Režie:
Petr ŠíchaScénář:
Tomáš MagnusekKamera:
Antonín ŽovinecHrají:
Tomáš Magnusek, Ivana Buková, Ladislav Potměšil, Jana Šulcová, Eva Čížkovská, Kristýna Leichtová, Blanka Bohdanová, Jan Šťastný, David Novotný, Jan Přeučil (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mladá učitelka Jana byla v parku přepadena, znásilněna a uškrcena. Všichni tuší, že hrůzný čin spáchali mladíci Dostál, Hagar a Daniš, žáci sedmé třídy. Janin bratr Tomáš se průběžně informuje na policii o průběhu vyšetřování. Když však ani po šesti měsících nejsou pachatelé uvězněni kvůli nedostatku důkazů, rozhodne se nastoupit do místní školy jako nový učitel. Rychle zjišťuje, že o studium tu nikdo nemá nejmenší zájem. Řediteli záleží jen na jeho klidu a učitelé, kteří chtějí žáky opravdu něco naučit, nemají žádné zastání. Když žák Dostál zbije tělocvikáře baseballovou pálkou, přijdou detektivové z kriminálky, mezi nimiž je i vyšetřovatel Janiny vraždy, a Tomášova identita je odhalena… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (841)
(Pozor, !SPOILER! k první větě komentáře. Obsahuje jedno velice neslušné slovo + jeden až vulgární hovorový výraz.) Co to má kurva bejt? Chcete mi snad tvrdit, že i přes masivní propagaci hodného a kulturně přínosného Roma, jak nám ji servírují naše milá strana a vláda, vypustí někdo do oběhu takovýto hnus? To se po nás chce, abychom si xenofobně drželi váčky s penězi, když se o nás v tramvaji opře únavou z tvrdé práce zmožený příslušník zmíněného etnika? Máme býti snad tak malí a opovrženíhodní, že z toho až nebudeme tolerovat sympatické odlišnosti romského přístupu k životu? Vždyť tak rádi tančí, zpívají, vesele si z plna hrdla vyjasňují aspekty rozdělení rodinných rolí a statusů a konzumují při tom všem nápoje zatížené vysokou daní z přidané hodnoty, a to v touze zachránit skomírající hospodářství. A činí-li tak po celé roky přímo nám nad hlavou, známe je tak dobře, jako bychom již sami patřili mezi ně, vyvolené. Pryč s výrazy cigán a cikán, morgoš, vargoš, nefachčenko či kofola, cikorka nebo černomor. ---- Herecké výkony střídavě oblačné, napáplé Magneto vážně nevypadá jako vrah z přesvědčení. Ovšem za odvahu býti nekorektně pravdiví a aktuální jim dávám za čtyři, Bastardům. ()
Tomáš Magnusek dal české kinematografii, co postrádala. Ačkoli exploatace zde má silnou tradici, doposud jí chyběla osoba, která by svou tvorbu brala smrtelně vážně (když tedy opomeneme populisty Klímu a Johna). Magnusek dokonce svou fušeřinou a zaníceností připomíná mladého Wese Cravena. Stejně jako legendární "Last House on the Left" také "Bastardi" spojují vypjatě exploatační sekvence s estrádním humorem i lidovou bodrostí a zaštiťují se vážností svého tématu, ale Magnusek Cravena dalece překonává v řemeslné neschopnosti, naivitě a přímočarosti. Producent, scenárista a herec v jedné osobě evidentně má velké trauma z dob svých učitelských let a tímto snímkem si je konečně ventiluje. Ačkoli by ale premisa zavdávala k drsnému rape and revenge filmu ala "Přání zabít", Magnusek alibisticky nebere spravedlnost do vlastních rukou a naopak nad chuligány srabácky vynáší boží soud. Když k tomu připočteme až tvrdošíjně důslednou dramaturgickou nekoncepčnost, rozpadlost a nemotivovanost, díky nimž jednotlivé dějové motivy nemají žádné vyznění (obzvláště celá linie s nemocí zástupkyně ředitele) jsou "Bastardi" famózní exploatace se vším všudy. A základní koncept, kde proti sobě stojí neherečtí sígrové a vykopávky české normalizační či raně devadesátkové audiovize, coby zastánci hodnot, je dokonalý. Už se těším na dvojku, která podle traileru slibuje dravou honičku na parkovišti před Lidlem (Magnusek je králem product placementu), požár nějaké boudy na dvorku a ještě víc starých ksichtů. ()
Upřímně jsem čekal, že to bude blbost, ale nakonec jsem byl mile udiven. Ale v průběhu filmu mě chytaly afekty zuřivosti a vztek, přestože vím, že je to místy dost přehnané a až v takové míře to ve skutečnosti není, ale určitě to k tomu nemá daleko. A kdo ví, třeba to takhle bude brzy vypadat, a třeba to bude ještě horší. Já jen kroutím jen hlavou, kam ta mládež spěje... ()
Dobrý úmysl a zápal pro věc občas nestačí, protože tohle je skrz naskrz špatný film, který je v té své poloze ‚jsem pravdivý obraz současného školství, adorujte mne!‘ natolik směšný, až jsem ochoten mu tu jednu hvězdičku rozsvítit. Pokud chcete vidět, jak se idealistický učitel vypořádává s třídou plnou zmrdů, pusťte si raději čtvrtou řadu The Wire. ()
Řemeslně katastrofální pokus splácat dohromady drama ze školního prostředí, vigilantský revenge thriller a "hláškovací" lidovou komedii. Nejhorší na tomhle exploatačním paskvilu je však jeho naprosto amorální myšlenkové jádro, kdy zjevně hloupý a zakomplexovaný Magnusek zcela nepřesvědčivě dělá z dětí bezcitné násilnické vrahy a ze sebe naopak tragického mstitele a mučedníka. ()
Galerie (33)
Photo © PegasFilm
Zajímavosti (21)
- Čtvrt roku po premiéře filmu Kristýna Leichtová sdělila médiím, že byla ve dvanácti letech znásilněna. (Fenk)
- Scéna, kdy Dostál mladší (David Dolanský) napadne tělocvikáře (Saša Rašilov nejml.), je inspirována skutečnou událostí, která se stala ve zvláštní škole těsně předtím, než do ní Tomáš Magnusek nastoupil jako učitel. (rublik05)
- Hodinky, které ve filmu nosí bodyguard Kotner (Patrik Vrbovský), jsou vlastní hodinky Patrika Vrbovského, osázené diamanty za několik milionů. (rublik05)
Reklama