Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    *****

    Tomáš Magnusek dal české kinematografii, co postrádala. Ačkoli exploatace zde má silnou tradici, doposud jí chyběla osoba, která by svou tvorbu brala smrtelně vážně (když tedy opomeneme populisty Klímu a Johna). Magnusek dokonce svou fušeřinou a zaníceností připomíná mladého Wese Cravena. Stejně jako legendární "Last House on the Left" také "Bastardi" spojují vypjatě exploatační sekvence s estrádním humorem i lidovou bodrostí a zaštiťují se vážností svého tématu, ale Magnusek Cravena dalece překonává v řemeslné neschopnosti, naivitě a přímočarosti. Producent, scenárista a herec v jedné osobě evidentně má velké trauma z dob svých učitelských let a tímto snímkem si je konečně ventiluje. Ačkoli by ale premisa zavdávala k drsnému rape and revenge filmu ala "Přání zabít", Magnusek alibisticky nebere spravedlnost do vlastních rukou a naopak nad chuligány srabácky vynáší boží soud. Když k tomu připočteme až tvrdošíjně důslednou dramaturgickou nekoncepčnost, rozpadlost a nemotivovanost, díky nimž jednotlivé dějové motivy nemají žádné vyznění (obzvláště celá linie s nemocí zástupkyně ředitele) jsou "Bastardi" famózní exploatace se vším všudy. A základní koncept, kde proti sobě stojí neherečtí sígrové a vykopávky české normalizační či raně devadesátkové audiovize, coby zastánci hodnot, je dokonalý. Už se těším na dvojku, která podle traileru slibuje dravou honičku na parkovišti před Lidlem (Magnusek je králem product placementu), požár nějaké boudy na dvorku a ještě víc starých ksichtů.(23.10.2011)

  • InJo
    **

    BASTARDY bez většího rozmýšlení řádím k nejodvážnějším českým filmovým projektům posledních několika let. Hodně jsem se obával, že film bude směšně, nesnesitelně a povrchně rasistický, což se nakonec nevyplnilo (nicméně pokud někdo bude chtít, snadno si v něm protirómské ozvuky najde, ale to už je spíš o přístupu diváků, než tvůrců). Magnusek problémové žáky rasově vyloženě nediferencuje (největším grázlem je běloch), spíše se snaží poukázat na to, jak to podle něj chodí na školách s takovými "dětmi" a především předkládá svou reflexi kriminality mládeže a potíže při jejím potírání. Ta je dozajista částečně naivní, zkreslená, přitažená za vlasy a nepříliš vyzrálá a komplexní, ale na druhou stranu dost upřímně myšlená, což je v dnešní době plné pokrytectví a populismu pomalu vzácnost. Z hlediska filmařské kvality má snímek nemalý počet nedostatků - nejeden špatný herecký výkon (sám Magnusek v hlavní roli moc nezvládá, hlavně emočně vypjaté momenty mu asi jen málokdo uvěří, dále třeba přehrávající Potměšil atd.), místy mizerný zvuk (hercům často není dobře rozumět), některé (idylické) scény (vaření, tělocvik, táborák atd.) takřka popírají tvůrčí záměr a dělají z jinak nesmlouvavého a silně kritického snímku chvilkami nefunkční pohádku o "napravení zlobivých, ale v jádru hodných dětí ulice" (navíc zbytečně, bez těhle klišé scén by se to klidně obešlo). Objevují se zde motivy, které jsou důrazně načrtnuty, ale posléze nijak uspokojivě dopovězeny (u některých je ovšem chyba, že byly vůbec rozjety, viz úchylný vousáč). Další problém je, že film se v sobě pokouší zkombinovat sociálně kritické drama s kriminálním thrillerem, naplno však nefunguje ani v jedné rovině - na realistický snímek jde málo do hloubky a vyvíjí se očekávatelně, na žánrový počin zase chybí více napětí, dusnější atmosféry, gradace, zvratů apod. I přesto má Magnusek moje uznání za to, že se nebojí tnout do živého. Nedělá to sice geniálně, ale úplně tragicky také ne. Každopádně bych tuhle látku rád viděl zpracovanou lidmi, kteří natočili tuhle pecku... ;-) 50 % zaokrouhluji dolů kvůli slabé filmařině a místy hodně pochybné autorově morálce...(2.4.2011)

  • Snorlax
    ***

    Ne, že bych dokázala věřit, že by mohl Potměšil být ředitelem čehokoliv, ale lehce dementní řídící školy mu celkem seděl. Bastardi jsou silnou výpovědí o stavu dnešního českého školství. A kdyby nevyzněli až příliš pohádkově (hrdinný bratr v roli mstitele se vypořádá se všemi grázly), zasloužili by si i plný počet bodů.(27.11.2011)

  • cheyene
    **

    O tom, že je české školství horší a horší, není pochyb, ovšem příběh Bastardů je vyhrocen do úplného maxima, přičemž paradoxně více působí jako komedie než nějaké syrové drama typu Klass. Je sice fajn, jak poukazuje na selhávání našeho systému, ovšem nedokáže v divákovi vyvolat nějaké hlubší emoce - alespoň u mě ne. S takovými tématy, jaké nabízí momentální situace ve školství, by se podle mého názoru dalo lépe pracovat. Dvě hvězdičky tedy dávám za nějaký ten údajný reálný základ.(5.4.2012)

  • oje
    ***

    S filmem nemám problém, bez zvláštních očekávání to celkem uteklo. Snad jen tu neustále střídající se kombinaci vážného sociálního dramatu s ryze komickými scénami, které má na svědomí převážně monolit Magnusek, nevidím jako nejštastnější. Buď drsná odplata, ponuré ghettostory, nebo komedie, ale všechno najednou se nemá rádo. Jinak fandím autorovi, že se pustili do tématu, které má v našich luzích minimální zastoupení. A pomovi příště prosím napsat aspoň jednu repliku! Alternativa: Kobova garáž.(14.5.2011)

  • - Snímek během jeho premiérového vysílání na stanici Prima COOL sledovalo 324 tisíc diváků, což bylo do té doby nejvíce v historii stanice. (LEGACY)

  • - Lidé mohli na sociální síti Facebook zvolit plakát, který bude film propagovat. Rozhodovalo se mezi černou a bílou verzí. Nakonec byly vidět vylepené plakáty s černým pozadím. (Fenk)

  • - Ve filmu učinkují i skuteční žáci Tomaše Magnuska, se kterými se režisér setkal během svého působení na základní škole, odkud námět na tento snímek čerpal. (jurama525)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace