Režie:
Federico FelliniScénář:
Federico FelliniKamera:
Giuseppe RotunnoHudba:
Nino RotaHrají:
Peter Gonzales Falcon, Anna Magnani, Marne Maitland, Elisa Mainardi, Federico Fellini, Alberto Sordi, Cassandra Peterson, Dennis Christopher, Mimmo Poli (více)Obsahy(1)
Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství. A rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a "svým" jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž, a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen "do víru velkoměsta". Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil. (oficiální text distributora)
(více)Diskuze
Tak tohle je nejlepší Felliniho film. Amarcord jsem teda ještě neviděl, ale jsem na něj horzně zvědav!
Co k tomuhle filmu? Je ta zase o imaginaci.A pojmout tenhle film znamená být římanem, anebo žít nějaký čas v tomhle městě, abychom mohli uchopit tenhle film.Ale každému je pak, možná je tak dobře, dáno jen zčásti pojmout, co režisér sděluje. Já si vybavuji při jízdě štábu po silnici Boschovy obrazy s obrazy pekla.A kůň mezi auty, no to je snad surrealismus.Ale dost.Tohle jsou individuální prožitky a nemusí ladit každému.Pro mne to je, tak jako snad každý Felliniho film výlet do snů...Nádhera.A
Přátelé, kdo dělal hlavičku k tomuhle filmu? Nechci být puntičkář, ale uvádět v kolonce "Hrají:" u tohohle filmu na prvním místě M. Mastroianniho je přinejmenším trošičku zavádějící.
tak tohle, tohleto, to je mazec, nejdrsnější je scéna s dálnicí, potom to trochu upadá, ale jak jsem se na to díval, tak jsem si říkal - sleduju vubec film?
i když teda oni zajímavý jsou, to bezesporu, dokonce se na ně i před koukáním těším, ale pak když to jde....nevím, jak to říct...mám nějak chuť ubližovat :-)
maty39: pozor! Amarcord je na Felliniho poměry velmi zábavný!
ale jinak celkem souhlas :-)
maty39: Kazdy ma svuj vkus... Diky bohu.
Tak jsem odkoukal i Amarcord a Fellini u me skoncil. Naprosto. Tak neskutecne nudny a nezajimavy filmy jsem nevidel.
Superpero: Fellini ve svých filmech hodně reflektuje své dětství a v dětství a v jeho okolí se asi pohybovala nějaká místní obézní dáma. Je to takový jeho fetiš, počkej si na Amarcord, tam teprve něco uvidíš :))
Jste nějací chytří, ne? ;)
Dudek:Sladkým životom Fellini začal svoje magicky realistické obdobie. Neorealismus nieje žáner ale štýl.
Felliniho neorelismus pozvolna konci IMHO s filmem Cabiriiny noci. Pokud me nekdo bude chtit opravit a poucit, budu jenom rad. :o)
nejlepší scéna je, jak se vydají po dálnici s kamerou, to jsem šel vážně do kolen!
Fellini rozhodně není neorealismus, tedy až na raná díla ( Silnice ), na to bacha......
Davson: Ale nese to znaky neorealismu - tak jsem to myslel? Už se raději ptám... Snad abych zůstal u žánrů, kterým rozumím více... Jinak prostě Italové točí filmy, které mi nemají co říct
Dudek: Sladký život bych jako typický neorealistický snímek rozhodně neklasifikoval.
Amarcord_1: já prostě čekám, že uvidím ještě několik dramat a rozprudí mě natolik, že do smrti budu sledovat jenom sci-fi :-) tam mě totiž zaujme cokoliv od odpadu po 5 hvězd...
Dan9K: Mas pravdu, dobra hudba je jako dobry film. Ale se zbytkem toho, cos napsal tradicne nesouhlasim. Kdybych mel pouzit prirovnani, tak bych napsal, ze vodni dymku si za dve minuty na tramvajove zastavce neuzijes, nebo ze kvalitni vystavu neprobehnes za pul hodiny. Pro oboji je dobre mit:
a) Touhu uzit si to, a umet pro to neco obetovat. -tj. ne "rychle to mit za sebou", a pak o tom vsude rozumovat
b) Schopnost dlouhodobe koncentrace jak na velkou formu, tak na detail uvnitr ni
c) Trochu zkusenosti
Jestli mas pocit, ze si je vse (vazna hudba, Federicovy fimy) podobne, je to tvuj nazor, tvuj postreh. Ze ti ho zrovna nezavidim, to je zase moje vec ;o)
Řekl bych, že vše co běželo v TV (Darmošlapové, Sadký život), až na Satyricon je rozhodně neorealistické. Jinak Rosselliniho jsem viděl a také nuda, to se spíš těším na jiné skvosty FK.
Dudek: Jen rané Felliniho dílo se dá považovat za neorealistické. Pokud si chceš ověřit, jestli se ti líbí neorealismus, tak doporučuju De Sicu (40. a 50.léta)... Jestli jsi viděl ve čtvrtek Řím, otevřené město, tak to je neorealismus jako vyšitý. Ale Fellini ne
Amarcord_1: no jasně. Fellini je prostě v lecčems podobný klasické hudbě, proto se nedivím, že ho máš rád. Je tam prostě u všeho prokazatelná kvalita, má to naráz spoustu myšlenek, ale zároveň je to všechno dost podobný, někdy by to chtělo méně natahovat a pokud na to nemá člověk náladu, je to dost velká nuda :-)
ale náhodou narážky na náboženství (ať už je jakékoliv) mám rád :-)
Už to vzdávám, všechny díla FF jsem zatím nahrával, ale až na slušný Sladký život se strašně nudím, vážně, neorealismus mi tedy moc nesedl. Řím vynechám, ale na ''posvátného'' Amarcorda jsem zvědav
Dan9K: To nerikam, jen odhaduji, jak by se ti to libilo. Roma take nema souvisly dej, a pochybuji, ze atmosfera, filmarska kvalita, pohodova hudba, nebo sofistikovane narazky na krestanskou minulost i soucasnost bylo neco, co te zvedne ze zidle. Precti si komenty, ktere jsou vsechny trefne (jen jinak muj oblibeny Marigold udelal chybu s tim Mastroiannim -toho mladika nehraje on...), a udelej si obrazek sam. Odhadoval jsem, ze ty od filmu vetsinou cekas jiny druh zabavy, nez jaky nabizi Felliniho slagry ;o)
Amarcord_1: říkáš tedy, že se v podstatě neliší od těch předchozích?
maty39: Taky by me zajimalo, z ceho presne jsi znechucen...
Dan9K: Nestoji.
A co je na Fellinim nechutného?
maty39: heh, seš můj člověk :-), si říkám, jestli mi to i dneska stojí zato :-)
Teda je zajimavy, jak se Fellini každýmu líbí. Já viděl 8 1/2 a Sladký život a jsem z toho dosti znechucen (hodně slušně řečeno). Ještě kouknu na Amarcord a pak už to vypadá na vymázání Felliiho z mé filmové historie.