Režie:
Shane AckerScénář:
Pamela PettlerHudba:
Deborah LurieHrají:
Elijah Wood, John C. Reilly, Jennifer Connelly, Christopher Plummer, Martin Landau, Crispin Glover, Fred Tatasciore, Tom Kane, Alan OppenheimerVOD (1)
Obsahy(1)
Lidé jsou pryč. Kdy a jak k tomu došlo, není příliš jasné. V troskách starého světa přežívají jenom podivní hadroví panáčci s čísly na zádech. Do této pochmurné doby se narodí Devítka, která je možná předurčena vše změnit. Když se potká se skupinou podobných figurek utíkajících před děsivými vražednými stroji, rozhodne se postavit na odpor. Promluvit vystrašené souputníky k boji však nebude lehké. Stejně jako zjistit, kdo pronásledovatelé vlastně jsou a hlavně – co se stalo s lidmi?
Ambiciózní celovečerní dystopický snímek 9 natočil režisér Shane Acker podle svého staršího krátkého filmu. Stejnojmenná jedenáctiminutová předloha měla v roce 2005 premiéru na festivalu v Sundance a Acker za ní sklidil zasloužené ohlasy. Kromě prestižních amerických studentských cen byl nominován také na Oscara v kategorii Nejlepší krátký animovaný film. Pod převod původního filmu do celovečerní podoby se podepsali také filmařští vizionáři Tim Burton (Mrtvá nevěsta, Karlík a továrna na čokoládu) a Timur Bekmambetov (Noční hlídka). Tak se zrodil jedinečný a vizuálně okouzlující animovaný epos, který svým myšlenkovým poselstvím přesahuje hranice „jenom“ animovaného filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (803)
Postapokalyptický animák, to já rád. A stejně jako VALL-I i tenhle se podle mě vyvedl, byť kvalit milého robotka nedosahuje. Každopádně myšlenku to má a i rozčíslování postaviček má svůj význam. Naanimované je to skvěle, nepřátelé nemají chybu a děj ubíhá stejně svižně, jako Usain Bolt ve finále olympiády. Zasloužené 4 hvězdy - a moc nechápu ty škarohlídy, kteří hledají chlup na všem. ()
Ackerovo vizionářství se bije s podprůměrným scénářem, který za jeho bujnou fantazií notně vlaje, a výsledek tak zoufale volá po nekompromisnějším dramaturgovi, jehož péče by zabezpečila více, než jenom kompletně renderovanou variaci na posledního Terminátora. Protáhnout původních 11 minut o hodinu, nedodat ději ani kapku přidané hodnoty a doufat, že ‚se to nějak utáhne samo‘ je na ránu. Dát těmhle zazipovaným pytlíkům šanci se ukázat pořádně už na papíře, byl by to nejoriginálnější animák široko daleko. Ač je zde cítit talent na metry, přesto ruce pryč od Tima Burtona, ten chlap vyvařil už sám sebe a evidentně mu to nestačí. ()
K zulíbání pohledné... a k uzoufání průhledné. Předivo příběhu a jeho myšlenky jsou podstatně řidší než materiál, z něhož jsou utkány hlavní postavy, a nezbývá než konstatovat, že původní kraťas byl ve výsledku daleko nabitější než tato - jakkoliv animačně a designově působivá - nedlouhá a přesto trochu přetažená rozprávěnka o nesmrtelné duši a víře. Respekt Shanu Ackerovi, že svoje dítě dokázal vypiplat až do téhle podoby - ale co z toho, když ho nechal scénáristicky zavraždit. Pamela Pettler možná dovedla vytvořit rozverný viktoriánský horůrek (Corpse Bride), ale na pořádné postapo nějak neměla. A jen tak BTW ještě že vystříhané scény byly vystříhané... Za vizuální stránku a skvělé dabingové výkony (v originálu, čeští dabéři prominou;)) dám 70%, a možná se ještě někdy podívám znovu. ()
Na to, že mělo jít o netradiční animovaný film, to má tedy velmi tradiční vyprávěcí strukturu i morálku a ideologii. Kromě toho, že to je taková naivní duchovní (křesťanská) propaganda (o nesmrtelnosti duše, odlišnosti těla od duše a dokonce mysli), tak je v tom i něco typicky amerického, manažerského. Hlavní hrdina dělá strašně moc chyb, ale předem vví, že to nakonec bude dobré. Ta touha něco dělat a být akční, i když ostatní nevidí smysl takového počínání, patří k pocitu "vyvolených". A tento film takový způsob myšlení podporuje, protože nám předem naznačuje, že Devítka má pravdu. Ale ve skutečnosti to tak nebývá. Tady se příběh splétající několik žánrů fantastiky vymyká tomu podněcovat fantazii, ale prostě nás nutí UVĚŘIT. ()
Střídavě strhující (akce!) a "strojově sterilní" povídka, které do statutu strhujícího filmu zbývá zaplnit spoustu mytologických (s velkými uvozovkami) děr. Přiznávám, že i přes ten vyvanulý scénář bych chtěl nášup - svět je to tajuplný (i když trochu nekonzistentně tajuplný) a v jistém ohledu pojí to nejlepší z poetiky Planescape: Torment s tím, na co se dobře kouká ve filmech s obřími naštvanými roboty. ()
Galerie (85)
Photo © Universal Pictures

Zajímavosti (14)
- Jednou z inšpirácií pre vzhľad filmu bola aj povojnová Viedeň. (MikaelSVK)
- Producentem filmu je Tim Burton. (Cetnik_42)
- Vzhled 3 a 4 je navržen podle zahradních rukavic. (Kaori)
Reklama