poster

Úkryt (festivalový název)

  • USA

    Take Shelter

  • Austrálie

    Take Shelter

  • Irsko

    Take Shelter

  • Kanada

    Take Shelter

  • Velká Británie

    Take Shelter

Drama / Thriller / Psychologický

USA, 2011, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Traffic
    ****

    Ten konec je skutečně dost symbolický ve vztahu k situaci celé americké a západní společnosti, kdy končí doba levné ropy (co myslíte, že představoval ten déšť?) a pohodlného žití. Civilizační kolaps, na který se lidi připravují tak, že nakupují zásoby, staví si bunkry a zařizují soběstačné hospodářství, je opravdu jedním z poměrně aktuálních témat a zdaleka nejde jen o bláznivé survivalisty - stačí se podívat např. sem, sem nebo sem. Tak nějak jsem už podle ukázek tušil, že Take Shelter bude tohle téma řešit a za ten závěr jsem v podstatě rád, protože se tu ponechává možnost pro širší množství interpretací, ale na druhou stranu - pokud bychom přijali závěr za autentický, jaký smysl by pak mělo celé to předcházející drama o boji se sebou samým, které v podstatě skončilo ve chvíli, kdy se otevřely dveře od bunkru? Ten epilog skutečně funguje jako takový přílepek, o kterém je možná nejlepší přemýšlet zvlášť; respektive vnímat ty dvě části separovaně - první jako charakterové drama o síle rodiny a druhou jako obecnější podobenství. Tohle zas jenom dokazuje, jak strašně důležitý ve filmu (a v podstatě jakékoli fikci) je konec - doslova "make or break". Tady je to zcela vzácně tak napůl. (Ale upřímně, Coeni se v Seriózním muži s něčím podobným vypořádali mnohem líp.) ______ Michael Shannon pak jenom potvrzuje moji domněnku, že patří mezi nejvýraznější současné americké herce.(2.2.2012)

  • -bad-mad-wolf-
    *****

    "Musíš to udělat, abys s námi zůstal." Geniálně gradované sociální schízodrama s mistrem podivínských rolí Michaelem Shannonem. Ten chlap má patent na role v kritikou oceňovaných, nicméně diváky ignorovaných filmech (viz výtečný Friedkinův Brouk, který tu má smutných 47%). Doplňuje ho půvabná Jessica Chastain (Strom života) a bezchybný soundtrack, který ví, kdy přestat být pouhým minimalistickým podkresem. Permanentní psychóza, doplněná mysteriózními hádankami, je ukončená mocným závěrem, k němuž by se takový Shyamalan nedokopal ani za šestset let. SPOILER: Chvályhodné je, že právě závěr umocní nejednoznačnost filmu, jehož druhá rovina funguje jako převrácená metafora o hodnotách rodiny - neparafrázuje totiž obvyklý mustr s uslzeným happy endem, nýbrž nechává po zlomovém uklidnění situace všechny trnout ve vědomí, že je s sebou Curtis stáhl do pekla. Pekla, jemuž se snažil čelit, a do nějž je všechny přivedla právě touha zůstat spolu. Perla. Viděno zcela příhodně v podvečer za blížící se bouřky.(2.7.2012)

  • iamek
    ***

    Pokud máte rádi minimalistické tempo filmů, tak Take Shelter je přesně pro vás. Budovaní napětí a strachu z nastávající katastrofy je udělano skvěle. Herecké výkony taky parádní, akorát mi někdy nesedlo chování manželky Curtise, ale to se dá překousnout. Take Shelter je podobný film jako Melancholie, ale Melancholie byla přece jen o parník lepší.(12.5.2012)

  • Radek99
    *****

    Precizně budovaná atmosféra, dokonale nejednoznačná sémantika filmu... Zámořská Melancholia je vystavěna mnohem rafinovaněji a důmyslněji než její evropská sestra (a to říkám při vědomé úctě k jejímu slavnému režisérovi). Mnohoznačnost a sémantika filmu vyvěrající spíše z iracionálního v nás jsou zjevné klady snímku, který je motivován onou zvláštní atmosférou, která je charakteristická pro vývojové stádium, do kterého dorazila západní civilizace, blíží se nějaký zásadní zlom a možná i kolaps (=transformace) euroatlantického systému.(23.3.2012)

  • George Stobbart
    ***

    Rozporuplná psychologická dráma o mužovi, ktorý začne trpieť podivnými nočnými morami a postupne uverí, že sú predzvesťou búrky apokalyptických rozmerov, ktorá sa u nich má objaviť. Všetku svoju energiu i čas teda začne venovať výstavbe podzemného bunkra a stáva sa tým natoľko posadnutý, až sa odsudzuje nielen svojmu okoliu, ale aj rodine a všetkému, na čom mu doteraz záležalo. Zároveň si však sám sebou nie je istý a tak popri návštevách psychiatra zvádza vnútorný boj medzi svojimi víziami a reálnym svetom. Rovno sa priznám; väčšinu času som sa nudil, keďže konverzačné drámy v ktorých sa udeje iba pramálo nie sú práve mojou šálkou čaju a pozerám ich väčšinou len keď v nich hrá nejaký môj obľúbenec. Michaela Shannona som ale doteraz neregistroval, no v niektorých momentoch mi pripomenul Joaquina Phoenixa v Znameniach (a nie je to jediná vec, ktorú majú tieto filmy spoločné). Je fajn, že rozvláčnosť príbehu miestami pretli jeho drsné vízie a pár napínavých chvíľ, ináč by som to zrejme vypol a 3.hviezdicu pridávam čisto iba za vkusný, uspokojivý záver.(29.1.2012)

  • - Hlavný hrdina filmu Curtis navštívi so svojimi problémami doktora Shannona (Ken Strunk), pričom jeho predstaviteľ sa volá Michael Shannon. (sWONDER)

  • - Jednou z prvních osob, která četla Nicholsův scénář k filmu, byl Michael Shannon. Důvodem však nebyla nabídka na roli, ale konzultace. (Brousitch)

  • - První nesestříhaná verze filmu trvala 2 hodiny a 45 minut. (Brousitch)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace