Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Až na několik záběrů se celý film odehrává na zahradě velké vládní vily, v níž žije hlavní hrdina, politik Rieger. Je to stárnoucí elegán, který byl dlouhá léta ve funkci kancléře, nedávno však o svou funkci přišel a zřejmě se s tím neumí vyrovnat. I když se snaží nedat to na sobě znát, zhroutil se mu svět. Musí se vystěhovat z vládní vily a podstoupit nedůstojnou proceduru oddělování erárních věcí od věcí soukromých. Ve vile s Riegerem žije jeho dlouholetá přítelkyně Irena, její přítelkyně Monika, jeho matka, jeho mladší dcera Zuzana a sluha. Riegerův tajemník Hanuš se svým tajemníkem Viktorem třídí věci. Dvakrát tu Riegera navštíví novinář Jack s fotografem Bobem, kteří s ním pořizují velké interview, dvakrát ho navštíví jeho starší dcera Vlasta s manželem Albínem. Mihne se tu i několik okrajovějších postav. Jak běží film, všichni se trochu mění, z patolízala se vyklube zrádce, z byrokrata jediný věrný, starší dcera, která původně nabízí Riegerovi ubytování, nakonec také zradí a ubytování odmítne. Zcela neutrální osobou je zahradník, jediná trvalá spojka s vnějším světem, která přináší nové zprávy. Rieger se pokouší udržet si důstojnost, ale nakonec se z toho všeho lehce pomátne, aby později, až absolvuje policejní výslech spojený s určitým vydíráním, přijal pokorně funkci poradce poradce svého hlavního protivníka, což si sám před sebou velmi racionálně zdůvodní a což znamená jeho konečný pád. Vítězem je náměstek Klein, cynický představitel mladší generace politiků, který se verbálně hlásí k týmž demokratickým ideálům jako Rieger, ale v praxi se jich zřejmě vůbec nedrží. Vládní vilu, jak se ukáže, výhodně koupí od státu a plánuje v ní velké "společensko-kulturní „centrum“. Riegera navštíví rovněž jeho ctitelka studentka Bea, kterou on nakonec líbá, ale je přitom přistižen svou dlouholetou přítelkyní. Tato studentka je ovšem velmi flexibilní, neboť v závěru přichází za Kleinem s toutéž prosbou, s níž přišla dříve za Riegerem, totiž s prosbou o podpis jeho knihy. Film vychází sice ze stejnojmenné divadelní hry, má však svou vlastní osobitou atmosféru. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (486)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

* 18.12.2011 :-( * Absurdní divadlo na plátně, nic jiného no. Odcházení nemá příliš spád, není nijak třeskutě vtipné, ale když se člověk dokáže zaposlouchat, tak to ani příliš nevadí. Trochu mě ale udivuje a mrzí, že když si pan Havel celý život toužil zkusit filmařinu, nenatočil svůj (bohužel) jediný film více "filmově". Ale i tak nelituju devadesáti minut, které jsem s Odcházením strávil. Na to, aby to byl hloupý / nezajímavý film, byl pan Havel příliš chytrá osobnost. Osobnost, kterou jsme si jako národ - když tak čtu příspvěky některých individuí, možná ani nezasloužili. Čest Vaší památce. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Přes všechen respekt k osobě Václava Havla, přes to že jeho hry, nevyjímaje Odcházení, mě baví, přesto, že jsem mu fandil jak málokdo - tohle se prostě moc nepovedlo a s filmem to nemá moc společného. Film je pro mě film a divadlo divadlo. A pokud má být film divadlo, tak by to měl přiznat popřípadě se na to nějak alespoň trochu adaptovat. Tohle bylo něco mezi. Netuším ale k čemu ta filmová podoba byla... Snad jen aby se absurdní humor V.H. dostal k více lidem. A to si zase myslím, že v tom případě si mohl vybrat i jinou hru, které bude filmové prostředí sedět více. No nic, dvě hvězdy, bohužel. Slečno Weissenmütelhofová ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Václav Havel už dávno není disident ani prezident, dnes už je to pouhá celebrita. Pro ni pochopitelně není obtížné shromáždit 45 milionů a splnit si jeden ze svých snů natočením celovečerního filmu. Peníze mu ochotně věnuje známý miliardář, řada předních českých herců považuje za svou čest účast na projektu a stejné je to u ostatních filmových profesí. Prakticky o žádném českém snímku posledních let se nedá říct, že by měla tak intenzivní PR jako právě Odcházení. V médiích se objevovaly reportáže z natáčení, rozhovory s herci, kteří působili, jako by si právě píchli drogu způsobující euforii a soudě podle těchto zpráv mělo jít o filmový zážitek roku. Už v tom je potíž, protože Odcházení svým obsahem a použitými filmovými prostředky odpovídá spíš kousku určenému pro zpřízněné publikum ve filmovém klubu. Ve skutečnosti bylo např. Odcházení nasazené v českobudějovickém Cinestaru ve 4 kopiích v nejatraktivnějších promítacích časech, což se stává jen největším filmovým trhákům. Ten samý Cinestar bojkotuje filmy Coenů nebo Polanského, protože je považuje za málo komerční. Problém je i v předloze, protože stejnojmenná divadelní hra byla u nás sice publicistikou považovaná za divadelní událost desetiletí, ale ve světě sklidila jen vlažné přijetí a dá se označit za čistokrevný průměr. Z průměrného díla nemůže vzniknout špičkový film, zvlášť když režisér nemá žádné předchozí filmové zkušenosti. Znalost s řadou filmových herců a režisérů k nim totiž nepatří. Nevznikl samozřejmě žádný průšvih, protože filmový štáb, ať už se jedná o kameru, hudbu nebo herecké obsazení, patří opravdu k tomu nejlepšímu, čím momentáně disponujeme. Jenže je to typický film určený k "vyvanutí". Stručně a výstižně to ve svém komentáři popsal Marigold. Kdyby nebylo snaživých fandů mezi publicisty, kteří považují Havla za symbol demokracie a nekritizovatelnou personu a podobnou skupinu opačně naladěných, kteří si potřebují z těch samých důvodů s Havlem vyřídit své účty, takže jejich vášnivé polemiky plní média, ten film by jednoduše a prostě díky diváckému nezájmu brzy zmizel z kin a objevoval by se sporadicky v nezajímavých časech ve veřejnoprávní televizi... Celkový dojem: 40 %. ()

