Režie:
Juraj HerzKamera:
Jiří MacháněHudba:
Martin NěmecHrají:
Ivan Franěk, Lenka Krobotová, Michal Dlouhý, Andrej Hryc, Zuzana Kronerová, Małgorzata Kożuchowska, Bořík Procházka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladý muž odjíždí z města na odlehlou venkovskou samotu, kde žil jako dítě. Počáteční idylku však naruší vztah s místní dívkou, mladíkův návrat k malířství, zjištění, že se dříve v okolí děly kruté události spojené s vraždami nacistů na sklonku války a zapomenutá místa v domě, související se vzpomínkami na jeho dětství… (Devadesát Dva)
(více)Videa (1)
Recenze (352)
V rámci české kinematografie velice povedené žánrové cvičení, které občas narazí na věrohodnost českých reálií. (Některé věci se u nás prostě nedají natočit či vyslovit tak, aby nebudily úsměv.) Rozhodně to ale nevypadá jako film senilního starce, jak se možná čekalo, ale spíš jako dílo mladého talentovaného a energického začátečníka, který vyrostl na Studně.net. Se Spalovačem mrtvol snímek nemá nic společného, tak ambiciózní záběr Herz nemá. Pokud to porovnám třeba s posledními filmy od Daria Argenta, tak Herz je v lecčems lepší. ()
Spoluautora scénáře Martina Němce znám mimo jiné jako zdatného prozaika, jehož povídky mají šťávu a jsou žánrově velmi rozmanité. O to méně je mi jasné, proč 90% dialogů zní jak z pera Arnošta Vašíčka a i pokusy o hovorovou stylizaci končí epileptickou křečí. Herz odvádí solidní žánrovou práci, sem tam se blýskne nápaditý záběr, sem tam zabere i lekačka či ponurá stylizace prostředí. Příběh je taková klasická laciná povídka z amatérského fanzinu, která by ale vůbec nemusela být tak marná, kdyby... Ono kdyby zahrnuje především uvěřitelnost, nadhled nad vlastní odvozeností a střídměji vedení herci. Takhle T.M.A. bez problémů obstojí jako český televizní film se vším hnojem na holinkách. ()
44. MFF KV .. Scénář: Martin Němec, Juraj Herz .. S.r.a.č.k.á.a. Absolutně zbytečný h.o.r.o.r.ový příspěvek z české s.e.n.i.l.ní dílny. S tímhle H.e.r.z. prorazí tak akorát na T.H.S. Křídla distribuční Warner Bros. nejsou také žádný ukazatel, neboť to tam musel schválit někdo chorý. T.M.A. má tolik prázdných pokusů o nakročení tam i onam, ale těžko se z toho guláše tahají chutná sousta nebo alespoň podařené záběry. Nechutných a katastrofálních klišé je tam však pestrá škála. Nasycených však bude mizivě. B.l.e. ()
T.M.A. doplácí na to, že v sobě chtěla mít všechno. Jsou zde obsaženy prvky snad ze všech hororových subžánrů, od duchařiny po hixploitation, bohužel to k sobě moc nepasuje. Respektive formálně by to snad i pasovalo, ale scénář si s tím nedákaže smysluplně poradit. Kupříkladu nacistické vraždy dětí jsou zde opravdu jen a jen proto, aby zde byly. Naštěstí Herzovi se daří budovat tak dobrou atmosféru, že při sledování ta samoúčelnost nijak zvlášť neruší, divák si to začne uvědomovat až zpětně. Ona zmíněná atmosféra je značně specifická, nedá se přirovnat k americké hororové tvorbě, starému eurohororu, ani k Asii. Je to ryze české hororové prostředí, na které ale z filmů prostě nemůžeme být zvyklí, protože tu snad ještě nikdy nebylo. Ale dalo by se na něj (a snad i bude) dobře navazovat. Měl jsem z toho takovej pocit, jako jednou kdysi v podvečer na Šumavě, na louce s opuštěnou kapličkou a za deště. Herci jsou celkem obstojní, jen ta čeština zní někdy drobet divně (ale věřim, že cizinci by z toho mohli mít lepší pocit, stejně jako my, kdyby se T.M.A. vkusně nadabovala do angličtiny). ()
Přiznám se, že jsem ten film během tří dnů viděl dva a půl krát. Proč je otázka vcelku jednoduchá. Tahle blbost je tak zábavná, že se naní dá dokonce víckrát jak jednou podívat. Je to hrozná sračka...co se týče příběhu. Zpracování je ale docela slušný a to je velká škoda. Sere mě, že v naší zemi se z dobrých zdrojů dokáže udělat taková sračka, až bych brečel. Nevěřím ale, že by to tvůrci dokázali myslet vážně. Chlap přijede do toho baráku, vybije se mu mobil...ke konci filmu mu vyzvání....Zvedne ho a praví: Jakto že ses mi dovolala, vždyť já mám mobil vybitej.....Dále se mu v baráku objeví pes (podobnýho psa měl před třiceti lety, když byl malej harant a v tom domě žil). pes na něj vyběhne a chlap praví: No Zoró, co ty tady děláš, vždyť já tě snad třicet let neviděl....Pak přijede pošťačka a aniž by jí cokoliv řek tak přiběhne k psovi a praví: Ahooj Zoroo, ty vypadáš pěkně. A on na to...jakto že ho znáš jménem? Přičemž pošťačka odpoví: No, prostě znám. Ten film je hrozná prdel, fakt na to nemám víc slov. Jenže to točil Juraj Herz a natočil to docela dobře. Krom toho si nemůžu pomoct, ale ten film mi připomíná nějakou počítačovou hru. Když ale vydržíte do konce, užijete si závěrečnou scénu, která se mi hrozně líbila. Nevím proč, ale ten závěr je moc hezky natočenej. Bejt takhle dobře napsanej i scénář, tak je to kvalita. Proč, když už si Češi dávaj takovou práci s tím, to alespoň nenatočí pořádně. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (14)
- Američtí distributoři se Juraje Herze pořád ptali, co znamená zkratka T.M.A. Nevěděl, jak jim to má vysvětlit, tak si nakonec dodatečně vymyslel název „The Mysterious Address“. (raininface)
- Režisér Juraj Herz uvedl, že název vyplynul z interpretace amerických producentů, kteří film nazývali T. M. A., nikoli jako české slovo tma. (Ravi)
- Do domu, v ktorom sa film natáčal, priviedli aj skutočného vyháňača diabla, ktorý povedal, že sa v minulosti v dome niekto obesil a jeho duša tam stále je. (Raccoon.city)
Reklama