VOD (1)
Obsahy(1)
Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (462)
Hudební a vizuální zážitek, který nemá příliš silný děj, což je ale zase mnohonásobně umocněno jeho pravdivým základem a obrovskou výpovědní hodnotou. Je pravda, že lépe než celý film působí jednotlivé scény. A pohrávání si s pamětí je také výborný a dobře zpracovaný nápad. Film bych doporučil ke zhlédnutí všem a neni důvod nedat 5*****. ()
Film o hrôzach vojny nakrútený tak nevšedným spôsobom, že tu možná forma trochu prebíja obsah a posolstvo. Animácia je fantastická a originálna hlavne tým ako je zároveň realistická aj schematická. Tieto dve zložky sú v neustálom kontraste a vytvárajú tak jedinečnú atmosféru. Milujem animované filmy v takejto komixovej podobe. Animácia je naozaj strhujúca a rozhodne zaujímavá, postavy sú charizmatické a hudobný doprovod sa taktiež veľmi vydaril. ()
Nemám nič proti animákom, rád si ich pozriem. Forma mi tu ale nesadla. Až príliš vyčerpávajúci, úmorný a monotónny opis toho, čo sa stalo. Aj keď téma, ktorá sa riešila bola zaujímavá. Často som však musel bojovať sám so sebou, aby sa mi oči nezavreli. No ale čudovali by ste sa, keď je tu všetko v jednej tónine? Veľmi slabý priemer. 50/100 ()
VALČÍK S BAŠÍREM nedosahuje emociální působivosti a drtivosti jako REDACTED, ve kterém se vyprávělo o mediální (re)prezentaci války, ale jako kombinace animovaného filmu s dokumentem se jedná o velice důslednou podívanou, jež ale nedrží moc pohromadě. Zaujme již nápad rekonstruovat paměť prostřednictvím animace, protože si i neexistující vzpomínky vytvoříme na základě podnětů, ale chybí mi větší pohrávání si s divákem (jako je tomu ve scéně rozhovoru o fotografii z lunaparku, kdy v druhém plánu onen lunapark můžeme vidět - nebo jsem si ho tam přimyslel?). Zamlouvá se mi vypravěčská důslednost a důmyslnost, což je něco, na co dojela také nezvykle animovaná, k politickým otázkám se vyjadřující Satrapiová v PERSEPOLIS, ale takové Linklaterovy filmy jako WAKING LIFE či SCENNER DARKLY na mě více dýchnou atmosférou a donutí se zamyslet. A osobně mám problém s přístupem hlavního hrdiny, kdy buď otřesné zážitky vytěsní, nebo nad nimi smutní. 8+/10 ()
Dynamika animace prolnutá s perfektním soundtrackem, strhujícím půdorys o hledání vlastní paměti prosycený životním pocitem a postojem ne nepodobným americké reflexi Vietnamu v 80. letech. Neustále to jiskří kdesi na hranici dokumentárnosti a animáckého artu (estetika obrazu je moderní, jednoduchá a neskonale působivá). Co je však na Baširovi nejlepší? Určitě jednoduchá metafora a narativní trik v jedné figuře – hledání paměti jako malování, prostředkování traumat "vzdalujícím objektivem" animace... a nakonec zhroucení všech bariér tváří tvář drastické realitě. To, že ona "realita" je totožná s tím, co denně sledujeme s výrazem nezúčastněných pozorovatelů v přívalech zpráv, je jen sarkastický podtón jako malý velký bonus filmu. Valčík s Bašírem vrcholí tak působivě jako málokterý válečný film. Ari Folman bravo! ()
Galerie (46)
Photo © The Match Factory
Zajímavosti (17)
- Film získal mnoho cen, mezi nimiž byl například Zlatý glóbus pro nejlepší cizojazyčný film, cena NSFC 2008 pro nejlepší cizojazyčný film, cenu César 2008 pro nejlepší zahraniční film nebo cenu BAFTA 2008 pro nejlepší film v neanglickém jazyce. (Terva)
- Časopis Empire zařadil snímek v žebříčku „100 nejlepších světových filmů“ na 34. pozici. (Terva)
- Hlavní designér David Polonsky se odmítl účastnit přípravy scény, kdy se hrdinové dívají na porno. Je to proti jeho uměleckému přesvědení. (Elisebah)
Reklama