poster

Poslední věta

  • Švédsko

    Dom över död man

  • Dánsko

    Dom over død mand

  • anglický

    Truth and Consequence

    (neoficiální název)

Drama / Životopisný / Historický

Švédsko / Norsko / Dánsko, 2012, 126 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anderton
    ****

    Torgny bol svojrázna postava švédskych dejín a možno jediný, čo si v druhej polovii 30. rokov dokázal zrátať 1+1. Teda ono si to dokázali zrátať aj politici, len ten výsledok sa im nepáčil a radšej zostali pri alibizme: švédskej neutralite. K tomu otázka slobody slova alebo rusko-fínska vojna. Z tohto uhla pohľadu ste DSV možno ešte nevideli, takže Troellova exkurzia na sever rozhodne poteší. Neukazuje svojho hrdinu ako muža dokonalého, možno sa vám vzhľadom na svoj súkromný život ani nebude páčiť. Troell tematizuje smrť v jeho živote, bola skutočne všadeprítomná a tým aj motivuje prítomnosť duchov na plátne. Dá sa povedať, že Torgnymu najlepšie rozumeli psy, potom duchovia mŕtvych žien jeho života, resp. ich predstavy, ďalej už menej ženy počas života a chlapi už vôbec.(31.7.2017)

  • radektejkal
    ****

    "Mistře, zvládl jste to dobře, jak v celku tak v detailech, je to poctivá a solidně odvedená práce...", to bych rád řekl některému ze svých řemeslníků. Ale nakonec to ale mohu říct jen stařičkému filmovému veteránovi, který nás potěšil severskou ságou zhuštěnou do dvou pomalu, ale vytrvale se přesýpajících hodin. Důvěrné kouzlo černobílých obrazů - a v nich lidské (a psí) tváře, slavností s popleteným zasedacím pořádkem, projevy, gratulace a audience; konzistentnost děje - a v něm historický posun od protinacistické k neutralisitické politice švédské vlády; distinguovaný soukromý a erotický život vyšší solečenské třídy - a v něm milostný čtyřúhelních (Torgny Segerstedtovi bylo na počátku války 62 let, tedy nebyl tak starý, jak ve filmu vypadal, zato Janu Troellovi už bylo 80 ) a jeho vyústění... to vše se lineárně odvíjí tak jako řádky z linotypky Segerstedtovy tiskárny. "Mistře, byla to poctivá a solidně odvedená práce!"(7.9.2014)

  • Johnny.ARN
    *

    Z celého srdca ďakujem režisérovi, že ukončil svoju karieru. Prečo točil takéto čiernobiele výplachy je mi záhadou. Film o ničom, ktorý si ale budú kajnšmentkeri naprosto užívať. Skrachovaný farár a o nič lepší pisálek si niekde vo švédskych novinách dovolil napísať niečo proti Adymu a všetci sa z toho išli zblázniť. Potom ten jeho vzťah k ženám. Čo na ňom všetky videli? No nič, Mr.White skúste v nejakom filme prejaviť aj emóciu a zmeniť svoj kamenný ksicht. 1 z 5(18.8.2018)

  • zdenny
    **

    Neříkám, že to byla totální nuda. Přesto si ale myslím, že tato látka je spíš pro švédské publikum, aby se dozvědělo něco o své historii a o člověku, o kterém se v učebnicích dějepisu zřejmě nepíše. Odpor k hitlerovskému Německu a samotnému Hitlerovi je zde více než zřejmý. V průběhu filmu jsem měl ale pocit, že se jedná spíše o boj na dálku vedený švédským novinářem proti hitlerovské mašinerii. Což o to, člověk si za své nezlomné (a pro něj bezesporu nebezpečné) postoje zaslouží obdiv a uznání. Jenže jsem přesvědčen, že novináři sílu pera trochu přeceňují. Vždyť se jednalo o nejkrvavější válečný konflikt v historii lidstva. A když teď budu trochu cynický a trochu to přeženu, tak: nějaký švédský pisálek - z tepla svého domova a redakce - bojuje svými novinovými články proti hitlerovskému Německu. Čímž dle mého názoru dráždí hada bosou nohou a vyvolává nebezpečí pro samotné Švédsko, které chtělo stát stranou tohoto konfliktu. Hnán svým egem, a podporován láskou a obdivem žen v jeho okolí, posiloval své zásady, dle mého soudu, až do absurdna. Samozřejmě, že tato látka, a celá tato záležitost, je daleko a hluboce složitější. Jenže si bohužel myslím, že právo na vyjádření osobního názoru by mělo v takto vyhrocené situaci ustoupit národním zájmům. A to z jednoho, možná prostého důvodu: válku vedou politici , nikoliv novináři. Mně se to také nelíbí, ale tak to prostě je. PS: Dvě hvězdy dávám proto, že film nebyl pouze o tomto boji, ale z velké části o soukromém životě novináře, jehož vztahy, pasáže a rozhovory s jeho manželkou a milenkami mne vůbec nezajímaly.(12.1.2015)

  • Volodimir2
    **

    Torgny Segerstedt - bol slávny editor Göteborgs Handels a Sjöfartstidning (GHS) v rokoch 1917 až 1945. Vždy sa stával ostro proti nacizmu. Kritikou nacizmu nešetril od roku 1930, kedy nacisti prišli k moci v Nemecku, a história jeho postoj vyhodnotila ako správny. Jeho ostré pero sa snažil umlčať v roku 1940 aj švédsky kráľ Gustav V. Segerstedt zomrel v roku 1945, a vo svojom poslednom článku sa venoval problematiku keď politici sa snažili kontrolovať a riadiť novinárov čo a o čom majú písať. Aká paralela so súčasnou dobou na Slovensku.(15.11.2015)

  • - Ani ve svém posledním celovečerním filmu se režisér nezpronevěřuje svému stylu, volnému přístupu k hercům a poklidnému tempu, které dává možnost dokonale rozvinout příběh a poznat postavy. Pro Troella, jehož druhá světová válka jako dítě velmi poznamenala, představovalo natáčení i určitou formu terapie a zároveň tečku za jeho více než čtyřicetiletou kariérou. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Role Segerstedtovy dcery se ujala Troellova dcera Yohanna, která se na place pohybovala i jako otcova asistentka a o průběhu filmování natočila dokument Pečlivá kontrola (2012) (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Ústřední postavu měl hrát původně Max von Sydow, s nímž Troell spolupracoval od samého počátku své kariéry. Ten ale nakonec kvůli pokročilému věku odmítl, a novinář tak dostal tvář Dána Jespera Christensena, v té době už proslaveného postavou Mr. Whita v novějších dílech série o Jamesi Bondovi. (Zdroj: Letní filmová škola)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace