Režie:
Tomas AlfredsonScénář:
John Ajvide LindqvistKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Johan SöderqvistHrají:
Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Ika Nord, Tom Ljungman, Mikael Rahm, Peter Carlberg, Malin Cederblad (více)Obsahy(2)
Outsiderský hrdina filmu, dvanáctiletý Oskar, žije na švédském sídlišti. Zde se setkává se stejně starou dívkou Eli, která se právě přistěhovala. Záhadná Eli ho svým podivným chováním přitahuje. Obě samotářské děti se sblíží. Jejich přátelství čeká osudová zkouška. Oskar totiž zjistil, že tajemná Eli je upírka... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (775)
Člověk se vždycky víc bojí toho, co jej přesahuje, než toho, nač nedosahuje aneb introvertní skandinávská lovestory... Teď už vím, nadevší pochybnost, že je Låt den rätte komma in velmi pomalý, hořký a smutný film, obrazotvorný ale nikoliv lacině obrazný. Příběh, který s chladem sobě vlastní minutu po minutě obrací vše, co je soudobou společností vnímáno jako klišé (od hodnoty přátelství, důvěry, naděje, upřímné lásky), příběh, který funguje na přísně citové rovině, kterou je nutno (spolu)prožít, jinak zůstává nedotčena. Tomas Alfredson nepřidal vůbec nic navíc, ani jediný motiv navrch k celkově minimalistickému formátu stejně jako kameraman Hoyte Van Hoytema, který si jen syrově pohrál s hloubkou ostrosti, detailem, prostorem a (povětšinou) minimem světla. A vlastně víc než kde jinde poutal pozornost i hudební doprovod Johana Söderqvista, jenžto přesně odhadl, které nástroje umí akusticky vyvolávat chlad - klavír, housle, kytara. Říká se, že skrze krev proudí život tělem, takže skrze nejednoznačně krvavý Låt den rätte komma in proudí život z těla ven. Opravdový, bolavý i upřímný. [final rate: 80%] ()
Let the right one in nakopává zadky všem těm přesládlým Twillight-fans i v případě, že i zde se jedná o romantiku. Jenže tentokrát bylo toto téma uchopeno velmi svěže a s citem a vznikl tak úžasně mrazivý horor o nevinné lásce. Příběh není čistě hororový, ale funguje stejně dobře i jako drama o osamělých dětech, jež jsou vyloučeny ze společnosti. Filmu hodně prospívá zimní severská příroda, ve které dokonale vynikají všechny ty krvavé cákance. Kamera určité scény zabírá z dálky a jakoby mimo dění, čímž navozuje pocit odcizení. Jsem prostě nadšen, viděl jsem ho dvakrát a zhlédnu ho klidně znovu. ()
║Rozpočet $4milióny║Tržby USA $2,122,065║Tržby Celosvetovo $11,205,903▐ Tržby za predaj DVD v USA $3,095,065 //počet predaných kusov 174,869║ __NESKUTOČNÉ BRAVÚRNE DIELO!!!__ "Príklad toho, keď v jednoduchosti je sila!" Žiadna veľkoprodukcia za desiatky miliónov, žiadne fantastické trikové efekty, spomaľovačky či efektná počítačová animácia a už vôbec nejaké herecké hviezdy a aj tak je tento film vrchol z toho čo som mal možnosť vidieť ohľadom filmov o upíroch. Napríklad taký veľký hit ako Súmrak sa pri tomto stáva absolútne prehliadnuteľná fraška, lebo Švédsky tvorcovia tohto malého-veľkého filmu dokážu z jednoduchosti ťažiť možné maximum a podávať túto už mnoho krát prevarenú tému tak aby upútala tak že všetko čo bolo videné doteraz pôsobí ako lacný balast. Dej sa vzťahuje a opiera o výkon mladej hereckej dvojice, blonďavého chlapca v podobe Kåre Hedebranta a dievčatka "upírky" Liny Leandersson, popri