Režie:
Nicholas RayKamera:
Harry Stradling Sr.Hudba:
Victor YoungHrají:
Joan Crawford, Sterling Hayden, Mercedes McCambridge, Scott Brady, Ward Bond, Ben Cooper, Ernest Borgnine, John Carradine, Royal Dano, Paul Fix, Denver Pyle (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968).
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (57)
Netradičný western, ktorý zaujme najmä skvelými dialógmi a napätou atmosférou od asi 4 minúty až do konca. Čo sa mu dá vytknúť, je ale chovanie a motivácia postáv. To vážne bola Emma poháňaná len obyčajnou ženskou žiarlivosťou, ktorá ju hnala cez mŕtvoly? A prečo ju všetci chlapi v meste počúvali na slovo a báli sa jej protirečiť? A čo to je za nápad, že keď neprávom obvinia štyroch slušných chlapov zo zločinu, tak tí sa za to rozhodnú zločin spáchať a tak potvrdiť tie podozrenia, ktoré voči nim obyvatelia majú? Taktiež to priznanie Turkeyho bolo prazvláštne a veľmi málo uveriteľné, že tak spravil kvôli tomu, že sa bál o život (tu za to môže slabý herecký výkon Bena Coopera) a počínanie Toma v okamihu, keď to pre jeho šéfku začínalo vyzerať lepšie tiež rozum neberie... Aj keď je toho, čo mi tu vadilo fakt dosť, stále klady prevyšujú zápory, aj hlavne vďaka obom ženským predstaviteľkám, ako Joan Crawford, tak Mercedes McCambridge. ()
Prapodivný western, jehož kouzlo pro mě spočívá jen a pouze ve sledování Joan Crawford. Nevim jak to ta ženská dělala, ale jen co se objeví na plátně, tak sleduju každý její pohyb a nedokážu z ní spustit oči. Proto asi měla tolik fanoušků a obdivovatelů, přitáhla si je jako magnet. Vyzařuje z ní schopnost předat něco ze sebe dál a dokonale u toho zaujmout své okolí. Proto s tolika kolegy a režiséry nevycházela, proto ji diváci milovali. Jak se říká - milovala kameru a kamera milovala jí. Co se týče filmu, neviděl jsem podivnější westren, sám bych ho do této kategorie asi ani nezařadil, i když do ní samozřejmě patří. Občas je velmi přínosné vidět něco, co se vymyká zajetým kolejím. Zvláště ve filmu. I samotná Joan působí ve westernu trochu nepatřičně. O to více je to zajímavější. Stejně na mě působil i Sterling Hayden, akorát na něj tedy nebyl zdaleka tak hezký pohled. Zdál se mi takový nakyslý. A to už ani nemluvim o Mercedes McCambridge se svým lynč amokem, ta mě přímo vytáčela a vůbec mi nepřišla vynikající. Spoiler: Na konci jsem pocítil velké zadostiučinění, když to koupila a valila sudy do rokle ;-) Zvláště za vypálení salónu, ten za nic nemohl. Konec spoileru. Celkem příjemné a netradiční pokoukání. Ale rozhodně v původním znění, dabing byl děsný. ()
Excelentní film, který se zpočátku tváří jako hybrid dramatu a westernu, jehož hlavním hybným prvkem bude, pro na druhém místě jmenovaný žánr trochu atypický, ženský souboj dvou černovlásek (!!!). Díky morální nejednoznačnosti a absenci kladných hrdinů se Ray trochu naváží do klasických žánrových propriet, kterým ovšem v celkovém součtu přisuzuje minimálně stejný prostor (přepadení, motiv železnice). Za zmínku stojí hlavně působivá apokalyptická jízda zfanatizovaného davu, oděného do černých pohřebních šatů. Symbolika jako hrom, hlavně při konfrontaci s Joan Crawfordovou v bílém (která ovšem není ani trochu sexy), ze které se možná v rámci její milostné obrody vyklube i padlý anděl. Gradaci jako hrom nepokazí ani diletantská zadní projekce, která bije do očí zejména nesouladem rychlostí (jízdu na koni můžete těžko snímat z rychle jedoucího automobilu). ()
Western, který je pojmenovaný po takovém klasickém floutkovi, který si myslel, že vládne divokým západem, ale přitom si ho tu snadno strčí do kapsy dvě uzurpátorky a dominy v jednom, u kterých Vám je okamžitě jasné, kdo zde v danou chvíli vládne. Určitě zajímavý film v rámci žánru, ale jediné, na co opravdu nezapomenu, byly ty dvě divy. To se jen tak nevidí. ()
Tohle je přesně ten typ filmů, proč se mi Joan Crawford tak strašně líbí. Silná, sebevědomá a svým způsobem nesmírně krásná. K tomu ještě zajímavý Sterling Hayden a do toho příběh o krutosti lidí a o tom, jak může být život i na divokém západě nespravedlivý. Výborný western ve skvělých barvách, který stojí za vidění. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Sterling Hayden řekl: "V celém Hollywoodu není dost peněz na to, abych natočil další film s Joan Crawfordovou. A to mám peníze rád." (Mol)
- Do role Emmy Small se počítalo s Bette Davis nebo Barbarou Stanwyckovou. Chtěli však moc velkou částku za účast. (Terva)
- Natáčení probíhalo v americkém státě Arizona. (Terva)
Reklama