Režie:
Timur BekmambetovKamera:
Mitchell AmundsenHudba:
Danny ElfmanHrají:
James McAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Terence Stamp, Thomas Kretschmann, Common, Kristen Hager, Marc Warren, David O'Hara, Konstantin Chabenskij (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hlavní účetní Wesley Gibson je mladý sympatický muž, jen se mu v životě příliš nedaří. Deptá ho tlustá šéfová, přítelkyně je mu nevěrná, a navíc trpí záchvaty panického strachu, kdykoli se dostane do stresové situace. Jednoho dne se za dramatických okolností Wesley od tajemné Fox dozví, že je synem jednoho z nejlepších zabijáků tajného bratrstva bojujícího za vyšší dobro. Shodou okolností ho ale nedávno někdo zavraždil. Wesley svého otce nikdy neviděl a historce o tom, čím se zabýval, zpočátku moc nevěří. Okolnosti a působení krásné a tajemné Fox jsou ale silnější. Vstupuje tedy do řad prastaré organizace Fraternity, vedené záhadným Sloanem, který Wesleyho přesvědčí, že je zrozen k tomu, aby byl jedním z nich. Absolvuje náročný a naturalisticky pojatý výcvik, při kterém se přehlížený beránek změní ve vlka, který v něm vždycky číhal. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 740)
Jízda. Ještě nikdo snad nenatočil originálnější, šílenější, (dů)vtipnější akční záběry/scény než magor Bekmambetov (sri Matrix). Člověk si říká, že hlouběji se do sedačky zarvat už prostě nejde - ale postupně zjišťuje, že uklízeči budou mít práci nejen s jeho vytlačenou siluetou, ale i s tím, co tam zanechá jeho povolený svěrač. "Drobný" kaz filmu je ten, že jeho děj by se dal graficky znázornit jako "U" - začátek epic, střed plný více či méně směšných, patetických, nesmyslných dialogů/scén, závěr epic. Nejsem objektivní a chci ještě. ()
Timurek nám po Hlídkách opět servíruje vizuálně strhující akční nářez, jehož největším záporem je pro mě přílišná brutalita, za niž mu ale zároveň přičítám malé plus, protože to si v dnešní době málokdo dovolí. Dalo by se polemizovat nad tím, že jisté pasáže jsou ve filmu silně samoúčelné, jenomže z toho úhlu pohledu je vlastně samoúčelný celý film a to je i častý problém většiny komiksových adaptací. Z hereckého ansáblu mě potěšil pouze jako vždy výborný (roztomilý) James McAvoy (kožená bunda mu sekne) a naprosto dechberoucí Lorna Scott v roli anorektické šéfky Janice (její seřvávací scény patří k nejlepším v celém filmu). Angelina je jenom na ozdobu, i když se objevují jakési snahy vtisknout její postavě duši, leč pro pro mě marné a nedotažené. Rovněž mě trochu zklamal Morgan Freeman - víceméně tam pořád postával a posedával a říkal, co měl, a to bylo asi tak všecko. Jo, a ještě jsem málem zapomněla na Kosťu 'Antona' Khabenského, jeho takřka cameo mě výtečně pobavilo. Čili jsem ve finále sedla filmu na lep - a ještě musím pochválit výtečný hudební doprovod od hudebního mága Dannyho Elfmana. Takže *s pohledem do dalekohledu sáhne na spoušť dáááálekonosné střelné zbraně*- "What the fuck have you done lately?" (21.8.2008) - A nyní update datovaný 31.1.2012 - Bože, ten komentář je snůška keců, se kterými kromě skvělé šéfky, krásného Jamese a dokonalého Kosti už vůbec nesouhlasím, ale na promítání tohoto filmu v kině mám velmi sentimentální vzpomínky a proto si je nebudu kazit či měnit odstraňováním hystericky nadšeného komentáře. --- 2014: Ježišmarja, škoda, že nelze časoprostorovým kontinuem do minulosti dávat facky. --- 2017: Tvoje bába nemůže časoprostorovým kontinuem do minulosti dávat facky. ()