igi B.

všechny recenze uživatele

Škoda že se z "Odcházení" stalo spíš takové opruzení, že... Hm. . . . Šaškující pražská čudlárna najatá z řad starých i mladých kemoráčofftů (...která ale jak známo zjevno stejně už na víc nemá...) i kdyby se rozkrájela, uzobává jen nekonzistentní krmi danou senilním scénářem, drmolí své repliky bez pointy a svému guru v roli rejžisejra dělá pomyšlení, na výslednou matérii však se neohlížeje. K tomu lajdácká postprodukce - a je to! . . . No ano, jasně že jim všem může být všechno fuk, protože to přece platí >veřejnoprávě soukromoprávně< erár a na množství sice hleďmě, ale je dávno jedno, jestli parta zplodí oscarový spektákl, kultovní art nebo vyvařenou sračku. Či snad dědouškovu kvaziartovou hračku? Chápu (no spíš teda nechápu, ale nenaděláme už nic, že...), to je prostě daň za současný pisskulturní socializhnus, to jsou ty nové umělecké elity, které poplácavaje se po ramenou lebedí si ve sračkách, do kterých dospěla ta Havlem tak rádoby kritizovaná společnost. Dnes tedy prý "kapitalistická" - sic! No jak pro koho, že... Staronová parazitní pisskulturní fronta se brodí ve svém me/r/diálně tlačeném šoubizovému štěstí a našinci nezbývá, než ze studijních důvodů to vše zase jednou nakonec protrpět, aby s poctivostí a upřimostí sobě vlastní to vše s pravdou a láskou mohl poslat do... Hm. :-/ . . . Co dodat? Godot nepřišel, Havel odešel. Dnes ráno definitivně, "...tak už ho nechte, v nejhorším se má přestat...", že, pane Ferdinande... °-/ . . . Inu, odpad dát by bylo nefér, protože ony v téhle prostonárodní >kinematografii< vznikají opravdové toho jména hodny sračky, ale ruku na srdce, tohle je opravdu mizerný film - a netroufám si posuzovat, jak by to s tímto(!) ansámblem vše dopadlo i jako poctivě ryzí záznam (d.m.s.n. čistě dle textu už trošku vyčpělé a plytké) divadelní hry... Škoda. Takže i z piety ke starému pánovi zase jednou - bez pokrytectví - bez hodnocení. A ať je Vám pane >ex/tra/kancléři< odcházení lehké... Amen. - - - P.S. Tak na zdraví! Na pav/m/rdu a chásku je prej nejlepší Molochovův koktejl! - - - P.P.S. A zdejší hodnotitelsko-kritické stádečko nechť si jednou zase pozorně prosviští závěrečné titulky! Kdo platil a kdo si naparazitoval! Jeden až žasne, jak to tady v pravdoláskově všechno funguje, že čudlárna - aniž by cílevědomě něco smysluplného dělala - ve Stolici nechcípá hlady. Holt něco za něco, že... Ano, děkujeme, odejděte... °-/.. - - - P.P.P.S. Možná si ten >film< ještě někdy dám, nejlíp tak s odstupem za deset let, na dvd zakoupeném ve výprodeji v LK za 29,00 Kček - tak jak se tam vyprodávají jiná tušašská veledíla, naposledy třeba neméně >ambiciozní< ale zjevně bez zájmu publika se v regálech válející "Tři sezóny v pekle". - - - P.P.P.P.S. (19.12.2011) A POZOR! Nejmenovaný nick si zde v diskuzi postěžoval na nízký rating filmu, protože prý už i na čsfd dorazili (hm...) odpůrci Havlovy politiky (sic!) . . . No já nevím, jak to souvisí s politikou, ale d.m.s.n. by měl každý dělat co umí a co mu bylo shůry dáno, ev. (jak už to tak je v té naší monokulti sféře) co se tedy jako protekční smrad možná zubynehty naučil někde ve škole a pak to prostě (...když už je někdo ochoten platit či je možnost vysávat erár, že...) všechno všelijak bastlí. A víbůh, že já miluju všelijaké dobře míněné a vyrobené filmové absurditky, artové lahůdky a stádu často nesnesitelné či nepochopitelné extravagance! Ale TO NENÍ PŘÍPAD Havlova "ODCHÁZENÍ"! Tenhle KVAZIFILM je jen ledabyle (včetně té některými oslavované kamery!) vypocená šmíra - a daly by se rozebírat minuta za minutou, scéna za scénou, záběr za záběrem, póza za pózou, replika za replikou - všechny jeho neduhy! Je to jen účelová materie, vyrobená jako trafika, úlitba a parazitování na vzývaném starci a tunel na veřejné prachy za nenormálních podmínek - a proto to vše taky tak dopadlo! . . . A osobně si MYSLÍM, ŽE MI NIKDO NEMŮŽE VYČÍTAT ZAUJATOST VŮČI HAVLOVI JAKO SPECIFICKÉMU DRAMATIKOVI A TVŮRCI vůbec jako takovému, protože kongeniální Menzelově adaptaci "Audience" jsem dal úplně v pohodě čtyři hvězdy a třeba takovou "Vernisáž" jsem viděl na divadle (těsně porevoluční skvělá adaptace brněnského divadla VáHa) a myslím, že bych i dnes zatleskal vsedě... . . . Takže problém já osobně vidím jinde. ANO, JE TO myslím přesně NAOPAK! KDYBY TENHLE FILM (budiž) NATOČIL stejnou formou a se stejným ansámblem NĚKDO JINÝ NEŽ HAVEL, dávno BYL BY (nejen) ZDE v černé JAKO poctivý ODPAD! . . . Howgh. - - - - - (Poprvé viděno ve smutný den na >vyčpělé jedničce< , (ne)hodnocení 1460., komentář zde s lehkým smutkem jako stochartnísedmasedmdesátý - 18.12.2011) () (méně) (více)

k212 

všechny recenze uživatele

Inu, bavila jsem se. Neočekávala jsem to, neb jsem předpokládala, že to bude vážné asi jako třeba politika?! A ono je to absurdní, satirické, černohumorné a ironické. Odcházení popichuje, píchá i šťouchá mnoha směry a každý může být zasažen, tzn. najde se, aniž by chtěl. I proto chápu, že řadu pokryteckých a moralizujících šmudlů to musí nemístně iritovat (doslovně - srát). Daleko větší sílu však spatřuji v davu věrných čtenářů populisticko-bulvárních fláků typu "Fuj" a hlavně jejich samozvaných předáků, kteří, co si nepřečtou, to si domyslí, a co nevidí, to také, toliko pak film nenávidí jen pro to, že ho natočil, kdo ho natočil. Ubohé. Ano, Odcházení je jen drama přenesené na plátno, ano, dokonce člověk zaznamená, kdy končí a začíná akt, toliko to není tak zcela právoplatný filmový počin. Avšak, je to originálně nasnímáno, herecky velmi pečlivě odehráno, vtipně ohudebněno a navíc zasazeno do zajímavého exteriéru. Jako celek je to nevyvážené, nicméně obsahovou sílu v tom jednoznačně nacházím - a to je pro mě velmi důležité. 80%. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (16)

  • Snímek byl vyhotoven na 35mm filmu ve 35 kopiích. [Zdroj: týdeník Ekonom] (hippyman)
  • Režisér Václav Havel se na konci filmu vynoří z jezírka a pronese svou památnou větu: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ (noelcoward73)
  • Původně měl snímek režírovat Jaroslav Brabec, který počítal s tím, že se Havel postaví před kameru coby představitel jedné z rolí. Exprezident však nakonec došel k tomu, že by si svou hru raději zadaptoval sám. (Taninaca)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama