Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tak toto je ten film, ktory bol v dobe vzniku odmietnuty jak vystudovanymi filmovymi teoretikmi a kritikmi, tak aj laickou verejnostou, teda laikmi -nedoukmi? Uz aj viem preco, ide o akysi "feministicky western" - co je spojenie uplne ze na hovno. Teda zase pardon, mne to zase uslo a som sa preriekol a chcel som napisat ze o nicom. Pod pojmom western si predstavim stada dobytka, prestrelky, vybuchy, a fajne dialogy+ nadhernu prirodu. Tuna nie je nic z toho, len mne odporna Joan Crawford - a sa cudujem dobremu hercovi ako Ernest Borgnine /Marty 1955, Emperor of the North/ ze sa upisal takemuto "westernu". Fakt dialogy - vatovo plane plky, po 20 minutach nepocuvatelne, kulisy plane. Zaznela tu veta "jsem tu sam sobe cizincem " - mno tak to hned aj ja nieco vyplodim - ...........pockat ........pockat ......este chvilu ..........uz viem, a bude to cesky, som cechoslovak : takze "Vsechno na svete muzete mit, muzete mit porad vic a vic, jenom nesmite chtit jedno -aby jste to meli". Oooooooooo, skutocny intelektualny skvost, som to ale prudky yntelechtual, som na seba hrdy a musim sa sebapolaskat. Jo, jo typicke pre Ray-a ako rezisera - udrzoval pohlavne styky s muzmi i zenami, typicka je jeho seksualna rozoklanost, snaha borit konvencie a snaha ist permanentne vecne a stale proti prudu. Herecky na urovni, ale u westernu ja chcem mnou vymenovane atributy ....... 20 % ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Prapodivný western, jehož kouzlo pro mě spočívá jen a pouze ve sledování Joan Crawford. Nevim jak to ta ženská dělala, ale jen co se objeví na plátně, tak sleduju každý její pohyb a nedokážu z ní spustit oči. Proto asi měla tolik fanoušků a obdivovatelů, přitáhla si je jako magnet. Vyzařuje z ní schopnost předat něco ze sebe dál a dokonale u toho zaujmout své okolí. Proto s tolika kolegy a režiséry nevycházela, proto ji diváci milovali. Jak se říká - milovala kameru a kamera milovala jí. Co se týče filmu, neviděl jsem podivnější westren, sám bych ho do této kategorie asi ani nezařadil, i když do ní samozřejmě patří. Občas je velmi přínosné vidět něco, co se vymyká zajetým kolejím. Zvláště ve filmu. I samotná Joan působí ve westernu trochu nepatřičně. O to více je to zajímavější. Stejně na mě působil i Sterling Hayden, akorát na něj tedy nebyl zdaleka tak hezký pohled. Zdál se mi takový nakyslý. A to už ani nemluvim o Mercedes McCambridge se svým lynč amokem, ta mě přímo vytáčela a vůbec mi nepřišla vynikající. Spoiler: Na konci jsem pocítil velké zadostiučinění, když to koupila a valila sudy do rokle ;-) Zvláště za vypálení salónu, ten za nic nemohl.  Konec spoileru. Celkem příjemné a netradiční pokoukání. Ale rozhodně v původním znění, dabing byl děsný. ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Klasika, ktorá nechýba v žiadnom rebríčku naj westernov na popredných miestach. A naozaj, je to nádherná akčná dráma s perfektným, na tú dobu dokonca trochu revizionistickým príbehom, luxusne napísanými dialógmi ("Ak sa chlapec hrá so zbraňami, musí rátať s tým, že zomrie ako muž.") a výborným obsadením na čele s úchvatnou Joan Crawford (ktorej postava evidentne inšpirovala Claudiu Cardinale vo Vtedy na Západe) a démonickou Mercedes M.. Keď sa to v poslednom dejstve rozbehne, je to z toho nečakane intenzívna, parádne vydragovaná záležitosť s doteraz fungujúcim napätím. Nečudujem sa, že na film prisahalo toľko velikánov ako Scorsese či Truffaut. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Od režiséra filmu Rebel bez príčiny Nicholasa Raya, ktorý má tesne pred Rebelom s Deanom, iných rebelov, ktorí radi lynčujú, robia si čo chcú, najmä jeden bohatý McIvers, ktorý si s pomocou jednej zámienky zaumieni, že vyženie z kraja jednu dámu Viennu. Na začiatku vidím ako prichádza do kraja JOHNNY GUITAR, áno, chlapík s gitarou, ktorý sa nevrhá do konfliktov, ale tak či tak sa v nich ocitne... Totiž Johnny je bývalý pištoľník, ktorý túto kariéru zavesil na klinec, teraz používa pseudonym GITARA, a tak prichádza za svojou starou priateľkou, s ktorou ho spája vzťah, vášeň, po dlhých piatich rokoch si nemajú takmer čo povedať, ale situácia sa začne meniť. Vienna dlhé roky budovala svoj veľký SALOON, bar, podnik, ktorému šéfuje, kde má pár zamestnancov, ale domácim obyvateľom absolútne nevonia, nie preto, že by bola nejaká humusáčka, bezdomovkyňa, to ani nepripadá do najmenšej úvahy, totiž chcú ju odtiaľto vyhnať, kvôli jednak, že jej závidia úspech, a po druhé, že chce, aby tadiaľto viedla nová železnica, ktorá by so sebou priniesla tisíce a tisíce prisťahovalcov, hladných farmárov, ktorí by narušili pokojné dianie v mestečku. Naopak je tu dusná atmosféra, a to vďaka zlovestnej Emme Small, ktorá vytvára dusnú atmošku, lebo si naivne myslí, že zodpovední za zabitie jej brata je banda okolo Dancin Kida, najmä výbušný zlobor Bart Lonergan, ktorý sa naváža do Johnnyho. Jednoducho Emma si spojí Kida s Viennou, že je v tom s nimi. Všetkých okolo seba nainfikuje, šerifa, boháča i lovcov odmien. Boháč McIvers im dáva 24 hodinové ultimátum, aby sa odtiaľto spakovali. Zamestnancov prepustí, ostane odhodlaný Tom. Tesne predtým, ako dá výplaty, ide si pre peniaze do banky, kde sa čírou náhodou objaví Kid, aby s kumpánmi urobili lúpež tejto banky, kde je práve Vienna. Johhny čaká vonku. Tá KRAVA EMMA opäť hucká, že nie je pochýb o tom, že ide v tom s nimi. Večer prídu Viennu navštíviť, pričom Emma sa podpíše pod jedným, naozaj milým skutkom, a to, že jej podpáli Salón! Emmu nenávisť priam zožiera zvnútra, začína sa lov, lynčovanie, jedného, mladého sa im podarí obesiť, Viennu už nie, lebo je tu záchranca Johnny. Utečú a skrývajú sa v zrube, ktorý je pre verejnosť skrytý, vyčkávajú, čo príde, skrýšu aj tak objavia, je pod vodopádom, kadiaľ sa ide k tomuto zrubu. Súboj nebude tentokrát chlap proti chlapovi, ale žena proti žene! Joan Crawford je geniálna, odvážna, smelá, nebojácna, zato Mercedes McCambridge je opozitum, zaliata nenávisťou sa ženie proti múru, a ja som mal veľkú chuť jej niečo urobiť, aspoň ju zahnať do kúta, spomaliť ju, lebo jej totálne preskakuje v hlave. Perfektný WESTERN, a to len pre hlavnú postavu, ale i Sterling Hayden nemá v podstate žiadnu chybu. Je to bezchybná záležitosť, ktorú smelo odporúčam! Hor sa do toho! ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • Mezi herečkami Mercedes McCambridge a Joan Crawford se během natáčení vytvořila velká nevraživost. Mercedes McCambridge později připustila, že Joan Crawford měla problém s pitím, což mohl mohl být důvod k nešvarům. (Terva)

Reklama

Reklama