• vypravěč
    ****

    Ve shodě se svým propagandistickým účelem zahání Davesův debut všechny možné pochyby (budoucích mariňáků): vykresluje druhoválečný svět jako černobílý a v kolonialistické tradici odhaluje Japonsko jako bytostně neetickou říši lidí "bez lásky", kterou by mohl Západ obrodit svým demokratickým zřízením a rodinným životem založeným na sekularizovaných křesťanských principech. Porážka Japonska je tedy - dle této logiky - i jeho vítězstvím, bolestnou podmínkou následného "nového života" - s konečně otevřenýma očima a srdcem. Posádka dosahuje svého cíle odhodlaně a s nízkými oběťmi a její návrat povzbuzuje další mladé muže k nalodění. Přes naivní zjednodušení situace a trestuhodné (znevažující) zastření tragiky každého útoku mne film oslovil sympatickou posádkou (přes úspornost důkladným prokreslením všech jejích členů) a pestrou skladbou nejrůznějších dobrodružství, při nichž nechyběla ani nadsázka. Sledoval jsem ho dílem jako dokument doby, dílem jako "klukovský" dobrodružný román určený k četbě s baterkou pod peřinou, a na konci mne srovnatelně s tím pálily oči a cítil jsem výčitky nadcházející ranní únavy, která mi bude překážet při mém vlastním dobrodružství.(22.12.2013)

  • Lucjen
    **

    Som trochu v rozpakoch. Zlé to úplne nebolo, zábery na ponorky na tú dobu skutočne dobré, napätie fungovalo tiež počas celého filmu. No to by nebola Amerika - už by ma to ani nemalo prekvapovať - aby to nebolo hlavne v 40. rokoch prepchaté preslovmi, patriotizmom a pokusom o emócie. Najhoršie na tom je, že snímok si verí aj so svojou 135 minútovou stopážou a tam, kde by to mohol dôstojne ukončiť, pretiahne ešte o ďalšiu polhodinu. Bez Caryho s tým jeho úsmevom, ktorého postava očividne nemala žiadnu, ale že žiadnu chybičku, by som to zrejme nedopozerala.(16.4.2016)

  • Mol
    ****

    THAT'S ALL RIGHT, SON. I'D RATHER SUBMERGE FOR ONE HUNDRED BIRDS, THAN NOT SUBMERGE FOR ONE PLANE! Fantastický válečný snímek. Cary v roli kapitána neohrožené posádky americké ponorky USS Copperfin, třídy Gato. Destinace: Tokio! Film mi několikrát rozpumpoval srdce, jako například u scény, kde na palubu ponorky útočí dvě plováková Zera Nakadžima A6M2-N. Kluci to do nich začnou prát z kulometů Browning AN/M2 ráže .50 a nakonec je dokáží sundat z oblohy. Japonec, kterého vytahuje Mike z ledové vody, vrazí svému zachránci kudlu do zad a mladíček Tommy jej za to to roztrhá nábojnicemi 12,7 mm. Ještě, že je snímek černobílí, rating by se za takto rudě zkrvavenou hladinu vyšplhal až na 17+. Žraloci museli dorazit chvíli po opuštění tohoto místa. Bavila mě velice i posádka a to samo sebou hlavně Tin Can s Wolfem, když totiž Wolf začal vykládat nějakou svou story o dívce, natahoval vždy svůj příběh a nevynechával ani jeden detail, což Tin Can nemohl vydržet a chtěl vždy přejít rovnou k věci. U toho jsem se fakticky a upřímně smál. Což mi připomíná i scénu s barberem, který se snažil ostříhat lodního kuchaře. To se mu nedařilo a jeho výraz a cigáro v koutku mě dostávalo do kolen. Odlehčená linka se vytratila v okamžik, kdy se hora Fudžijama objeví v periskopu. DOWN SCOPE! Napětí začne od proplouvání ochranou sítí do Tokijského zálivu a nepoleví až do konce. Velice doporučuji tento snímek.(22.3.2017)

  • classic
    ****

    Už ako z názvu snímku vyplýva,že amíci mali„ ťažké srdce” na japončíkov po decembri 1941,keď zaútočili na Pearl Harbor,a tak prostredníctvom umenia nastolujú pomstu cez propagandu,ktorá v tom období bola v kurze,ale nečudujem sa tomu,boli to ťažké,kruté časy,aby si verili všeobecne,vznikali takéto snímky(Casablanca,The Best Years Of Our Lives and cetera),že sa to jedného dňa celé skončí. A lákadlo je Cary Grant,čo chcem povedať,že zavretý v ponorke nie je preňho typické,ale ako som už spomínal herci sa hrnuli do týchto produkcií,aby zdvihli sebavedomie,nádej,morálku...pre obyčajných ľudí všade,kde to vrelo...(6.2.2014)

  • KarelR
    ***

    Ano, i Cary musel za války předvést chlapcům v uniformách, jak by se správně mělo bojovat proti Japoncům. Davesův režijní debut je plný patetických proslovů o tom, proč si ta šikmooká banda zaslouží vyhladit, hrdinských činů amerických námořníků a ukázek toho, jak statečná posádka ponorky na nebezpečné misi v týlu nepřítele drží pohromadě, protože jenom tak se dá tichomořská hrozba porazit. Směr Tokyo se sice neobejde bez citových vydíraček a flashbacků s malými synky, ale přes to všechno se Davesovi povedlo tohle ponorkové dobrodružství vytáhnout do stravitelného průměru, kterému kralují Cary v roli rozhodného kapitána a John Garfield jako ukecaný sukničkář Wolf. "I hear Japs are happy to die for their emperor. A lot of them are going to be made very happy. " :)(1.9.2008)

  • - Natáčet se začalo v září 1943 v Burbanku, kde studio postavilo podle přesně daných dispozic vnitřek námořní ponorky. (Pavlínka9)

  • - Natáčení mělo trvat 6 týdnů, ale nakonec se značně prodloužilo, díky čemuž musel souběžně s filmováním Cagy Grant pracovat také na filmu Once Upon a Time (1944). (Pavlínka9)

  • - Režisér a autor scénáře Delmer Daves a jeho kolega Albert Maltz použili jako základ původní příběh Stevea Fischera, jenž původně vyšel v časopise Liberty. (Pavlínka9)