Obsahy(1)
Trojice nepříliš vzrušivých příběhů, natočená debutujícími režiséry, se odehrává v kladenských dolech. Postavy procházejí všemi příběhy, aby ukázaly provázanost veškerého dění, v každé povídce vystupuje do popředí jiná postava i se svými soukromými starostmi, zatímco ostatní ustupují do pozadí. Oněmi titulovými šmanty se rozumějí kalová odpadiště důní vody. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (14)
První povídka byla pěkná pitomost, mimochodem i název je zavádějící, úraz tam vůbec není podstatný, druhá povídka a je ještě horší a třetí jsem přejel a dle černobílých retrospektiv soudím, že jsem o nic nepřišel. Nevím, co tím chtěli autoři říci a ani mne to nezajímá. Nevadí mi až tak film o práci, ale zde je to podáno pro mne nepřijatelnou formou. 3000/9712/9914 ()
Nejen že má pro mě velikou cenu vidět bývalé doly na Kladně v plném provozu, ale příběhy byly i zajímavé. Havíři a jejich rodiny, každodenní zábava, práce i strasti v civilních příbězích obyčejných lidí. První povídka z Mayrau byla nejvtipnější, druhá ze Schöllerky i dojemná a poslední dokonce i dramatická. Povídky navíc byly dobře obsazené, zajímavé role si střihli Donutil, Cupák, skvělý byl Vetchý. No a Helenka Růžičková potěšila i v pidiroli. ()
Voda hloubí kámen tím, že dopadá často. A tak nevím, zda díky tomu, že se na normalizační látku specializuji nějaký ten pátek - už soudruzi nezaseli nějakého to rudé semínko, ale oproti jiným brutkám tohle bylo celkem koukatelné. Ono to totiž bylo hlavně o lidech. Film je rozdělen do tří povídek, které ale do sebe přirozeně prolínají, protože vše se odehrává na šachtě a kolem ní a lidičky z jedné povídky pak vidíme i dále v dalších povídkách. V té první se Vetchý zaučuje u spouštění vozíků do šachty a rozkoukává se po dost specifickém okolí, v té druhé řeší dělnice Bydžovská s havířem Donutilem dítě a v té třetí náměstek provozu Cupák řeší havárku na šachtě s požárem a nezvěstnou dvojicí techniků. Celý film si zřejmě kladl za cíl ukázat lidi kolem dolu s jejich aktuálními strastmi i radostmi a podlední povídkou lehce zabředl i do minula, kdy mladý Cupák s povděkem vyslechl ve škole agitátora aby mladí šli rubat, protože republika potřebuje uhlí. Trochu mne tam u té poslední povídky naštvala ta ,,sedlácká scénka'' u hnoje, bez toho bych možná (možná) ani nemukl. Jistě, je to to klasické socialistické, ale řada herců bych řekl film solidně pozvedla. A tak tady dávám za tři vytržené stoličky vpravo dole. * * * ()
Takový film napůl, naturalismus místy velmi vyhraněný, ale herečtí profesionálové ho (až na Zuzana Bydžovskou v druhé povídce) moc zjemňují (až znedůvěryhodňují) a film poetizují. Ovšem František Řehák za všechny ukazuje, že u Menzla je to excelentní (viz Skřivánci na niti), tady jen takové pokusničení. ()
Mám rád, když mě film něčím obohatí, jako třeba v tomto případě. Např. díky první povídce jsem si rozšířil svůj rejstřík nadávek o čurina (© Pavel Nový), díky druhé jsem konečně zjistil, u koho se Michael Jackson nechal těsně před smrtí inspirovat ve svém vymazleném image (ano, samozřejmě u Bydžovské). Třetí povídka mě o nic podobného neobohatila, takže ji samozřejmě považuji za jasně nejslabší. ()
Zajímavosti (3)
- Kdysi se na Kladensku chodilo na tzv. „šmanty“. Jednalo se o uhelný prach a kal vzniklý z praní uhlí. Topili s ním v kamnech nejchudší z nejchudších. Pravděpodobně slovo vzniklo počeštěním německého „schmant“, což je „smetana“, ale v přeneseném slova smyslu to znamená „vše co je usazené“. (sator)
- První povídka se odehrává v dole Mayrau ve Vinařicích, druhá v dole Schöller v Libušíně. Zatímco důl Mayrau dodnes slouží jako hornickáý skanzen, důl Schöller byl až na starší těžní věž a několik budov asanován. (rakovnik)
- Před natáčením scény, při které trhá MUDr. Dundr (Jiří Schmitzer) pacientovi stoličku, byla se štábem i oběma herci přítomna také místní kladenská zubařka. Znala se osobně např. s kameramanem filmu Josefem Pávkem a také s Helenou Růžičkovou, představitelkou zubní sestry. Její přítomnost zde fungovala jako „odborný poradce“ – radila štábu a Jiřímu Schmitzerovi postup a pohyby, kterými má napodobovat trhání zubu, aby byl proces co nejrealističtější. Pronesla: „Pane Schmitzer, trhejte ten zub vpravo dole, to na kameře nebude stejně vůbec vidět...“ (Valenta28)
Reklama