Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Adamovi, čtrnáctiletému romskému chlapci z osady, zabijí otce. Nikdo neví, co se stalo. Nejsou svědkové ani důkazy. Matka po pohřbu dlouho netruchlí. Chce zabezpečit děti, a tak se provdá za otcova bratra – zloděje a lichváře Žiga. Adamovi se ze dne na den změní život. Najednou dospěl. Pomáhá matce, stará se o sourozence a snaží se je ochránit před Žigovým vlivem. Má jen dvě radosti – boxerský trénink a černookou Julku. Když matku odvezou do porodnice, otčím vtáhne Adama a jeho bratry do svých pochybných kšeftů. Při jedné krádeži chlapce zadrží policie a před vězením je zachrání jen to, že nejsou plnoletí. Adam postupně ztrácí všechny jistoty. Vyhodí ho z boxerského oddílu, Julku rodiče pošlou do Čech. Chlapec se čím dál častěji dostává do konfliktu se zákony vlastní komunity. V hádce s cynickým Žigem pochopí, kdo stojí za otcovou smrtí. Pokouší se uniknout z beznadějné situace, ale jeho snaha končí tragicky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

anli 

všechny recenze uživatele

Martin Šulík nám servíruje opravdové drama z prostředí romské osady.A nebude to mít lehké,protože tuším,jak tenhle film bude přijímán a většina lidí se na něj z principu nepodívá(protože svůj názor na nepřizpůsobivé spoluobčany nehodlá měnit).Já se tady rozhodně nehodlám vyjadřovat,jak tenhle problém řešit,protože to jednoduše nevím.Nemám ale rád komplexní uplatňování kolektivní viny a jsem toho názoru,že vždy je potřeba ke všemu a každému přistupovat individuálně.Šulíkův film je vlastně sociologická sonda ze života romů,natočená částečně jako dokument a v tété části se jí daří nejvíc.Jako celek totiž působí mirně roztříštěně,protože scénář jakoby chvílemi nevěděl,kudy se bude ubírat a jak to či ono bude vyprávět.To je trošku škoda,protože základní námět pomsty s téměř hamletovskou zápletkou má slušný potenciál a Šulík je velmi zdatný a citlivý vypravěč,tady ale nenabídne nic extra a vše tak vypadá jako obyčejná rutinní režie bez nějakého nápadu.To ale nic nemění na určité závažnosti a potřebnosti tohohle filmu,protože není rozhodně černo-bílý.To ale není nic a nikdo.Také díky solidní kameře a správně magické hudbě dávám 60%. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Film vnímam ako snahu o pohľad do rómskej komunity, ktorý sa ani nesnaží byť pravdivý. Niečo pravdy sa pozbieralo, policajná šikana, čorky v Tescu alebo na stanici, ale psychologické pasáže mi pripadali len ako hra na umenie a vyzneli celkom nereálne. Účel filmu mi zostáva neznámy a o dlhý čas môže akurát deformovať nazeranie na komunitu, keď bude raz situácia iná. ()

Reklama

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Za najväčší problém považujem kríženie dvoch prístupov. Ostrého sociálne-kritického a baladicko-poetizujúceho prístupu, ktorý je vlastný Šulíkovi po celú jeho tvorbu, ale ktorý sa nemal v takomto filme objaviť. Najlepšie sa to odhaľuje na Godárovej hudbe, ktorá tu pôsobí vyslovene otravne. Film chce na jednu stranu zatínať do živého a na druhú stranu chce aj čo-to z romantického života v osade ukázať. Šulíkov sklon k epizodickému rozprávaniu a nechuť k fabulácii sa pri tomto type filmu najlepšie odhaľuje. Socialne-kritický film jednoducho nemožno natočiť v štruktúre slovenského pocitového filmu. Naliehavosť témy musí byť prenesená aj do formálneho spracovania, do vypätých vzťahov a do odsýpajúceho príbehu. Šulík má na to v Cigánovi nábeh, ale úplne sa tomu neodovzdá a vracia sa ku svojim starým postupom a preto majú diváci z tohto diela také rozporuplné pocity a preto nemôže tento film hovoriť o danej problematike tak angažovane ako by chcel. Film nejde k jadru problematiky ale často zostane v zromantizovaných a prehnane vyhrotených scénach. Film chce až príliš veľmi pomáhať a pôsobí skôr ako charita a nie ako umenie. Ja si však myslím, že film aj v takejto ošemetnej situácii môže pomôcť len v tom prípade, ak bude dobre zvládnutý ako film, a divák (akýkoľvek) bude mať možnosť zažiť katarziu. Iný spôsob ako by mohol film pomáhať neexistuje...........................Obecne to trpí neduhmi ako hocičo iné v súčasnej Svk kinematografii. S hlavnou postavou sa nedá identifikovať. Je to schématický dobrák od začiatku do konca. Takisto farár je apriorny dobrák a jeho motivácia pomáhať tkvie len v tom, že je farár. V poslednej tretine sa začnú vrstviť scény stále o tom istom. Neekonomicky odvyprávané. Množstvo motívov. A bohužiaľ aj doslovné a veľmi papierom šuštiace dialógy. "Pozrite sa na neho! Toluén mu vyžral dieru do mozgu!" Pri podobných replikách ma dvíhalo zo sedačky. A keď si to porovnám s Liovej Domom, tak Cigán dostáva pekne na frak, čo do modernosti celého výrazu. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jako kdyby to točili dva různí lidé. Dlouho jsem neviděl tak schizofrenní zpracování, začátek má oscarové ambice, skvělé jsou všechny "z dálky" natočené scény, exteriéry, pasující hudba, dobrý střih. Pasáže zachycující mezilidské vztahy a vůbec výpovědní hloubka filmu se však hrubě nepodařily. Viděno den po Cinema Mundi. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Cigán sa tu bude mať dobre len vtedy, keď prestane byť cigánom..." Musím s istou ľútosťou oznámiť, že ide o jeden z najviac podhodnotených filmov na ktoré som na csfd natrafil. Naozaj 49% absolútne nezohľadňuje kvalitu filmu. Zahrňuje rasistický pohľad, pohŕdanie, nenávisť a celkovo všetko, čo s cigánmi súvisí, vrátane užívateľov, ktorí film vôbec nevideli a bezohľadne dávajú filmu odpad, len kvôli názvu Cigán. Sám nie som žiadny ich obdivovateľ, práve naopak, som voči nim veľmi kritický, no na druhej strane poznám kvalitný film a som ochotný načúvať aj cigánskemu príbehu. Hneď na úvod ma upútala nádherná hudba k filmu od V. Godára, ktorá by sa ani v hollywoode nemala za čo hanbiť. M. Šulík obsadil prevažne nehercov, ktorí ma však svojimi výkonmi udivovali a strčili do zadku aj profi hercov. Hlavná postava rezervy mal, ale výkon jeho nevlastného otca v zápornej roli bol výborný a presvedčivý. Príbeh bol zaujímavý, občas i vtipný a scéna vypočúvania na policajnej stanici bola určite inšpirovaná známou kauzou košických policajtov, min. ju veľmi pripomína. Táto scéna mohla byť vrcholom filmu, ale to by policajti museli hrať presvedčivo. Celkovo výborný film, len mu treba dať šancu. 80%. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (10)

  • Slovenské železnice odmietli vyvesiť vo vlakoch 3000 reklamných plagátov k filmu. (gogo76)
  • Na 46. ročníku Filmového festivalu v Karlových Varech získal film Cigán Zvláštní cenu poroty. (Terva)

Související novinky

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

20.02.2012

Brněnská filmová komunita v březnu ožije festivalem CINEMA MUNDI. Ten ve své jedinečné koncepci přinese během osmi dnů kolekci těch nejlepších českých a světových filmů za uplynulý rok. V hlavní… (více)

46. ročník MFF Karlovy Vary

46. ročník MFF Karlovy Vary

19.06.2011

Od 1.7. do 9.7. se v Karlových Varech uskuteční nejvýznamnější filmový festival kategorie A ve střední a východní Evropě. Festival představí 178 celovečerních filmů, převážná většina z nich bude mít… (více)

Reklama

Reklama