Režie:
Rose BoschScénář:
Rose BoschKamera:
David UngaroHudba:
Christian HensonHrají:
Jean Reno, Mélanie Laurent, Gad Elmaleh, Raphaëlle Agogué, Hugo Leverdez, Oliver Cywie, Sylvie Testud, Anne Brochet, Denis Ménochet, Roland Copé (více)Obsahy(1)
6. června 1942 vstupuje v platnost nové nařízení francouzské vlády namířené proti židovskému obyvatelstvu. Jedenáctiletý Joseph Weismann proto odchází do školy se žlutou hvězdou na hrudi. Přesto žijí Weismannovi v přesvědčení, že mají stále důvody k radosti. Ale jen do úsvitu dne 16. července 1942, kdy do bytu vtrhnou muži v černých uniformách. Budí celou Josephovu rodinu a ženou je do autobusu… Po největší razii v dějinách lidstva, která proběhla pod taktovkou francouzské policie, se v pařížské cyklistické aréně tísní na třináct tisíc Židů. Pět dní bez vody, bez jídla a bez zdravotní péče. Dr. Sheinbaum (Jean Reno) internovaný spolu s ostatními dělá, co může. Intenzita rasismu šířeného zdejší kolaborantskou vládou hluboce zasahuje mimo jiné také sestru Červeného kříže Anette Monod (Melanie Laurent). (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (179)
No nič, žandári zo Saint-Tropez boli rozhodne ľudskejší ako žandári z okupovaného Francúzska. Silná udalosť a výborne herecky zvládnuté, no emočne jednoznačne víťazí iný film, ktorý pokrýva tú istú tému: Klíč k minulosti. Viac sa film nedá kritizovať. A nesmie. Režisérka Bosch povedala, že každý, kto pri filme nezaplače, je ako Hitler. Tak už radšej pšt. ()
Silný v detailech, hodnověrně zpracovaný, co do intenzity předání hrůz holokaustu, která je u podobných filmů s předem nalinkovaným dějem a malým prostorem pro scenáristické fantazie snad nejpodstatnější, ale rezervovaný. A to hlavně díky skutečnosti, že gradující utrpení židovské komunity zdaleka nekončí největší bídou, které se semité dočkali. I když to tak není rána syrovým masem mezi oči, jako vyprávění se zajímavými střípky solidarity a důrazem na napětí z toho, co přijde každý další den, pořád velmi dobré. Alternativa: Courageus Heart of Irena Sendler, Pianist, Anne Frank: The Whole Story. ()
Na Zatah jsem se zacal tesit zhruba v momente, kdy jsem zjistil, ze ma film asi 95% a v hlavni roli Renoa. Nez jsem se k nemu dostal, spadlo to sice na 75%, ale i tak jsem se docela tesil. Prvni, co me zarazilo, Reno tu vubec nebyl. Respektive byl, ale rozhodne ne v hlavni roli a do deje vstoupil az nekdy v polovine filmu. Coz je taky tak zhruba doba, kdy zacne bejt film zajimavej. To predtim je jen takovy lehce o nicem, kde se ruzny skupinky deti a celkove lidi jen tak motaj, sledujem nekolik ruznejch pribehu a vse smeruje k onomu Zatahu. Jakmile se ale dej presune na stadion a pozdejc do koncetraku, uz tu mame kvalitne zvladnuty valecny drama, opet lehce odlisnej pohled na valku, tentokrat ocima francouzskejch zidu. A tady me zarazila druha vec. Film nema zadny zvraty, proste jede od zacatku do konce bez jedinyho prekvapka. Cekal jsem, ze se z Renoa nebo sestricky Laurent stane nejakej zachrance, kterej pomuze minimalne detem na svobodu a on se tu zadnej zvrat nekona. Ale i pres smutny cisla v zaveru film nevyzniva vylozene depresivne. Po nudny prvni pulce to nakonec suprova druha polovina a fajnovy herci vytahli na slabsi 4*. ()
Kdyby to celé udělali jako docu-drama, dal bych tomu asi plný počet. Vlastně ne, nedal, protože u docu-drama člověk čeká historickou přesnost a tu - jak i sami tvůrci přiznávají v závěrečných titulcích - se tu nepodařilo udržet. Každopádně největší problém tohohle filmu je až příliš mnoho postav, přičemž žádná z nich vlastně není hlavní a mně se nepovedlo se s ní a s jejím příběhem silně ztotožnit. Měla to být ta zdravotní sestra? Nebo ti židovští kluci? Nebo jejich máma? Atmosférou to ale vůbec není špatné, ani ztvárněním role Francouzů v tom celém, a to jak těch, kteří škodili, tak těch kdo pomáhali. A vlastně i těch, kteří si tak nějak mysleli své a jen dělali, co se po nich zrovna chtělo... Z historického pohledu je vlastně ten film docela fér. Frantíci mají důvod si házet popel na hlavu (protože pod tlakem vlastními silami dodávali Němcům své občany na smrt), ale i být na sebe hrdí (podíl lidí, které se jim povedlo nevydat nebo schovat je v evropském kontextu velmi solidní a svědčí o dobré povaze spousty lidí). Celkově to není špatné, jen tomu chybí něco, co by člověka víc vtáhlo a vzalo za srdce. ()
Scénář: Roselyne Bosch .. Film silný zejména z mateřského pohledu. Pro zbylé kategorie diváků pak jde spíše o průměrnou a přes hrůzy činů nikterak působivou a docela zdlouhavou podívanou. Obohacena až karikaturním Hitlerem (nešťastná volba) a především hereckými výkony dětských představitelů (šťastná volba). Každopádně, Francouzi mají na holokaustu vlastního židovského lidu nemalý podíl a je nutné (si) to přiznat. Příště však snad filmařsky lépe. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (22)
- Jean Reno bol prvým obsadeným hercom a hoci je jeho meno v titulkoch ako prvé, vo filme sa objavil len v približne 45 minútach. (MetalMesiah)
- Film byl částečně natáčen v Maďarsku (15.5 do 13.8.2009), kde byla rekonstruována část stadionu Vélodrome d'Hiver, který byl po válce zničen. (Lucas87)
- Na boku francúzskych vagónov, do ktorých sa nakladajú Židia z Velodrómu, je napísané: HOMMES - 40, CHEVAUX - 8. Toto označenie sa používalo aj v 1. svetovej vojne na obmedzenie preťaženia. Znamenalo to, že vagón unesie buď 40 mužov, alebo 8 koní. (Arsenal83)
Reklama