Režie:
Sam MendesScénář:
Justin HaytheKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates, Michael Shannon, Kathryn Hahn, David Harbour, Dylan Baker, Richard Easton, Zoe Kazan, Jay O. Sanders, Max Baker (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 150)
[imdb: 7.7/10] | me: Chladivá dráma o nenaplnených životných predstavách posilnená výbornou emocionálnou hudbou. Každodenná rutina mladomanželov v podaní Kate a Lea so snahou o akúsi zmenu v skvelých hereckých výkonoch pojednáva o skutočných problémoch nenaplnených osudov a istom spôsobe potenciálnych zmien bez akýchkoľvek snáh o prifarbovanie skutočnosti. Vykresľuje vnútorný boj s realitou, ktorá nezodpovedá ani len v troške vysnívanému životu. Herecké výkony ako Lea tak aj Kate sú vynikajúce a veľmi autenticky vykresľujú zmeny pováh, nálad a nechcenú pretvárku o radosti z každodenného života. Samotný dej nestráca na intenzite a už ak je takmer nemožné, aby došlo k ďalším chladným zvratom tak prichádza ďalšia facka, ktorá akoby posúvala hranice nevľúdnosti o krok ďalej. Po vzhliadnutí filmu som sa ešte deň necítil dobre (v dobrom slova zmysle). Film zanecháva chladné pocity, priam deprimuje ... Málokedy vo mne film nezanechal takéto rozpačité pocity. ()
║Rozpočet $35miliónov║Tržby USA $22,911,480║Tržby Celosvetovo $76,989,671▐ Tržby za predaj DVD v USA $7,322,660 //počet predaných kusov 435,996║ Úchvatné! Trio z Titanicu (DiCaprio-Winslet-Bates) v ďalšej silnej dráme! Leonardo DiCaprio a Kate Winslet naprosto excelentne ovládli svoje úlohy a ponúkajú drsné dramatické "rodinné" divadielko aké sa len tak nevidí. Do svojich postáv vnášajú podfarbenie charakterov, ktoré dokáže v krátkej chvíli úplne schladiť človeka a v zapätí opäť navodiť príjemnú rodinnú atmosféru, až dokým to nezájde do možného extrému a keď si už myslíme že všetko je v poriadku a urovnané príde také schladenie, že sa z filmu ťažko človek spamätáva, rovnako ako postava hraná DiCapriom. Okrem spomínaného dramatického predstavenia dvoch hlavných postáv filmu, skvele dotvorí vypätú atmosféru postava hraná "psychicky narušeného" Michaela Shannona, ten dodá ich škriepkam úplne iný "hlbší" rozmer. Možno zo začiatku film nepríde ako nič extra zvláštne ale postupom času zistíme čo dramaticky dravé na nás pripravil a pustil expert na drámy režisér Sam Mendes. /videl v kine: 90%/ (videl na festivale Cinematik 2009) ()
Ani zbytečně přechytralé, ani satiricky hravé - prostě trefné do puntíku. Skvělá kamera i hudba, herecké výkony neuvěřitelné, film v momentech úchvatný, ale jako celek příliš "prvoplánově mendesovský" (drámo, drámo, drámo a pak "tichá" scéna, která jako by šla proti času a všechno to rozlouskne - viděno v Americké kráse i Road to Perdition!), což mu brání zalézt úplně pod kůži. ()
Nouzový východ pojednává o tomtéž, co prodává v komické poloze Válka Roseových. Je o zkáze jednoho manželství zaviněné především tím, že emancipovaná manželka měla větší ambice než být jen ozdobou domácnosti. Válka Roseových je plná divácky vděčného černého humoru, zatímco Nouzový východ představuje tíživé komorní drama, které si sympatie může získat jen stěží. Příběh je zasazený do zlatého věku amerického mužství, rámovaného koncem 2. světové války a polovinou 60. let, kdy se mužská společenská dominance rozložila pod tlakem ženské emancipace, vyššího vzdělání žen a kulturní proměny charakterizované celkovou liberalizací, nástupem beatniků a hnutím hippies. Poslední ránu jí zasadily změny v ekonomice - ropná krize, zdražování surovin a konkurence zemí 3. světa znemožnily pokračování společnosti složené z rodin, které pohodlně vyjdou s jedním platem. Dnes si manželku v domácnosti může dovolit skutečně jen velmi omezený vzorek společnosti. V tom šťastném dvacetiletí to ale perfektně fungovalo. Ceny v poměru k platům umožňovaly středním vrstvám model rodiny s jedním živitelem, ekonomika rostla a bez obav bylo možné vzít si hypotéku. Na ten idylický (a idealizovaný) obrázek dosud nejeden americký důchodce s dojetím vzpomíná. Nouzový východ ukazuje odvrácenou tvář tohoto typu amerického snu, kdy manžel jde dělat kariéru, zatímco žena odchází ke dřezu mýt nádobí a chystat oběd. Chemie mezi představiteli hlavních rolí funguje na jedničku a příběh se drží hlavní myšlenky bez ozdobných kudrlinek a la Americká krása, což oceňuji. Celkový dojem: 95 %. ()
Sam Mendes nám ukazuje, že i bez tuny digitálních efektů, pouze s použitím jasného slunečního svitu se po krásné Americké kráse a zatraceně efektní Cesty do zatracení může stále honosit přívlastkem krále estetiky, neboť jeho nový a nikterak nouzový počin Nouzový východ doslova září... Ještě více než forma však na obrazovce září fantastické herecké duo Winslet + DiCaprio, jejichž ztvárnění rolí je maximálně procítěné a uvěřitelné. První polovina Revolutionary Road sice není zrovna revoluční a v porovnání s tou druhou o chloupek méně dynamická, ale čím víc se blíží film ke konci, tím je poutavější a zajímavější. Avšak to úplně nejzajímavější je pravdivé zachycení specifického životního stádia, touhy po změně a zároveň strachu z ní... Kvalitní, komorní psychologické drama. 8/10 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (23)
- Lístky do Paříže jsou na parník společnosti Cunard Line. Cunard Line se spojila se společností White Star Line, která postavila a vlastnila Titanic. Kate Winslet (April Wheeler) a Leonardo DiCaprio (Frank Wheeler) hráli ve filmu Titanic (1997). (šerminator)
- Leonardo DiCaprio (Frank Wheeler), Kate Winslet (April Wheeler) a Kathy Bates (Helen Givings) si předtím společně zahráli ve filmu Titanic (1997). (Karlos80)
- Severoamerické tržby dosáhly 22,9 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 76 mil. (NIRO)
Reklama