Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Chamtivost je dobrá, chamtivost je zdravá... Hollywoodský režisér Oliver Stone se vrátil ke kultovní postavě charismatického finančníka Gordona Gekka v podání Michaela Douglase z filmu Wall Street po 23 letech a natočil pokračování s příznačným podtitulem Peníze nikdy nespí. Děj se tentokrát odehrává v roce 2008 na pozadí příběhu největší bubliny v dějinách, která vyústila v globální ekonomickou krizi. Bývalý elitní makléř Gordon Gekko představuje padlou legendu a ikonu Wall Street. Ve vězení si odpykal trest za nelegální spekulace a nyní se věnuje ekonomickým přednáškám, které předjímají nástup globální ekonomické krize. Zdá se, že se z něj stal jiný člověk. Aspoň by tomu rád věřil mladý makléř Jake Moore (Shia LaBeouf), který zrovna řeší pracovní problémy po sebevraždě svého mentora a investičního správce Louise Zabela (Frank Langella). Ambiciózní Jake randí s Gordonovou dcerou Winnie (Carey Mulliganová), která před lety přerušila s otcem kontakt a odmítá uvěřit, že by se mohl změnit. Jake a Gordon se vídají za jejími zády, společně řeší svět byznysu a financí, zároveň se snaží pracovat na urovnání křehkých rodinných vztahů. Minulost sice člověk napravit nedokáže, ale může se snažit pomoct. Otázkou zůstává, zda to platí i v případě Gordona Gekka, který v hloubi duše touží po návratu do světa velkých financí. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (687)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Achillovou patou většiny narativních uměleckých děl není vytvoření krize či katarze a z ní vyplývajícího efektu stimulujícího divácký afekt - prchavé pohnutí, ale závěru. Tedy poslední třetiny, která uzavírá předchozí avanturistický kejkle. Jak vhodně ukončit příběh, toť spisovatelova řehole a věčná hádanka, uspokojivě doposud nerozluštěná. Tentýž problém se týká romantických komedií, v nichž po první rozdováděný polovině vykrystalizuje nedůvěryhodný morální apel, jako by filmaři navazovali na tradici amerického slovesného umění, v němž je vyprávěný příběh nositelem zřetelné morality. Jak srdnatě demonstruje Wall Street 2, tento spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má samozřejmě politickou rovinu v podobě střetu zakonzervovaného status quo a prosazování reformních změn: na jedné straně hamižní prodejci nemovitostí a vysocí hráči z americké burzy vyznačující se intenzivní racionalitou prostředků a naprostou iracionalitou cílů, proti nim gender v podobě ukníkaně citlivého hlavního hrdiny a jeho dominantní partnerky, které se musí neustále za něco omlouvat, dotyčná je - jak jinak - aktivně činná v levicové multikulti neziskovce a going green. Spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má ale i svou skrytější podobu dramaturgickou, protože v obecné rovině je každý film reprezentován ve formě fragmentů či soudržné narace, jinak řečeno ve formě periferií či jader. Tyto formy se různě kombinují, přičemž pro jednu formu je obvykle „zapomínána“ druhá. Pokud se zapojíme do hry na periferiích příběhu, obvykle nás přestane zajímat jeho původní jádro a utápíme se v balastu doplňků - jak je tomu např. v případě sběratelských karetních her Pokémon či Magic nebo u panenky Barbie. Stáváme se sběrateli, archiváři, hráči, příběh nám uniká, bortí se. Pokud jsme postaveni do jádra příběhu, tak proto, abychom zkonsolidovali předešlý chaos. Krize je vrcholem dramatu, jeho „středem“, jádrem, často nejdelší částí. Je v ní odvrhováno vše podružné, nepodstatné. Variantní řešení jsou postupně vylučována, takže nakonec není možno se vyhnout rozhodující srážce. (-spoilery-) Ve Wall Street 2 představují periferii brilantní dialogy na téma capitalism&money určené všem ekonomickým geekům a jádro, do filmu zjevně nepatřící, romantická vztahovka a nemístný happy end, který vše dobré z předešlých minut obvykle přepíše, protože filmy si pamatujeme hlavně podle posledních několika minut a jsme klidně s to zapomenout skvěle pojatý vizuální gryfy/grafy uprostřed příběhu souznící s dravým tématem wallstreetských finančníků. Jako by chtěl Stone na ten konec záměrně upozornit. Lze ho vyložit pěti způsoby: Stone (a) se buď někde kapitálně připil, anebo (b) se snaží po vyhroceným WTC rehabilitovat u demokratů, popř. (c) na něj tlačili producenti, samozřejmě (d) se nabízí vnímat konec i jako sofistikovaně falešný závěr neboli jako takovou co nevidět prasklou bublinu, nicméně (e) dle mého onen nepatřičný konec dává dokonale do souvislosti ony periferie a jádra, respektive věčný tok peněz, svět výsledovek, rozvah a nikdy nekončících cash flow, které se stále proměňují jako loňské sněhy a znovu rodí jako sněženky s novým jarem, a proti nim tok života, který, jak nabádá Heidegger, je konečný. Peníze tečnou věčně, ale vztahy mezi lidmi se musí uzavřít. Skrze umění se dotýkáme věčnosti. Ale nemá to žádný smysl, protože jsme smrtelní. () (méně) (více)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pokračovanie hitu Wall street ma veľmi nelákalo a v poslednej dobe ma neláka nič, v čom má prsty O. Stone. Na staré kolená akoby úplne zblbol a vyšiel z formy. Kde je ten provokatér a svedomie Ameriky?? Ak je dôvod tento film vidieť, tak jednoznačne kvôli skvelému M. Douglasovi. Gordon Gekko je skvelá postava. Bezcharakterný človek, ktorý sa ženie iba za peniazmi. Jeho prednáška k propagácii jeho knihy bola natoľko presvedčivá, že asi každý by mu dal spravovať všetky svoje úspory. Shia LaBeouf mi prvý krát neprekážal, ale viac ma zaujalo jeho zvonenie na mobil. Tiež som mal také...Stone sa vyhral aj s deleným obrazom a inými špecialitkami, ktoré mi s jeho menom akosi nejdú dohromady. Ak mi okrem postavy Gekka ešte niečo urobilo radosť, tak určite obsadenie Eliho Wallacha alias Tuca. 60%. ()

Reklama

gilmore_girl 

všechny recenze uživatele

Pro me stejne tematicky nezazivna jako jednicka, ale se stejne skvostnym Douglasem, snad i skvostnejsim! Shia zpocatku taky vypadal slibne, ale ve druhe pulce se z nej stala ubrecena backora a cela nasilne nasroubovana vztahova linie film kazila. A konec uz byl i na me moc! Z kamery mi bylo misty lehce nevolno, ale to je jen mezi mym slabym zaludkem a mnou. Zato hudba me prekvapive bavila :). ()

Foox 

všechny recenze uživatele

První Wall Street jsem viděl poměrně krátkou dobu před druhým, proto se neubráním srovnání. Bohužel dvojka není tolik strhující jako její předchůdce, ale zajímavé téma stále aktuální krize to kompenzuje. Snad každý v tomto filmu předvádí prvotřídní práci, velmi vyrovnané herecké výkony na takové úrovni se jen tak nevidí. Ale na konci jsem měl stejně pocit, že Oliver Stone chtěl přeci jenom natočit film... film na který se jen tak nezapomene, jako třeba na první Wall Street, což dvojka rozhodně není. P.S. Doufal jsem, že Charlie Sheen dostane více prostoru, než jen na pozdrav. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

| Scenár: Allan Loeb, Stephen Schiff | Hudba: Craig Armstrong | Produkcia: Edward R. Pressman, Eric Kopeloff | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: Edward R. Pressman Film | Rozpočet: 70 miliónov $ | Tržba: 130,632,932 $ | Remeselne zúžitkovaných 70 miliónov dolárov za priemerný scenár, výborne hrajúcich hercov, ukážkových kamerových záberov s nápaditými strihovými prechodmi. Celkový výsledok? Žial len šedosť, ktorá reflektuje šedý život burzového makléra - aj napriek tomu, že sa môže preháňať s plameňovo-červenou Ducati. Lepšie 3*. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (27)

  • V cameo roli se objevil Donald Trump. Svůj part natočil v listopadu 2009. (casyy)
  • Ve filmu při své přednášce řekne Michael Douglas větu: "Derivates are financial weapons of mass destruction" (Deriváty jsou finanční zbraně hromadného ničení). Ve skutečnosti tuto větu pronesl slavný miliardář Warren Buffett již v roce 2002. Jedná se o jeden z jeho nejznámějších výroků. (Regis)

Související novinky

Stoneova divočina

Stoneova divočina

07.03.2010

Oliver Stone se rozhodl bavit. Soudě podle trailerů na Wall Street 2: Peníze nikdy nespí, jde mu to docela od ruky. Jeho následujícím filmem bude podle všeho akční thriller Savages. Adaptace románu… (více)

Reklama

Reklama