poster

Největší z Čechů

  • anglický

    Greatest Czechs, The

Komedie

Česko, 2010, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Othello
    ****

    Sedláček je hrozně sympatickej v tom, že je ve svých sedmatřiceti neuvěřitelnej puberťák, kterej nasranej na to, že od rodičů nedostal kapesný se rozhodne oplácet to zpruzenym ksichtem a očima v sloup na rodinných výletech. Plesl, jakožto jeho filmařské alter ego je přesně ten týpek, kterej vlastně nic nedělá, jenom je otrávenej a všechno satiricky komentuje. JENOMŽE je trochu moc jednoduchý a infantilní si vytvořit tak vděčnou postavu jako Bernard Black a dělat, že jsem to já. Což ale odpouštim, protože z A) Největší z Čechů dominuje tim nejlepšim typem českýho humoru (ironie a cynismus, většinou souvztažná k lidem, kteří se o něco snaží - ó jak je mi to vlastní), jenž ve filmech většinou nevidíme a za B) geniálním duem Babčáková - Plesl, který bych si dokázal představit, že mají vlastní seriál o nedoceněnym režisérovi a pragmatický producentce. Mno, ale teď oheň a síru: Největší z Čechů si odůvodňuje vlastní příšernou formu v samotnym filmu, což mu nesežeru. Kamera samotná je na pomezí homevidea a dokumentu z produkce ČT. Krom pár záběrů detailů nemá jediný zapomatovatelný moment nebo pokus o formální svéráznost. To už přece neni o tom, jestli vyfasujete na natáčení jednu "Betu", ale spíš o snaze. Vysloveně trapně a samoúčelně (snad přímo pro trailer) vychází scéna "Já jsem Fellini" "Já jsem v prdeli", kterou je komentovaný natáčení chlápka visícího z jeřábu. Což sou visí s dalším (možná trochu osobním) neduhem, ale postava režiséra v tomhle filmu je ukázána jako výjimečný filmařský subjekt, kterýžto obraz mu trochu kazí to, že během natáčení on vlastně nic nedělá. Maximálně prohodí pár příšerně povrchních frází směrem k aktérům, ale to je vše. Jestli takhle vypadá režisér co jde "ve svých filmech do hloubky", tak se na něco zapomnělo. A rezignací bych to v tomhle případě moc neodůvodňoval. Poslední věc, která mi trochu lezla na nervy bylo pojetí kameramana, jehož životní tragédie se prolíná do celé tragédie natáčení. Což mi přijde moc jednoduchý, ukázat jak je filmová tvorba v současné době v prdeli a tlačit na pilu skrze tragédii člověka, jehož blbá životní situace s filmem nikterak nesouvisí. Když pomineme úvodní "Nejhorší je, že ho nemůžu ani vyhodit", tak je to ryze jeho osobní příběh, který do konceptu nepatří a jenom se snaží zhustit situaci. Je to něco, jakoby Bourne během svých eskapád ještě řešil po telefonu rozvodový vyrovnání, aby jeho příběh vypadal jó vyhroceně. Každopádně Největší z Čechů je i přesto nejčernější z českých komedií a nejlepší černou komedií.(18.10.2011)

  • freddy
    ****

    Hodně zvláštní pocity mi připravil tento zvláštní film, u kterého jsem celou dobu netušil, co si o něm myslet. Na jednu stranu se jednalo svým zvláštním a ojedinělým způsobem o kouzelný a neotřelý filmový zážitek, který jsem snad dosud nezažil a asi ani nezažiju. Na druhou stranu ale zase film vnímám jako šílený projekt, nad kterým jsem celou dobu kroutil hlavou a u kterého jsem netušil, jestli si ze mě dělá srandu nebo co si o něm vlastně myslet. Výsledkem tak je hodně diskutabilní dílo, které ve mně vzbudilo dvě naprosto protichůdné emoce, ještě nikdy jsem totiž neměl u žádného filmu pocit, že jsem viděl kvalitní a neotřelou blbost, která má své kouzlo. Ano, přesně takhle tento film vnímám, blbost (nebo chcete-li kravina) to totiž beze sporu byla, a nyní záleží jen na tom, jestli u mě převažuje to dobré a pozitivní vnímání filmu nebo to druhé negativní vnímání filmu. Abych si udělal jasný názor, tak je potřeba říci, že filmu zcela jasně pomohla stylizace do podžánru road-movie a úžasné záběry krajiny, například scéna někde na louce, kde sběratel čtyřlístků hledal další čtyřlístky a začínalo zrovna pršet byla úchvatná a pro mě asi zůstane navždy nezapomenutelnou, a to vlastně jen díky úžasně nasnímané přírodě a díky úžasně zachycenému pocitu samoty, kteří říká, že i když jste v něčem rekordmany, tak vám to nezajistí šťastný život a nezbaví vás to samoty. Abych to nezdržoval, se dvoudenním odstupem musím říci, že film si mě zcela získal na svou stranu a já ho nakonec hodnotím jako velmi povedený, což znamená lepší čtyři hvězdy.(22.6.2011)

  • Seabeast
    ***

    Je fascinující, jak jsou lidi schopný pro rekord udělat prakticky cokoliv ať se vám to zdá bizarnější sebevíc či ne. Kolikrát jsem si při sledování pokládal otázku: "Je tohhle vůbec možné?". Film má v podstatě na rekordy jasný pohled, poukazuje na jejich absurditu a na lidi, kteří jsou jejich strůjcemi a zkoumá jejich individuality. S tím se plně ztotožňuji, protože pro mě osobně "rekordy" nic neznamenají. Navíc sportovní výkony, které se v dnešní době překonávají za pomoci dopingových látek už mají s čistou formou sportu pramálo společného a člověk si na úkor světového prvenství akorát huntuje vlastní tělo. Je to grotesktní situace. Nicméně, film má poměrně zvláštní vyznění, které nemusí oslovit každého, ale je dobře, že si jde vlastní cestou. Mně ovšem po celou dobu sledování něco stále scházelo a nemám vůbec potuchy co. Možná o něco hlubší sociální analýza celkově a malinko jiné zpracování.(3.10.2013)

  • Raven0
    ****

    Ano, i u nás se pořád točí kvalitní filmy. Škoda, že většinové publikum je nedokáže ocenit (nebo je to dobře?). Film o tom, jak se ztrácí iluze a jak je tvůrčí iniciativa a kreativita zašlapávána konzumem a s tím spojenou nabídkou/poptávkou. Kdo chce točit, musí se zaprodat a tím "ponížit" sám sebe...(1.6.2011)

  • Crawler-D
    ***

    Ještě silněji než u Mužů v říji (aneb Troubí, má panenko) mi vadí divný obraz, na kterém má podíl jak kompozice kamery, tak práce se světlem, což ústí v to, že se pohybuje na pomezí dokumentu a amatérského filmu. Strašlivý plakát by nalákal jen nevidomého a o to víc mě baví, že agentura Dobrý den, která shromažďuje různé rekordy a kuriozity, podpořila vznik tohoto filmu, v němž se režisér, Sedláčkovo rozlobené alter ego, jemuž nechtějí dát peníze na film o Čunkovi, těmto lidem vysmívá. A dělá to i režisér, protože do nejvypečenějších rolí rekordmanů obsadil herce, kteří absurditě konání dodávají korunu. Film tedy staví na humoru absurdním, ale zoufale neschopný je v načasování a v tom, aby způsob, jakým postavy jednají, nepůsobil trapně, ale přirozeně. Absurditě se člověk u filmu může smát do aleluja, ale zbytek je bídný. "Jsem Fellini, "křičí režisér ve filmu, ale do 8 a půl to má ještě daleko. Potěší drobné detaily z profese filmaře, ale nejvíc asi to, že postavy musí nosit triko donátora, ale hlavní postava celou dobu nosí triko na reálný výrobek Stilnox. Reklama nebo sofistikovaný a skrytý vtip?(17.8.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace