poster

Američan

  • USA

    The American

  • Slovensko

    Američan

Krimi / Drama / Thriller

USA / Velká Británie, 2010, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ****

    Ani nevím, jestli mě to takhle uspokojilo. Asi jo. Rád jsem sledoval šarmantního George Clooneyho skládat zbraně, nechal jsem se kolébat pohledem na oči Violante Placido, na italské lokace a líbilo se mi, že se tu nikdo za ničím dvakrát moc nehoní. Clooney má svou kariéru pevně v rukou. Nesází jen na tutovky a tu a tam se vytasí s nějakým stylovým uměleckým kouskem. Hodně ujíždí na své image chlapíka s totálním charismatem a inteligencí. Role tichého a věčně zadumaného zabijáka je pro něj tudíž jako stvořená. Dočasný azyl najde v malé italské vesničce, kde rozmlouvá s knězem a začne se sbližovat s prostitutkou Clarou.. Sedmdesátá léta se holt derou na povrch a nechtějí říct své poslední slovo. Což je jenom dobře. Jako celek to ale pohromadě nedrží. Z plátna je sice cítit, že režisér Anton Corbijn je renomovaný fotograf, snímek nicméně netepe vlastním životem, chybí mu skutečné emoce i vnitřní náboj. A potřeboval by se opřít také o zodpovědnější scénáristickou práci. Mně přesto i to, co Corbijn s Clooneym na plátně/za ním předvedli, asi tentokráte stačilo. Úsporná, zrající záležitost..(9.2.2011)

  • genetique
    ****

    Veľmi dobrý komorný thriller a rola napísaná presne na Clooneyho. Už od začiatku som tušil, že nepôjde o žiadny adrenalínový napinák, touto štylizáciou som bol však mierne zaskočený. Už po pár minútach som sa s ňou ale dokázal zžiť, čo mala na svedomí hlavne kamera so svojimi citmi pre detail a hudba. Záver je až nebezpečne napínavý, v inom filme len bežný výsek celku, tu tvoril ale samostatnú jednotku, ktorá ma úplne dostala. 80%.(26.12.2010)

  • Lavran
    *****

    Corbijnův Američan oplývá onou zvláštně zasmušilou kvalitou, kterou tak sugestivně popsal Jiří Cieslar v textu „Pomalost“ (in Kočky na Atalantě). Myšlení v zásvětních rytmech. Pohled z druhého břehu, aniž by vidoucí opustil břeh protilehlý. Delikátní vláčnost, jež plyne z osudově odevzdaného tempa vyprávění, ale i hrdinova nevyhnutelně rozvážného směřování do smrti. Zpřítomňuje se v něm tichost a pragmatičnost Melvillových mlčenlivých gangsterek, ale i napjatá nezvratnost poetického realismu. Hlavní hrdina, nájemný zabiják Jack (George Clooney) je přímým nástupcem Delonova Jeffa Costela i Gabinova Françoise. Mrtvý muž. Archetyp. Ten, který je od úvodní scény odsouzený k marnému zápasu o klid duše: pro nic menšího než vědomí vlastního pochybení. A jak víme od Alberta Camuse, tragédie začíná ve chvíli, kdy hrdina , kdy je vědomý. <> <> Chmura zabíjení v zasněžené, opuštěné krajině kdesi ve Švédsku, kde jej smrt dostihne poprvé, je nesmazatelně vepsána v Jackově tváři, gestech i zatvrzelém mlčení. Pohybuje se úsporně, s krajní opatrností, jako by šetřil energii na jiný, konečný zápas, k němuž trpělivě ukrajuje vzdálenost. Stáhne se do malebného italského městečka v horách, daleko od stop ve sněhu. Pokouší se ukrýt před obrazem viny, vlastní slabostí, najít zapomnění. Nejsou však největší hříšníci právě ti, kdož hledají klid? Dobrý přítel mu připomene, že nemůže zpochybnit existenci Pekla, když v něm žije, neboť Peklo, jak známo, je místo bez lásky. Z okna svého pokoje často obhlíží horizont. Snad čeká, že se zpoza horského masívu vynoří všechny jeho minulé hříchy. Vysedává v prázdných kavárnách, prochází vylidněnými ulicemi, ale není schopen uvolnění: je stále napjatý, v očekávání okamžité zrady, jaksi připravený ke skoku. Za každým rohem tuší neviditelnou hrozbu, přízrak ledové minulosti, anonymní strach. Pronásleduje jej stupňující se temné hučení. Soustředit se dokáže pouze při práci: tehdy je opětovně nesmlouvavě zacíleným profesionálem, jehož ruce prozrazují zkušeného řemeslníka. <> <> Brzy mu však do života vstoupí dvě osudové ženy. Jedna znamená zakázku, druhá rozptýlení. Nájemná vražedkyně, kudlanka, chladná a nepřístupná žena-vamp Mathilde (Thekla Reuten). A Clara (Violante Placido): zprvu nocležnice, milující, oddaná, upřímná i vášnivá, především ale skutečná, s níž zahlédne možnost úniku před osobním selháním. Pravděpodobnost vlastní proměny, očištění, nového zrození. Obě jej svorně oslovují “pane Motýl”: třebaže s rozdílnou mírou sarkasmu či fascinace. Motýla má vytetovaného na zádech, o motýlech si čte před neklidným spaním, motýl přilétá na místo, které podle Clary tolik připomíná Ráj. Uprostřed utajené přírody. A zde se v závěru také povznese do korun stromů... V západní, řecké tradici je motýl metaforou duše: "kvalita duše je kvalitou motýlích křídel", jak krásně napsal Oldřich Král. Na Východě je však také změnou, důkazem o proměnlivosti věcí, nestálosti. Rodí se z housenky, která je ošklivá: z šeredného se tudíž stává krásné. <> <> Tichý Američan, melancholický hrdina, dnes vzácný druh pomalu spěchá ke světlu a vykoupení, ačkoli má křídla zmáčena krví. Tím světlem v temnotě je Clara. Žena a láska k ní. Pro něj je však pozdě, příliš pozdě: již na počátku bylo. A on to ví (nebo přinejmenším tuší).(9.9.2011)

  • Faidra
    *****

    Sergio Leone a José Giovanni si spolu svého času užili vášnivou noc, která nezůstala bez následků, Děťátko si schruplo, aby se zdárně vyvíjelo, a když se probudilo, protřelo si oči a pravilo: "Říkáte, že už nejsou sedmdesátky? A Bebel, Alain, Lino, Jean, Henry a Clint už maj smlouvu s nebeskejma ateliérama nebo se muchlujou s vnoučatama? Merde... Ale ještě je tady přece ten utajovanej nemanželskej potomek Caryho Granta, co o něm tolik lidí říká, že se měl narodit dřív. A snad se najde i kamaraman, co neklepe kamerou jak neurotik s Parkinsonem, střihač, co nejede v amfetaminech, a zvukař, co není hluchej. A ledový blondýnky a žhavý tmavovlásky snad taky ještě nevymřely. Zkusíme to a uvidíme." A Faidra zkusila a viděla a srdce se jí třepetalo jak motýl uvězněný v dlaních...(12.9.2012)

  • Shit
    ***

    Nájemný zabijáky mám rád, ale chudák George už je takovej vyzáblej, aby vypadal rádoby mladě a nemotornej, že jeho akční pohyb by se dal přirovnat k souboji důchodců o televizor, když jede Růžová zahrada, takže film se musí z větší části obejít bez jakýkoliv akčnější složky, ale George rychlou chůzi zvládá celkem slušně a tu a tam se pokusí i vystřelit, takže se to dá přežít, nicméně ani příběh nenabízí žádnou extra zábavu ani napětí, hlavní postava se drží hodně v ústraní, takž nejzajímavější scéna je asi ta z bordelu, kde Violante Placido úkáže pěkný pohoří, ale jinak je film více méně o ničem(28.10.2010)

  • - Tetování na Jackově rameni je „Ex Gladio Equitas“, tedy „Spravedlnost mečem“. Jedná se o motto nájemných zabijáků. (HellFire)

  • - Pro roli Mathilde se na konci castingu rozhodovalo mezi Theklou Reuten a Aňou Geislerovou. Režisér poslal ukázky s oběma herečkami Georgy Clooneymu, který do role vybral Theklu Reuten. (Reiniš)

  • - Ve scéně v baru Del Monte je možné zaslechnout skladbu "Harmonica" od Morriconeho a současně v televizi, kterou Jack (George Clooney) sleduje, film Tenkrát na západě (1968), v němž skladba proslusla. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace