poster

Američan

  • USA

    The American

  • Slovensko

    Američan

Krimi / Drama / Thriller

USA / Velká Británie, 2010, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • robbiee
    ***

    [imdb: 6.7/10] | me: Hmm,... nenaplnenie predstáv a očakávaní vychádza hlavne z traileru, ktorý vytvorí akúsi ilúziu thrilleru s istou dávkou napätia. Realita je však iná. Po hereckej stránke je hlavná rola zvládnutá výborne - Clooney drží svoj štandard, dokonca aj réžia je kvalitná, avšak to na čom to celé padá je scenár. Film nemá náboj, vlečie sa a nedáva divákovi nič okrem očakávania z nadchádzajúceho napätia, ktoré však nepríde. Rozhovory s kňazom sú nanajvýš gýčové, klišé a zbytočné. Myšlienka filmu (hitman pred dôchodkom a jeho paranoje) však vôbec nie je zlá (aj keď sa nejedná o thriller), ale spôsob akým nám je prezentovaná je nezáživný a nič neprináša.(3.11.2010)

  • InJo
    ****

    Osamělost profesionálního zabijáka. Dokonalý Clooney ve filmu, jenž rozhodně není o bohatém a komplikovaném ději (naopak je zcela záměrně skromný a až dětsky jednoduchý), ale o specifickém feelingu (ano, styl francouzských 70's kriminálek je nezpochybnitelný) a několika výtečně zrealizovaných scénách (Clooney konstruující zbraň a její komponenty, honička apod.). Ano, je to okázale "artově odtažité", ale určitě ne emocionálně chladné, či dokonce nudné nebo nezajímavé. Rozhodně to není film pro každého, ale osobně nemůžu neocenit snímek, v němž se "zbytečně" nemluví ani nestřílí (ani cokoliv jiného) - "jen" se v něm věcně a precizně vypráví. A to zejména prostřednictvím moc hezky komponovaných záběrů. 80 %(3.2.2018)

  • tahit
    ***

    Komu lze film doporučit? Tedy všem těm, kteří mají rádi takovou tu poetickou náladu ze starších francouzských či italských krimi snímků. Nebudete-li ovšem čekat nějaké zázraky, neměl by vás zklamat film. Možná ten konec mohl být zajímavější, ale i tak to nebylo zas až tak špatný. I když upřímně řečeno, největší pozornost na sebe strhává krásné městečko Castel del Monte a jeho nádherná renesanční architektura umístěná pod vrcholky hor.(1.1.2012)

  • castor
    ****

    Ani nevím, jestli mě to takhle uspokojilo. Asi jo. Rád jsem sledoval šarmantního George Clooneyho skládat zbraně, nechal jsem se kolébat pohledem na oči Violante Placido, na italské lokace a líbilo se mi, že se tu nikdo za ničím dvakrát moc nehoní. Clooney má svou kariéru pevně v rukou. Nesází jen na tutovky a tu a tam se vytasí s nějakým stylovým uměleckým kouskem. Hodně ujíždí na své image chlapíka s totálním charismatem a inteligencí. Role tichého a věčně zadumaného zabijáka je pro něj tudíž jako stvořená. Dočasný azyl najde v malé italské vesničce, kde rozmlouvá s knězem a začne se sbližovat s prostitutkou Clarou.. Sedmdesátá léta se holt derou na povrch a nechtějí říct své poslední slovo. Což je jenom dobře. Jako celek to ale pohromadě nedrží. Z plátna je sice cítit, že režisér Anton Corbijn je renomovaný fotograf, snímek nicméně netepe vlastním životem, chybí mu skutečné emoce i vnitřní náboj. A potřeboval by se opřít také o zodpovědnější scénáristickou práci. Mně přesto i to, co Corbijn s Clooneym na plátně/za ním předvedli, asi tentokráte stačilo. Úsporná, zrající záležitost..(9.2.2011)

  • Shadwell
    *****

    Američan sice koketuje se špionážními filmy, nicméně v jádru je to western jako řemen o cizinci, který přijde do malého městečka, naváže vztahy s tamními lidmi a nakonec musí čelit minulosti, která jej dostihne. O charakteru Clooneyho toho podobně jako ve westernech mnoho známo není, což jen prohlubuje jeho osamocení a vyprázdněnost. Tato osamělost má ve filmu trojí rozměr: jednak odkazuje k samurajským filmům, například Melvilleovi coby motto k Samurajovi posloužilo heslo z knihy Bušidó: „Neexistuje větší samota než samota Samuraje, snad jen tygr v džungli je osamělejší.“, za druhý hlavní protagonista podobně jako Corbijn fotí a na svých cestách se zjevně cítí dosti odloučený, a za třetí se tato izolace hlavního protagonisty krásně odráží ve vyprázdněných a notně osiřelých záběrech, kde vedle Clooneyho už nikdo další není (film má podobu zátiší, jen místo ovoce tu máme Clooneyho), což představuje přesný opak vůči strachu z prázdného pozadí, které charakterizuje současnou populární kulturu, která se neustále snaží vizuální pole zaplnit nepřeberným množstvím výjevů a forem. Prázdné pozadí na místo známých a srozumitelných kulis, které chrání náš životní prostor, vyvolává pochybnosti a skýtá i nebezpečí, neboť nahrává ukrytým nepřátelům, o čemž se Clooney už na začátku přesvědčí.(3.10.2011)

  • - Ve městě Castel de Monte, kde se film natáčel, bylo po začátku natáčení více lidí ze štábu než místních obyvatel. Těch je tam totiž za normálních okolností jen 129. (Jeremy.jk)

  • - Auto, na ktorom vo filme jazdí Jack (George Clooney), je Fiat Tempra. (Casador)

  • - Scénář k filmu napsal Rowan Joffe podle románu Martina Boothe „A Very Private Gentleman“ z roku 1990. (Zdroj: Bioscop)