Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Mí nejbližší a známí mě často označují za (ne)kulturní hovado a neznaboha – možná oprávněně, ale já prostě nemám čas ani moc příležitostí, abych se „napravil“. Divadla i lepší kina jsou od nás na kilometry vzdáleny a popravdě svůj volný čas raději trávím jakožto náruživý cestovatel mimo svůj domov a poznávám svět, nebo se dívám na filmy pěkně z pohodlí domova. Díky youtube jsem však využil možnost shlédnout tento mnohými označovaný „nejlepší muzikál“ a trochu jsem si rozšířil své obzory. Já moc na opery, muzikály a divadelní hry nejsem – ale nelituji času, který jsem tomu věnoval. Doba kdy si Hůlka nebo Genzer ještě přes své báchory viděli na pindíka a sklízeli zasloužené uznání, už je sice dávno v tahu, ale jako celek se mi tento muzikál docela líbil. Hlavně tedy co se textů interpretovaných písní týče. Machálková, Bílá a Korn taky ostudu rozhodně neudělali a čert vem, že se známým příběhem to má společného jen velmi málo. Hlavně když se lidé v „sále“ bavili. I já to přežil ve zdraví (i když po letech a z domova) a to je hlavní. Možná někdy v budoucnu najdu odvahu i na novější verzi… ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Ten příběh se rád vypráví s důrazem na první český muzikál, jakoby Svobodův Dracula přišel na pole neorané. Ale pravda je klasicky někde úplně jinde. V českém prostředí jsme si zvykali na fenomén muzikálu hned po válce díky úpravě V+W Divotvorného hrnce, v 60. letech přichází česká variace na West Side Story v podobě karlínských Gentlemanů a muzikál začíná být oblíbenou alternativou mladých ke klasické operetě, která se dlouho drží v povědomí publika, i když není oficiálně v oblibě. A za normalizace už jsou toho plná divadla, zejména v regionech. Hrají se takové klasiky jako Loď komediantů, My Fair Lady, Kiss me Kate, Chicago, Oklahoma... Ten porevoluční průlom je více ve znamení původního českého muzikálu, ale nikoli objevení žánru jako takového. Nicméně vzpomínka na první nastudování Draculy v Kongresáku je pořád živá a show je neustále aktualizována, kostýmy, novou scénou, koncertní verzí a pořád je co poslouchat. Všechny výrazné osobnosti 90. let tím muzikálem prošli, i když u některých jako u Genzera se tomu už ani nechce věřit. Blondýnky dostávaly za odměnu Adrianu/Sandru, brunetky Lorraine. Hlavní role udělala Hůlku a zapomenut byl Landa. A i když časem došlo na Svobodovo vyčerpání, obliba muzikálů Monte Cristo Golem zůstala velmi při zemi, tak Dracula je pořád vítaný s otevřenou náručí. "Šašku! Jak pot či slina i krev je jen tekutina, a proto vždycky poteče." - "Máš se nač těšit, člověče." ()

Reklama

bangee 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak hodnotit. Měl bych podotknout, že jsem viděl novou verzi v divadle Hybernia ( divadlo Hybernia má dosti moderní zařízení projekce a vypadá celkově hodně progresině ) před dvěma dny - nový remake se liší ve dvou hlavních bodech, a to že celá scéna je více komornější a že druhá část se neodehrává v součastnosti, ale v roce 2088. Pro mě další menší, ale o to důležitější bod - v hlavní roli Draculy jsem schytal naštestí Josefa Vojtka, který mi v této pozici sedí mnohem lépe nežli pan Hůlka, nicméně ostatní obsazenstvo mi neznělo tak dobře, jako původní verze z 96. K problému mého hodnocení - divadlo bylo rozděleno na dvě části, při čemž první se prakticky kryla z původní verzí a byla pro mě velmi dobře stravitelná. Ale ta druhá, v roce 2088 alá retro k dnešní současnoti, mě chvílema nutila potopit se do hlubin zcela nepohodlného křesla - sedět blíž kraji přemýšlel bych o velice (na druhou stranu) luxusních záchodech. Takže kdybych hodnotil, tak první část za lepší 3* (hlavně za Vojka a ze melancholii k mladým létům) a druhou bez kompromisů za 1*. ALe celkový dojem (připočtu-li dojem z divadla, z výletu do Prahy - ano, jsem vesničan) je předně někde mezi. Nakonec půměrné tři hvězdičky jsem ochoten dát. ()

Asmodin 

všechny recenze uživatele

Tohle je nejlepší český muzikál, jehož skladby jsou doslova nezapomenutelné. Bohužel verze z roku 2009 je pro mě velikým zklamáním v porovnání s touhle starší verzí muzikálu. Samozřejmě jsem počítala s jiným obsazením, ale to že vypustily některé skladby je pro mě zklamáním. Jediné, co bych mohla ještě vytknout je počítačová animace. Ten netopýr byl otřesný, ale na tehdejší dobu to chápu, je to zastaralá 3D tvorba :o). Ovšem nechápu proč ho tam vlastně cpali, mohli vymyslet něco úplně jiného. ()

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Abych řekl pravdu, tak česká muzikálová vlna na přelomu tisíciletí mě neoslovila ani náhodou. Tvrdí se: "O mrtvých jen dobře", ale já zastávám názor, že Svobodova hudba jeho posledního období opravdu za moc nestála. Nemyslím melodicky (některé melodie jsou chytlavé a hezké), ale z hlediska aranží. Ty laciné synťáky imitující smyčce, hoboje a cinkátka mi docela lezou krkem. Navíc neustálé opakování jedněch a týchž melodií. Takhle opravdu ne. (352.) ()

Galerie (15)

Zajímavosti (13)

  • Derniéra představení se uskutečnila 5. června 1998. Nebylo to kvůli nezájmu diváků, ale Kongresové centrum čekala dlouho odkládaná rekonstrukce před summitem MMF a Světové banky. Celkem se při prvním uvádění Draculy odehrálo 916 představení. (Pluto_petr)
  • Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)

Reklama

Reklama