Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Rok 1971 je rozhodne rokom prieniku Európy do amerického filmového prostredia. Last Picture Show Petra Bogdanovicha skĺbil úhľadnú elegantnosť vizuálu starých hollywoodskych klasík so spracovaním obsahu v európskom štýle, Antonioniho slow cinema štýl do seba bez problémov absorboval americkú "hippie" ikonografiu vo filme Zabriskie Point. To isté sa podarilo Milošovi Formanovi v Taking Off. __ Alegorický hasičský ples z Hoří, má panenko nahrádza alegorický (a nemenej kúsavo zobrazený) ples rodičov slobodomyseľnej americkej mládeže. Horiacim elementom nie je starčekova chalupa, ale jointy, úzkoprsosť, konzervativizmus a pokrytectvo "dospelej" Ameriky. __ Zaujímavé je dať Taking Off do kontextu s ďalším filmom, ktorého ústredným motívom je vzťah rodičov a mladej "hipisáckej" dcéry, ktorá sa (už naozaj) stratí - nízkorozpočtový horor Wesa Cravena, Last House on the Left. Úroveň Cravenových začiatočníckych režijných schopní sa samozrejme nedá komparovať s Formanovým vycibreným štýlom, avšak jadro filmu, chladné alegorické zobrazenie úpadku hnutia hippies ( podobe dcérinej vraždy) môže tvoriť naliehavý protipól k Formanovmu sarkazmu, kde sú mladí v plnej sile. ()
Tak moc "český" americký film jinde asi opravdu neuvidíte. Forman sice přeletěl přes velkou louži, ale svůj režijní styl si vzal sebou a ještě nebyl donucen, aby se ho zbavil. Zjednodušeně řečeno, Forman vzal Hoří, má panenko, Konkurs a další svoje kusy a v americkém looku, s příměsí hippies a vůní 70. let, natočil Československou novou vlnu pro americké publikum. Není divu, že jsme ho ocenili zase akorát my. 7/10 ()
Remake českého Konkursu, se stejným kameramanem, americkou mládeží místo české (zajímavé srovnání českých začínajících 60. let a hippiesáckých končících 60. let) a v barvách. Protože by toho bylo trochu málo na celovečerák a v USA pravděpodobně dilema motorky - dychna (dechovka) asi nepatří k tak ožehavým, je zde téma rodičů, kteří jsou v něčem totálně mimo stejně jako jejich děti, přesto je mezi nimi hluboká generační propast. Ach jak objevné... Fakt nechápu, proč Forman nenatočil taky film o sahání na rozpálená kamna. http://www.dvdextra.cz/dvd-recenze/taking-off-odchazim.html ()
Prvni Formanovo americkej film jeste spis pripomina jeho ceskou tvorbu, takze to je takova mila, pohodova komedie. Akorat bohuzel ze zacatku, nakejch dvacet minut, nez se rozjede hlavni pribeh, tak je to tak trochu o nicem a je to jen sled nasekanejch zaberu z konkursu a ty me moc nebavily. Nicmene po ty pulhodince se rozjede super mila a prijemna komedie o rodicich hledajicich svy deti. Ne ze by tu byly nejaky brutalni vtipky, to ne, spis je to v ty mily rovine, ale proste se na to desne prijemne diva, pohodova hudba, super sympaticky herci, z kterejch asi nejvic zaujme Henry, kterej vypada jak nenervozni verze Woodyho a pak ultimatni hulic/instruktor Schiavelli ve svy prvni roli. Skoda toho zacatku, jinak bych sel na plny hodnoceni, ale spokojenej jsem. ()
Na tejto Formanovaj prvotine za veľkou mlákou je vidieť, že ešte len hľadal svoj štýl, pretože aspoň na mňa film pôsobil dosť nevyvážene. Konkurz na "superstar" dostal až nečakane veľký priestor, o dcére, ktorá ušla z domu sa nedozvieme takmer nič a rodičovský humbuk okolo úteku dosť neisto kráča na hrane drámy a komédie. Nájdu sa tu však i podarené momenty, najviac ma zaujala masová skúška marišky na stretnutí rodičov. Ten čo vysvetľoval "čo a ako" bol predstavený ako "pacient". Ja len dodám, že aj vyzeral ako čistý pacient. Prejsť sa dnes s takým strapatým kožuchom na hlave, to by od smiechu pukala celá ulica...60%. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Filmový debut Kathy Bates a Georgie Engel. (D3VIL)
- Miloš Forman nedostal za film honorár. Dohodnutý ho mal iba za prípadný zisk, ktorý sa však nedostavil. (Prelo)
- Scénář filmu vznikal složitě mezi dvěma kontinenty. Forman rozepsal příběh spolu se slavným francouzským scenáristou Jeanem-Claudem Carrièrem během svého několikaměsíčního pobytu ve Francii. Autorem druhé varianty scénáře byl začínající americký režisér John Klein, který vnesl do filmu především newyorské reálie a atmosféru Ameriky, kam mezitím Forman přesídlil. Umožnila mu to smlouva mezi státní společností Československý Filmexport a americkou distribuční společností Paramount. Nicméně právě v Paramountu scénář nakonec odmítli. Jedinou šancí bylo odkoupit scénář od studia a realizovat jej v jiné produkci, na což však Forman potřeboval 140 000 amerických dolarů, které neměl. Nechtěného projektu se ale nakonec ujalo studio Universal, práva od Paramountu odkoupilo a přispělo na snímek omezeným rozpočtem 810 tisíc amerických dolarů. (Kubrickon)
Reklama