. Zvláště když si k jejich interpretaci vybere takové herecké mistry jako je Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová a Jiřina Jirásková. Sledovat třeba takovou hubatou otrokyni Hébé v podání Jiřiny Jiráskové, jak se svým pánem (Europidem) řeší nakrouhané či nenakrouhané zelí (:D), to je prostě požitek. A protože "se v Korintě ví téměř vše", pochybuji že by sem nic nedoneslo o hereckém umění Jiřího Adamíry, který tu postavu lenivého (a mírně ironického) Euripida sehrál vlastně jako by mimoděk. Ta Daňkova hra má být jinak "o tom co pomíjí a o tom co trvá" a já jsem si téměř jistý, že takto kouzelná televizní hra je trvalou hodnotou, i když ji zde zatím ohodnotilo jen něco málo přes 200 čsfd uživatelů. ()
Budu se opakovat jako u Hříček o královnách, Španělích v Praze.... prostě miluju Daňkovy dialogy a když je u toho ještě Adamírovo kouzlení s hlasem, tetelím se blahem! ()
Mistrovsky napsané a mistrovsky zahrané dílko. Zejména dialog Jiřího Adamíry (Euripides) a Jany Hlaváčové (Lyké) je strhující polemikou plnou překvapivých zvratů. Jedinečně kultivovaný a přitom emočně vnitřně nabitý projev obou herců je nepřekonatelný. Skutečný divácký zážitek. ()
Oldřich Daněk, Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová, Jiřina Jirásková, Jaromír Hanzlík, Mahulena Bočanová, Ladislav Křiváček. Co k tomu dodat. Hříčky Oldřicha Daňka jsou to nejlepší z televizní tvorby za dobu historie České televize. Španělé v Praze, Královnina smečka psů, Severní dáma, Vlas královny Bereniké, Záskok pro Sisi ... ()
Daněk po třicáté stejně, tentokrát divně orámován bouráním čtvrté zdi. Hra jedna z těch trochu lepších, ale ty kecy v maskérně hodně divné. 50 %. ()
Herecky a obsahem vynikající. Škoda že kulisy, oděvy, absence pohybu a ZELÍ, ubírají hře na hodnotě. Přitom paní Hlaváčová je zde úchvatná a pan Adamíra sympatický. Věřím tomu, že dnes by pan Daněk dostal k sobě i odpovídající tým, který by dohlížel na scénu a korigoval příliš divadelní vzhled. Otázka je, zda by to tak chtěl - protože si pohrával s myšlenkou divadla na divadle opravdu rád. 9/10 ()
To chce úplné soustředění na dialogy a to já při prvním sledování neměl. Trochu jsem se ztrácel. Prostě příliš mnoho slov a málo děje... ()
Reklama