Film natolik osvěžující a s natolik originálními detaily, že si málem ani nepovšimnete, jak triviální zápletkou oplývá. Ono zde vůbec nejde o to, že se looser klasicky vypracuje na hrdinu, jde spíš o ten způsob, který je za každé situace chytlavý, zábavný, či vyloženě humorný. Akce se také odehrává v originálním stylu, nikdo se nesnaží ohýbat realitu do uvěřitelné formy, Wanted je zkrátka "mimo", ale jeho kouzlo spočívá v tom, že vám to absolutně nebude vadit. 8/10 ()
Neuvěřitelná pecka o síle tisíci bombami ověšených krys (pochopíte, až uvidíte), která přebírá konceptuální model z KLUBu RVÁČů (ironické glosy hlavního hrdiny mimo obraz, zcizovací prkvy v podobě promluv do publika...) a MATRIXu (míchání východních a západních vlivů, teorie o nadčlověku přenesená ale do našeho světa...) . Bekmambetov se svou schopností bravurně rytmizovat akční scény (když začínají, průměrná deĺka záběru se pohybuje kolem 8-6 sekund, vrcholí kolem dnešního standardu 1-2), zakomponovat do světa podvratně reklamu glosující dění a ironicky přistupovat k žánru prokazuje, že ne vždy Kazachstánec rovná se Borat. S WANTED mám ale drobnější problém týkající se toho, že nám tahle adaptace nesmírně fašistického komiksu (kterého se naštěstí drží minimálně) říká, že se staneme Vyvolenými, pokud jsme na to geneticky předurčeni a osvobodíme se tím, že začneme zabíjet lidí, což je prozentováno jako hrozně cool. Tahle fašistická ideologie, která se cudně kryje za levicový fíkový lísteček s kritikou současné společnosti toužící po IKEA stolečku, je ale omluvitelná, protože WANTED obsahuje nesčetné množství zcizovacích prvků a dovoluje nám se dívat na danou scénu z více úhlů pohledu, protože se přefokalizovává z postavy na postavu. Je to fašistické, ale boží a sexy. Podvratné ve své podvratnosti. ()
Zpočátku Wanted asociuje Matrix, ať už dynamickou úvodní akcí popírající fyzikální zákony (řekl bych, že nejlepší v celém filmu, měla na mě až euforický účinek jako jízda sporťáku po stěně vysokopodlažního baráku v Denní hlídce), hrdinovým paběrkováním v kancelářské kóji a jeho verbováním. Pak už se Bekmambetův snímek vydává svou cestou, ačkoliv hrdina musí projít specifickým tréninkem a je podroben mentorskému dohledu smyslné Angeliny. Už dopředu bylo jasné, že hlavní atrakcí vedle Jolie bude frenetický Bekmambetův vizuální styl. Ve Wanted se i přes zachování svých trademarků vcelku mírnil a snad jen s výjimkou části závěrečné akce se akční scény nezvrhávájí v nepřehledný výbušný chaos. Ale i tak platí, že pokud se vám líbilo zpracování obou Hlídek, problém tu mít nebudete. Jen škoda, že po úvodním náhulu už další akce nevzbuzují takový "wow" dojem (subjektivní, jestliže vás nadchnou vzduchem rotující sporťáky a do propasti padající vlaky) a kolize obloukem letících kulek se nepravděpodobně opakují. Příběh, stylizace, postavy, vše je podřízeno jednoduché komiksové adaptaci, zbytečné hledat tu více. A ačkoliv jsem od filmu možná čekal větší "nářezovost", uspokojil mě. Jen bych měl další drobnou výtku k anachronickému využití příslušníka socialistického vozového parku během moravské mise. Zaplaťpánbu za to Pendolino. 7/10 ()
Reklama