ich výkone im dobre sekunduje aj ostatné osadenstvo prevažne poskladané z mladých ľudí a táto voľba sústrediť sa na mladosť sa náramne oplatila, týmto deckám sa ich herecký prejav dá jednoducho krásne zbaštiť, rovnako tak ako Eli-nej chuti po krvi. Na celej ploche filmu je minimum poviem, že akcie, ide o veci kde príde na útoky upírov dvojice dievčatka Eli a jej otca ale všetko toto pôsobí tak že to nemá efekt premrštenej krvavej samoúčelnosti, ktorá by musela vyčnievať ponad rozohraný dej ale nádherne to ladí z dejom a ešte to pôsobí tak všedne, reálne ako by sa takéto veci skutočne diali, ... toto treba vidieť, takýchto chuťoviek moc nenájdete. Treba povedať že režisér Tomas Alfredson natočil tento film z obrovským citom a ponúknutú tému vystihol ako asi nikto doteraz. /videl v kine: 100%/ ()
Trošku jsem se k tomuto filmu tvářil skepticky, protože ta látka samotná, co se upírů týče, už je lehce omšelá. Každopádně autoři to asi tušili a vytvořili film, který má v sobě prvky upírského hororu a romantiky, což se nevidí každý den, ale také se na to zvláštně kouká. Popravdě, atmosféra je zajímavá, ale mně to nechytlo, celkově jsem tušil že z té absurdní atmosféry nic nevzejde, a taky to tak nakonec dopadlo. Nijak nadšeně jsem tedy pos končení filmu opravdu nevypadal, i přesto, že mám severské filmy hodně rád. Zase se musí pochválit snaha, se kterou Švédsko chtělo zabrousit do temnějších vod, a to se hodně cení, něco jako když u nás vznikl Tobruk. Tomu se prostě musí vzdát poklona. ()
Už od prvních kladných ohlasů a počátku filmu jsem byl zvědavý, co nám Tomas Alfredson po trochu výstředním Fyra nyanser av brunt přichystal. Filmů s upíří tématikou je sice nepřeberné množství, ne každý je však stylizován v takové formě jako je právě švédský snímek Låt den rätte komma in. Na první pohled zaujme skandinávská vizuální stránka, především brilantní souhra světel a stínů nebo kontrast krve a sněhu. V místě zasněženého sídliště vznikne neobyčejné přátelství mezi osamělým a šikanovaným dvanáctiletým Oskarem s přezdívkou “piggy” a novou sousedkou Eli, která se na scéně objevuje pouze v noci neboť je bytostí živící se krví ostatních lidí. Vše je natočeno s takovou grácií, že je výsledný dojem syrově realistický a ve filmu neuvidíte ani žádné nebušené speciální efekty dnešního předigitalizovaného světa a za to patří snímku mé velké díky. Zajímavá je také implementace nových upírských vlastností, jako je např. svolení pozvat upíra do svého bytu nebo útočící kočky, které jej vycítí. Hlavní zápletka se sice odvíjí kolem vztahu mladých bytostí a film není přímo zaměřen na akční či hororovou stránku věci, ale kombinuje prvky lásky, hororu a komedie zároveň. Postupně však nabývá na intenzitě a tak i na krvavosti a jeho výborné vizuální zpracování je doplněno o neméně kvalitní a ponurý hudební doprovod. Na závěr bych podtrhl skvělé herecké výkony obou mladých představitelů, které zaslouží pochvalu. (8/10) [MFFKV 2008] ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- V Oskarovej (Kåre Hedebrant) izbe sú hračky Šmolkov. Sú to postavičky zo seriálu Šmolkovia (1981). (Pat.Ko)
- Film sa odohráva v roku 1982. (Pat.Ko)
- Kousaní do kůže a masa bylo napodobené kousaním do klobásek. Pití krve bylo nahrazeno pitím jogurtu. (milealelia)
Reklama