Reklama

Reklama

Pozemšťan

  • USA The Man from Earth (více)
Trailer

Poté, co se uznávaný vysokoškolský profesor historie John Oldman rozhodne k nečekané rezignaci na svůj post, schyluje se k rozlučkovému večírku na odlehlé chatě na samotě. Právě na této party chce také profesor svým nejbližším přátelům vysvětlit příčiny zkratkovitého počínání. Jak se ale záhy ukáže, odůvodnění není zdaleka tak prozaické, a už vůbec ne snadno stravitelné. Oldmanova slova všechny zaskočí. Profesor totiž tvrdí, že hlavním důvodem jeho odchodu je nesmrtelnost. Prý je na světě již čtrnáct tisíc let a každých deset roků musí měnit své působiště, aby jej nevypátrali nesprávní lidé. Nikdo mu pochopitelně nevěří, a tak brzy začne intelektuální, emocemi nabitá historiografická přestřelka vedená ve snaze prokázat profesorovu lež. Jenže trhliny nepřicházejí. A všechny dosavadní jistoty se začínají pomalu hroutit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 288)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

ti, kdož jsou v science-fiction znalejší, respektive pamatují si epizodu klasického Star Treku pojmenovanou "Rekviem pro Metuzaléma" (anebo znají její literární podobu), museli být hned v první minutě filmu zaraženi a znepokojeni. to není žádná nadsázka. už u prvního zastavení nad podivuhodně neznámým obrazem Van Gogha muselo být bez sebemenších pochyb jasné, jaký námět bude snímek rozvíjet. televizní epizoda z roku 1969, ze které Pozemšťan přebírá nejen námět, ale celý teoretický koncept, akcentuje jiné otázky v příběhu vystavěném okolo téhož jevu, ale v posunutém kontextu. ale kvůli této až příliš dokonalé podobnosti já se nezlobím. nejsem z těch diváků, kteří by filmy posuzovali podle míry originality. to bych musel být v hodnocení naprosto nesmlouvavý, jelikož po té zde není ani památky. krom toho, tři herci a tři přímé narážky jsou více než dobrý důvod mluvit o přiznané "inspiraci", nikoliv o sprosté recyklaci nápadu. nicméně jiný kontext a celovečerní délka stačí k tomu, aby bylo rozvinuto několik málo dalších z obrovské šíře možností vědecko-fantastického námětu. žádná další slova chvály bohužel nejsou namístě. začátek byl jistě slibný. potěšilo mě, že ústřední teze nezůstala tajemstvím dlouho, byla velmi brzy zmíněna, a po naprostou většinu stopáže tedy následovalo její kritické variování. zde bych nerad napsal "rozvíjení". to by totiž vyžadovalo tvůrčí záměr, ideu, která by filmu dodala smysl jakožto celistvému dílu. ani po ní, stejně jako po originalitě, není památky, ovšem absenci této naprosté nezbytnosti, která by měla být vlastní každé tvůrčí práci, už odpustit nemohu. téměř celou dobu se vskutku zdá, že film kumuluje myšlenky a rozvíjí jedno zřejmé téma. nedochází jen ke kumulování nahodilých otázek, které se shodou náhod vztahují ke stejnému jevu, jde opravdu o budování jisté teze z postupem času zmiňovaných, dílčích myšlenek - zejména otázek. a ke kterému tématu že film po ten čas spěl? "Kdo myslíte že jsem?" tak stála otázka, to je citace uvnitř citace. dal jim na výběr. přesvědčil by je, kdyby jim dal jasnou odpověď? věřili by alespoň slovu? zážitek, který dá člověku "ohmatat" jeho vlastní pochybovačnost, vlastní skepsi, nebo naopak přesvědčení, pohne ho k sebereflexi, ukáže mu, kde všude se mohou ukrývat jeho předsudky, obecně řečeno: který dá člověku lépe poznat jeho samého, to se zdálo být tématem filmu, celistvě spojujícím všechny jeho komponenty. ovšem to vše vzalo za své již ve třech čtvrtinách jeho délky. pak přišla na řadu jen primitivní gradace situace za účelem podtrhnout konečné, předvídatelné, jasné a vpravdě banální potvrzení/vyvrácení, podle toho, kterou variantu kdo zastával. s odpovědí odcházejí všichni. diváci vědí pravdu o tom, jak to s Johnem Oldmanem bylo, většina postav filmu nikoliv, ale každý odchází spokojen s jasnou odpovědí. zůstávají jen některé dílčí, méně významné otázky a snad i nějaká ta zbývající vůle diváků se nad nimi zamyslet. opravdu je vždy nejlepší odvalit všechny kameny a podívat se, co je pod nimi? a byl to nejlepší přístup v případě tohoto scénáře? rovnou si odpovím. otevřený konec, který by dal divákům vybrat, by byl jediným možným přiléhavým dovršením rozvíjeného tématu (ale uvědomuji si, že zvolené slzopudné verzi závěru nešlo odolat). teprve poté by film samotný jako svébytné dílo, byl tím, o čem takto pouze tlachá v zadrhávajících dialozích. nemá proto o moc větší hodnotu, než jeho dialogy samy o sobě. nemá větší hodnotu, než přízemní hospodská diskuze skupiny vysokoškolských studentů, jakých jsem za svůj život protrpěl už docela dost. jedno místo a spousta zvídavých otázek stimulujících mysl, už méně dobrých odpovědí i byť jen ochoty či vůle odpovídat. naprosto nic víc. a to je přeci málo. takto si představuji celkem slušný pokus o první verzi scénáře - dobrý, již trochu rozdmýchaný nápad, ale žádná koncepce, jen spleť jakýchsi neuspořádaných okamžiků a víceméně souvisejících rozhovorů. toto je hrbolatý nedodělek, nikoliv hotové dílo, jelikož postrádá celistvost a vyzrálost se ztrácí v múzickém omámení. krom toho všeho, pokud je tedy v závěru potvrzena předložená teorie o nestárnoucím člověku, jinými slovy, pokud je ve filmu uchopována vážně, je nutno brát vážně i nedostatky, které s ní jdou ruku v ruce. na naléhavosti se tak dostává všem těm iracionálním dírám, kterými jsou odpovědi a vzpomínky Johna Oldmana poseté jak vybombardované minové pole, a bohužel také několika vyloženě absurdním motivacím postav. v tomto světle vyznívá Pozemšťan jako původně dozajista nadějný film, jehož potenciál jeho tvůrci naprosto zpackali. i při nejlepší vůli a ve snaze soustředit se na klady a přimhouřit oči mi připadá průměrné hodnocení jako nezdravě štědré. /// post scriptum: dodnes jsem netušil, že malý rozpočet rovná se filmový minimalismus a asi mě nepřestane nikdy udivovat, jaké všechny banality jsou někteří uživatelé schopní považovat za filosofii nebo alespoň intelektuálně podnětné stimuly. a kdyby snad někdo pojal podezření, že film vystihl určité pravdy v oboru historie nebo kulturní antropologie, měl by si připomenout fakt, že to všechno je vyvozeno ze lživé, fantastické premisy, i když již zmíněnou pravdou zůstává, že v tomto žánrovém filmu může být rozlišování mezi "sci" a "fi" komponenty o mnoho obtížnější. () (méně) (více)

freddy 

všechny recenze uživatele

Veliké překvapení. Z tohoto filmu jsem opravdu unešen! Je výjimkou, aby se mi líbil film, který se odehrává celou dobu jen v jedné místnosti za účasti několika lidí. Vlastně znám jen jeden takový film, který si vystačil se třemi postavami a celý se odehrával v jednom motelovém pokoji. Ale tohle mne naprosto dostalo. Celý film se točí kolem zajímavé a na první pohled nereálné zápletky, kdy se jeden z mužů přizná, že žije už 14 000 let a kolegové ho zavalují mnoha otázkami, při kterých se až tají dech. Tvůrci se totiž nebáli jít i do náboženských témat a naprosto překopat legendu o Ježíšovi. Ale nechci spoilerovat, takže více neprozradím. Já jsem tedy na tu hru tvůrců přistoupil a film jsem sledoval se zatajeným dechem. Navíc ten závěr je velice zajímavý a já sám jsem byl velice překvapený, obzvláště těch posledních pár minut bylo hodně silných. Tenhle film si prostě hraje s tématem nesmrtelnosti, a mne to jako diváka bavilo. Něco takového, něco takhle originálního se opravdu jen tak nevidí. Film je zvládnut naprosto perfektně, a to jak po dějové stránce, kdy film nenechá diváka ani nadechnout, tak po stránce herecké, kdy hercům věříte naprosto vše. Tenhle film u mě jednoznačně aspiruje na nejoriginálnější film, který jsem letos viděl. Opravdu paráda a víc nemám, co dodat. Bez většího zavání uděluji pět hvězdiček. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

Myšlenka za plný počet; bohužel není tak silná, aby utáhla celý film v té podobě, v jaké nám ho Schenkman připravil. V silných momentech jdou televizně-inscenační kulisy stranou, když se však v počáteční fázi napětí pomalu buduje, jsou spíš na obtíž. Přesto nelze než tleskat pokusu otřást s představami, které jsou ve většině z nás zakořeněné jako něco nezpochybnitelného, a to pouze a jenom proto, že nám byly předloženy určitou autoritou. Myslíme si, že známe dějiny lidstva, známe však pouze jejich interpretaci. Orientace na náboženství, které samo o sobě je založeno na křehké víře, je tu přece jen o něco silnější, přesto ani věda se všemi svými údajnými nezvratnými důkazy (aktuálně např. o globálním oteplování či klimatických změnách) si zdaleka nemůže být jista. Pozemšťan rozhodně stojí za zhlédnutí a úvahu, jako plnohodnotný snímek však nefunguje. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Pět hvězdiček za to, že jsem se nenudil a nechal se bez problémů vtáhnout do mystifikační diskuse v chatce kdesi snad na okraji pustiny. Podobných příběhů je celá řada a hra na otázky a odpovědi, které lze obtížně dokazovat i vyvracet, může trvat celou věčnost. Více než filmové plátno by příběhu dozajista slušela prkna, která znamenají svět. A přitakávám jedné z postav, že po skončení rozhovorů je dobré si pustit Star Trek... ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Člověk se tak nějak naladí na nějaké sci-fi. Já sám jsem teda očekával od filmu The Man from Earth s tímto plakátem něco o chlápkovi, který přežil armagedon a sám jediný bude brousit ulicemi opuštěného města a aby to nebyla úděsná nuda, tak na něj z trosek domů budou skákat hladový zombíci, anebo poctivé sci-fi o nějakém ztraceném kosmonautovi na exotické planetě. To všechno jsem očekával a pln dychtivosti pustil. Dokoukal a říkám si, že akce tam moc tedy nebyla, na mezigalaktické dobrodružství také nedošlo, byl to ale po čertech zajímavý příběh. Alespoň do půlky. SPOILER. Jakmile z pána vylezlo, že dělal i Ježíše, bylo to už na mne zase moc sci-fi. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (14)

  • Jerome Bixby začal scénář psát již v roce 1960. Dokončil ho na smrtelné posteli v dubnu 1998. Jedná se tak o jeho poslední scénář. (Terva)
  • Celý film byl natočen na dvě poloprofesionální kamery Panasonic DVX100. (assass1n)

Reklama

Reklama